مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره  به اینکه قانون برای بخش تعاون سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد قائل شده است که تا کنون بین ۵ تا ۶ درصد آن در کشور محقق شدگفت: سهم بخش تعاون  دراقتصاد استان  باتوجه نقش فعال تعاونی‌های استان بیش از ۱۰درصد برآورد می‌شود که از این نظر وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره  به اینکه قانون برای بخش تعاون سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد قائل شده است که تا کنون بین ۵ تا ۶ درصد آن در کشور محقق شدگفت: سهم بخش تعاون  دراقتصاد استان  باتوجه نقش فعال تعاونی‌های استان بیش از ۱۰درصد برآورد می‌شود که از این نظر وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری دارد.

علیزاده گفت: در سال های اخیر تاسیس شرکت های تعاونی بزرگ وتاثیرگذارهمانند شرکت های تعاونی توسعه وعمران، بخش تعاون را وارد مرحله جدیدی از حضور مردم در فضای اقتصادی جامعه به ویژه در شرایط تحریم کرد.

وی ادامه داد : در آینده  بخش مهمی از فعالیت های توسعه ای واقتصادی شهرستان‌ها از طریق این شرکت ها و مسئولیت کارها با همفکری و همیاری خود ذینفعان یعنی مردم خواهدبود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به شعار اتحادیه بین المللی تعاون در سالجاری گفت: این اتحادیه شعار” با هم از نوبسازیم” را به عنوان شعار هفته تعاون امسال برگزید وامید است با حضور چشمگیر و نقش بی بدیل تعاونگران  منشا اقدامات شگرفی در این حوزه باشیم.

علیزاده در بخش دیگری از بیانات خود تعداد شرکت های تعاونی فعال و در دست اجرا در استان را ۲ هزار و ۴۱۸ شرکت با ۱۹۹ هزار عضو و ایجاد اشتغال برای ۳۲ هزار نفر عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴ اتحادیه تعاونی و ۲۹۵ شرکت تعاونی عضو در بخش های مختلف مسکن،  مصرف، اعتبار، مرزنشینان، حمل ونقل، سهام عدالت، صنعتی، کشاورزی، گردشگری، خدماتی، صنایع دستی و فرش دستباف و تامین نیاز مشغول به فعالیت می باشند.

مهم ترین اقدامات حوزه تعاون در سال ۹۹ و ۵ ماهه اول سال جاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تشکیل ۷۸ شرکت تعاونی جدید با ۲ هزار و ۵۲۱ عضو و یک هزار و ۴۹۷ فرصت شغلی،۴۶ میلیون دلار صادرات توسط ۲۰ شرکت تعاونی استان به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی، پیگیری طرح چند منظوره کردن جایگاه تعاونی های صید پره، شناسائی طرح ها و فرصت های سرمایه گذاری بخش تعاون درسطح شهرستان ها به تعداد ۲۰ طرح، کمک بلاعوض به ۸ تعاونی زنان سرپرست خانوار به مبلغ۵۳۰ میلیون ریال را تنها بخشی از مهم ترین اقدامات حوزه تعاون در سال ۹۹ و ۵ ماهه اول سال جاری عنوان کرد.

وی ادامه داد: در هفته تعاون امسال نیز ۱۷ طرح تعاونی در زمینه تولید آب معدنی، مرغ گوشتی، تولید الیاف مصنوعی و مسکن با سرمایه گذاری بالغ بر یک هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی مستقیم برای۳۳۲ نفر به بهره برداری می رسد.

علیزاده با بیان اینکه مرکز نوآوری بخش تعاون استان گیلان در یکی از تعاونی های دارای مرکز آموزش عالی در هفته تعاون به بهره برداری می‌رسد افزود: این مرکز نقش مهمی در جذب ایده های نو در بخش تعاون و رفع مشکلات تعاونی‌ها دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان ساخت حدود ۱۳۰۰۰ واحد مسکونی توسط بیش از ۱۰۰ شرکت تعاونی مسکن مهر، ارائه بخش اعظم خدمات حمل ونقل بار و مسافر استان توسط تعاونی های حمل و نقل مسافر و بار، صید۱۰۰ در صد ماهی دریایی توسط ۵۱ تعاونی صید پره، تولید حدود ۳۰ درصد گوشت سفید استان توسط ۱۱۵تعاونی مرغداری، انجام فعالیت های عمران روستایی و آبادانی توسط ۴۳ تعاونی دهیاری، سازماندهی حدود ۳۰۰۰ تولیدکننده خرد و متوسط درقالب تعاونی های تامین نیاز، فعالیت در حوزه ماهیان خاویاری، مراکزتشخیص پزشکی و مراکز آموزش عالی را از دیگر اقدامات بخش تعاون استان عنوان کرد.

علیزاده ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعاونی های تولید پوشاک وتولیدکننده محصولات بهداشتی نقش مهمی در تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده در سطح استان داشتند.

وی با بیان این مطلب یادآور شد: برخی از این تعاونی ها محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار نیازمندان و مردم قرار دادند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گیلان در بخش پایانی بیانات خود با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره تعاونی های برتر ملی افزود: استان گیلان با  ۱۶تعاونی دارای بیشترین تعداد تعاونی برتر استانی در کل کشور است که در ارزیابی نهایی نیز دو شرکت تعاونی حائز رتبه برتر کشوری شدند.