مجموع ده استان کشور از جمله تهران تورم سالانه کمتر از میانگین کل کشور داشته اند و مردم گیلان نیز تورم بالاتر از میانگین کل کشور را تجربه کردند

صفیر گیلان ؛بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در ماه دی تورم ماهانه ۱۴۰۲ خانوارهای کشور معادل ۲.۶ درصد و نرخ تورم سالانه کشور در پایان است. دی ۱۴۰۲ به ۴۳.۶ درصد رسید.

به نقل از تابناک، با اعلام مرکز آمار کشورمان در پایان دی در ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه – که بیانگر درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به مدت مشابه قبل از آن است – برای خانوارهای کشور به ۴۳.۶ درصد رسید که این رقم نشان دهنده درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت است. نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است.

 

به این دلیل که شاخص مذکور برای مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۴۳.۴ و ۴۴.۸ درصد ثبت شده و نسبت به پایان پاییز کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم سالانه گروه مواد غذایی کل کشور با کاهش نسبت به ماه قبل ۴۸ درصد و نرخ تورم اقلام غیرخوراکی به طور میانگین ۴۱.۴ درصد و نسبت به آذرماه بدون تغییر است.

 

بر اساس این گزارش؛ در تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور شاهد آن هستیم دی در این ماه تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۳۸.۵ درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​۳۸.۵ درصد بیشتر از دی در ماه ۱۴۰۱ برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات مشابه» پول خرج کردند. تورم نقطه به نقطه دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است. این شاخص تورم مهم در گروه خوراکی ها و غیرخوراکی ها نیز کاهش یافته است. به گونه ای که نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی های کل کشور با کاهش نسبت به ماه قبل به ۳۹ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه اقلام غیرخوراکی نیز به ۳۸.۲ رسیده است. ٪. کاهش میانگین تورم نقطه ای کل کشور در دی این ماه در شرایطی فرا رسیده است که در ماه قبل نرخ تورم نقطه‌ای ۴۰.۲ درصد بوده که این نرخ در مقایسه با ۳۹.۲ درصد بوده است. آبان ماه زیاد شده بود.

همراه با روند نزولی تورم سالانه و نقطه به نقطه، نرخ تورم ماهانه نیز در آن قرار دارد دی این یک ماه رو به کاهش بود، به طوری که در دی در ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوارهای کشور به ۲.۶ درصد رسیده است. منظور از تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه گروه مواد غذایی که در آذرماه رشد چشمگیری داشته است، بوده است دی ماه با کاهش همراه بود و به ۲.۴ درصد رسید. اما این روند برای گروه غیرخوراکی ها متفاوت بود و نرخ تورم ماهانه غیرخوراکی کل کشور با افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۷ درصد رسید.

همانطور که در جدول آماری زیر مشاهده می شود، در دی در ماه سال جاری، کمترین تورم سالانه در استان تهران و به رقم ۳۸.۶ درصد و بیشترین تورم سالانه مربوط به استان یزد با نرخ ۵۴.۷ درصد بوده است، در حالی که علاوه بر یزد، دو استان چهارمحال نیز به ثبت رسیده اند. و بختیاری و کردستان تورم بالای ۵۰ درصدی را تجربه کرده اند که در نوع خود قابل توجه است. در مجموع ده استان کشور از جمله تهران تورم سالانه کمتر از میانگین کل کشور داشته اند.

در شرایطی که نرخ تورم در کشور به طور متوسط ​​کاهش یافته است، نرخ تورم در گروه های غذایی مانند گوشت و مرغ همچنان بالاست، به گونه ای که نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه گوشت قرمز و مرغ بیش از ۹۰ است. درصد و تورم ماهیانه هم مربوط به گوشت است. قرمز و مرغ ۵.۵ درصد ثبت شده است. این در حالی است که تمرکز دولت بر واردات گوشت قرمز گرم به کشور برای تامین نیاز بازار است. چند روز پیش علیرضا پیمان پاک، معاونت بازرگانی و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با تابناک ایخونی اعلام کرد: در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله با ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد می شود. کشور هر روز و در خواربارفروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای با نظارت و بازرسی توزیع می شود. ما از حدود ۱۲ کشور (استرالیا، روسیه، مغولستان، کنیا، رومانی، ارمنستان، گرجستان و …) گوشت وارد می کنیم. به زودی (طی یک ماه آینده) از آفریقای جنوبی گوشت وارد خواهیم کرد