صفیر گیلان؛بخشدار مرکزی صومعه‌سرا و مسئول برگزاری جشنواره نیشکرگفت: هدف از برگزاری این جشنواره، حمایت از نیشکر کاران، افزایش سطح زیر کشت محصول نیشکر، توسعه اشتغال، توسعه گردشگری وجذب گردشگر و فرصت سرمایه گذاری برای افزایش تولید شکر سیاه در این شهرستان است.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ نخستین جشنواره نیشکر با حضور مهندس اسفندیار جوشن به همراه مهدی مهرجو مدیرکل دفتر امور شهری و روستایی استانداری گیلان، مهندس توفیقی معاون عمرانی فرمانداری، عباس کریمی بخشدار مرکزی و جمعی از مسئولان در سالن ورزشی شهید رضایی روستای کلسر از توابع بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد.

این جشنواره شامل برنامه‌ها و غرفه‌های متعدد شامل: محصولات صنایع دستی، محصولات بومی و محلی، نیشکر پزی نمادین، اجرای گروه آئینی و موسیقی سنتی و رونمایی از لوح ثبت نیشکر در فهرست میراث ناملموس کشور بود.

دکتر ولی جهانی با اعلام اینکه نخستین جشنواره نیشکر (سیاه شکر) ساعت ۱۵ تا ۲۰ اول دی‌ماه در سالن ورزشی شهید جلال رضایی روستای کلسر بخش مرکزی شهرستان صومعه سرا برگزار شد گفت: قصد داریم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی در بخش مرکزی علاوه‌بر افزایش سطح زیر کشت محصولات بومی و محلی و عرضه مستقیم محصولات بومی و محلی، ظرفیت‌های مختلف روستاها را معرفی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان احیای آداب و رسوم، صنایع دستی، فرهنگ و آیین های گذشته در این شهرستان را یکی از اولویت های این اداره برشمرد و خاطرنشان کرد: جشنوراه های بومی و محلی، سنتی و غذاهای محلی و همچنین آداب و رسوم گذشته در سطح شهرستان صومعه سرا در سال های اخیر برگزار شده است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صومعه سرا در ادامه با بیان این که این جشنواره شامل برنامه‌ها و غرفه‌های متعدد است، افزود: عرضه محصولات صنایع دستی، فروش محصولات بومی و محلی، نیشکر پزی نمادین، اجرای گروه آئینی و موسیقی سنتی، تقدیر از دهیاران و کشاورزان از جمله این برنامه‌هاست و همچنین از لوح ثبت نیشکر در فهرست میراث ناملموس کشور هم رونمایی می‌شود.


حمایت از نیشکر کاران و توسعه اشتغال

بخشدار مرکزی صومعه‌سرا و مسئول برگزاری جشنواره نیشکرگفت: هدف از برگزاری این جشنواره، حمایت از نیشکر کاران، افزایش سطح زیر کشت محصول نیشکر، توسعه اشتغال، توسعه گردشگری وجذب گردشگر و فرصت سرمایه گذاری برای افزایش تولید شکر سیاه در این شهرستان است.
عباس کریمی افزود: دراین جشنواره بازارچه فروش محصولات کشاورزی، فرآوری‌های نیشکر ودست پخت‌های بانوان صومعه سرایی دائر شده بود.

وی اضافه کرد: ۲ هزار نفر در نخستین جشنواره نیشکر حضور داشتند و از برنامه‌های این جشنواره دیدن کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه سرا هم گفت: در این جشنواره از لوح ثبت نیشکر در فهرست میراث ناملموس کشور رونمایی شد.
علیرضا مهرگان افزود: این جشنواره برای معرفی و شناساندن محصولات کشاورزی وبومی محلی و ظرفیت‌های گردشگری منطقه برگزار شد.

گفتنی است ؛نیشکر کاران صومعه سرایی سالانه ۲۵ تن شکر سیاه در این شهرستان تولید می‌کنند.

لازم به ذکر است، جشنواره نیشکر با همکاری فرمانداری صومعه سرا و بخشداری مرکزی، دهیاری‌های بخش مرکزی، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، اداره صمت و سایر ادارات برگزار شد.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری