اختصاصی/صفیر گیلان، پیش از ظهر امروز (۲۵ فروردین ۱۳۹۸)نخستین شورای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، پزشکی و بازساختی گیلان با حضور پروفسور ماریو آلینی مدرس مؤسسه تحقیقاتی Ao به مدت دو روز در رشت آغاز شد. شایان ذکر است که علیرغم پیشرفت شگرف صورت گرفته هنوز درمان بیماری‌هایی که با زوال و تخریب بافت‌های بدن […]

اختصاصی/صفیر گیلان، پیش از ظهر امروز (۲۵ فروردین ۱۳۹۸)نخستین شورای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، پزشکی و بازساختی گیلان با حضور پروفسور ماریو آلینی مدرس مؤسسه تحقیقاتی Ao به مدت دو روز در رشت آغاز شد.

شایان ذکر است که علیرغم پیشرفت شگرف صورت گرفته هنوز درمان بیماری‌هایی که با زوال و تخریب بافت‌های بدن همراه هستند معضل اساسی در حوزه پزشکی به شمار می‌آیند.

در سال‌های اخیر سلول‌های ویژه‌ای با مشخصات جالب و منحصربه‌فرد به نام سلول‌های بنیادی توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

ویژگی‌های این سلول‌ها قابلیت نوسازی و تمایز به انواع سلول‌های بدن را دارد و می‌توان از آن‌ها در تولید سلول‌ها ترمیم بافت و بازسازی اعضای بدن استفاده کرد.

علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانش نوین است که مجموعه‌ای از علوم مختلف همچون سلولی مولکولی، مهندسی بافت، زیست‌فناوری و بیومواد را در برمی‌گیرد و با سرعت چشمگیری در کشورهای توسعه‌یافته در حال گسترش است.

در حال حاضر در ایران بیش از ۶۰ کار آزمایی بالینی در حال انجام است و ایران به لحاظ تولید علم رتبه اول در خاورمیانه، رتبه چهارم در آسیا و رتبه ۱۸ میان ۲۰ کشور برتر دنیا را در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر ۲۱ استان کشور با تشکیل مرکز توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور مشغول فعالیت هستند و استان گیلان نوزدهمین استان در پیوستن به این حرکت ملی است و شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در گیلان تشکیل‌شده، وظیفه پیشبرد راهبرد و توسعه این علم و فناوری در استان برعهده‌گرفته است.

image_2019_4_14-3_21_16_468_1fh

دبیر شورای علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گیلان در این باره در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف برگزاری این کارگاه، گفت: تبادل آخرین یافته‌های تحقیقاتی با کاربرد درمانی در حوزه پزشکی بازساختی و تبادل تجربه بین المللی در حوزه علوم پزشکی، شناسایی فعالان حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی در استان گیلان و برگزاری جلسات هم اندیشی جهت تبادل اطلاعات و توسعه ارتباط بین بخشی و بین دستگاهی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی دو روزه است.

مهیار حبیبی اطلاع رسانی و تسهیل جریان علم خبری، کمک به فرهنگ سازی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی از طریق برگزاری کارگاه‌های دانش آموزی و دانشجویی، اعتلای ارتباطات ملی و بین المللی در این حوزه، پیگیری توافق نامه‌های بین دستگاهی در جهت اجرایی کردن آن در استان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را از دیگر اهداف این کارگاه عنوان کرد.

وی به برنامه و فعالیت این شورا در استان گیلان نیز اشاره و اظهار کرد: شناسایی و جذب پتانسیل‌های بالقوه استان گیلان از نظر نیروی انسانی و توان تحقیقاتی در این حوزه جهت حمایت و مشارکت افراد فعال و مؤثر بخشی از این برنامه‌ها است.

حبیبی در ادامه با بیان اینکه ایران به لحاظ تولید علم دارای رتبه اول در خاورمیانه، رتبه چهارم در آسیا و رتبه هجدهم در میان ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهان است، تصریح کرد: در این میان استان گیلان از مجموع ۲۱ استان در پیوستن به این حرکت ملی در جایگاه نوزدهم کشور قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین یادآور شد: شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی استان گیلان وظیفه پیشبرد، راهبرد و توسعه این علم و فناوری را برعهده گرفته است.

گفتنی است کارگاه بین المللی مهندسی بافت و پزشکی بازساختی با حضور ۴۰ نفر از اعضای هیئت علمی، محققان، اساتید و دانشجویان از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، گیلان و تبریز به دبیری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال برگزاری است.

گفتنی است در این کارگاه  کلیه مطالب آموزشی به زبان انگلیسی توسط  پروفسور برای پزشکان مطرح و پوشیدن لباس سفید ایشان از نکات ظریف این کارگاه آموزشی بود.