صفیر گیلان،نشست نتایجی طرحهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در راستای طرح های مرکز تحقیقات بهداشت و محیط زیست با حضور اصحاب رسانه دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱  در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت  توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

اختصاصی/صفیرگیلان؛نشست نتایجی طرحهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در راستای طرح های مرکز تحقیقات بهداشت و محیط زیست با حضور اصحاب رسانه دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱  در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت  توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

در این نشست در ابتدا دکتر پریسا کسمایی به موضوع عوامل مرتبط با بهداشت دهان و دندان بر اساس الگوهای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گفت:طبق تحقیقات انجام شده در بین جمعیت مورد هدف ما به این نتیجه رسیدیم که ۲۰ درصد مسواک زدن در بین دانش آموزان مدارس رایج است.

وی افزود؛ در بین جمعیت هدف مورد پژوهش ما ۴۵ درصد مسواک زدن رایج است که این نگران کننده است.

دکتر کسمایی استفاده از نخ دندان را ۵ درصد اعلام نمود و خواستار شد تا رسانه ها با اطلاع رسانی  نقش والدین را پر رنگتر نشان دادند چون نقش مادر در این متغیر بسیار تاثیر گذار است.

دکتر مهدی شیرزاد از تبدیل زباله های پلاستیکی به مواد کارآمد جهت تصفیه آلاینده های زیست محیطی گفت:در بحث محیط زیست مدیریت و الگو سازی و فرهنگ سازی الزامی است.

وی خواستار شد تا مردم تلاش کنند زباله پلاستیکی تولید نکنند زیرا با بازیافت ۲۰ درصد مشکلات رفع می شود.

دکتر شیرزاد راهکار علمی و فرهنگی را در جلوگیری از تخریب محیط زیست مهم خواند و گفت:تقاضای ما از مردم اینکه تولید زباله پلاستیک را متوقف کنند تا جامعه سلامت داشته باشیم.

دکتر جلیل جعفری در این نشست از تصفیه پساب های حاوی ترکیبات آنتی بیوتیک با استفاده از جاذب های سنتز شده گفتند؛دانشگاه با تحقیقات علمی و رسیدن به نتایج درست علمی تلاش می کند تا جامعه را به سمت سلامت سوق دهد

۴-دکتر شهیاد آذری در این نشست در جمع خبرنگاران به وضعیت بیماری لیشمانیوز پوستی و احشایی(کالا آزار) و ناقلین آن ها(پشه خاکی) در استان گیلان پرداختند و اظهار نمودند؛ما سالک و تب کین گو  را هنوز از خانواده پشه ها و .. داریم.

وی افزود؛سالک نوع بیماری پوستی شایع در کشور و در ۱۹ استان متداول و بیماری بومی است..

دکتر شهبازی گیلان را در بروز بیماری سالک شایع ندانست و گفت؛ ما بیماران  لیشمانیوز را شناسایی و تحقیقات در این زمینه ۷ پشه خاکی جدید پیدا شد و این پشه ها ناقابل هستند.

شهبازی افزود؛ خانه و انبار سنتی و گلی  مستعد برای تولید این پشه ناقل بیماری سالک هستند و توصیه ما اینکه مردم در معرض گزش نیش پشه نباشند.

وی تصریح کرد؛ در مناطق آلوده مهاجرت به گیلان زیاد شده و ویلا سازی می کنند بدون اینکه بدانند در چه منطقه ای هستند و ممکنه در آینده به دلیل پایین بودن ایمنی بدن مشکلاتی پیش بیاد که هزینه درمان افزایش  پیدا خواهد کرد.

 

 

 

  • نویسنده : زلیخا صفری