معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به نرخ ۴۴.۷ درصدی تورم این استان در ماه گذشته گفت: گیلان از این نظر در جایگاه سیزدهم کشور قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان دی ماه ۱۴۰۲ کشور و گیلان، اظهار داشت: نرخ تورم کل کشور معادل ۴۳/۶ درصد و استان معادل ۴۴/۷ درصد است که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۱/۱ درصد بیشتر می‌باشد و  بالاترین نرخ تورم استان در گروه ««گوشت قرمز و ماکیان»، «ماهی ها و صدف داران»، «هتل و رستوران»، «خرید وسایل نقلیه» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» ‌بوده است.

وی با بیان اینکه استان گیلان در بین ۳۱ استان، دارای رتبه سیزدهم کمترین نرخ تورم کشور است،گفت: استان‌های تهران با نرخ  ۳۸/۶ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان یزد با نرخ تورم ۵۴/۷ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. به این ترتیب حدود ۱۶/۱درصد بین نرخ تورم استان‌ دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان با تصریح بر اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در دی ماه‎ سال جاری نسبت به دی ماه‎ سال گذشته در کشور برابر ۳۸/۵ درصد و در استان برابر  ۴۰/۲ درصد بوده، ادامه داد: بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در گروه  «ماهی ها و صدف‏داران»، «گوشت قرمز و ماکیان»، «هتل و رستوران» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» بوده است.
وی تصریح کرد: همچنین میزان تغییرات ماهانه شاخص قیمت در دی ماه‎ سال جاری نسبت ماه گذشته، در کشور ۲/۶ درصد و استان برابر ۲ درصد است که در گروه‌های «ارتباطات»، «خرید وسایل نقلیه»، «میوه و خشکبار» و «اجاره» دارای بالاترین مقدار بوده است.