به گزارش صفیر گیلان؛نشست تخصصی نقش اصحاب رسانه در دفاع مقدس پیش از ظهر امروز با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان، مدیران خبرگزاری‌ها و مستندسازان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در رشت برگزار شد. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان در این مراسم ضمن تبریک […]

به گزارش صفیر گیلان؛نشست تخصصی نقش اصحاب رسانه در دفاع مقدس پیش از ظهر امروز با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان، مدیران خبرگزاری‌ها و مستندسازان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در رشت برگزار شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان در این مراسم ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: رسانه‌ها در طول ۸ سال دفاع مقدس نقش بسیار برجسته‌ای ایفا کردند.

سرهنگ پاسدار عباس بایرامی به نقش برجسته رزمندگان گیلانی در عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و ابراز داشت: رزمندگان گیلانی نیز در این عملیات حضور گرم و مؤثری در ۹ یگان ویژه داشتند و در این راستا ۲۶۰ شهید از این استان در این عملیات تقدیم شد.

وی افزود: زمانی که ارتش عراق به مرز‌های ایران آمد همه سرخورده بودند، اما شهیدجهان‌آرا در آن زمان به یاران خود دلگرمی می‌داد و در همین راستا شخصی صدای امواج و گلوله‌هایی جنگی که به زمین فرود می‌آمد ضبط می‌کرد و اشاره می‌کرد که زمانی خواهد رسید که این صدا‌ها برای ثبت خاطرات مؤثر باشد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با اشاره به برخی برنامه‌های امسال که به مناسبت ایام گرامیداشت فتح خرمشهر در رشت برگزار می‌شود گفت: در این راستا گلباران گلزار شهدا و برگزاری یادواره ۲۶۰ شهید استان گیلان در عملیات بیت‌المقدس در گلزار شهدای رشت برگزار می‌شود.

بایرامی به آغاز پروژه موزه دفاع مقدس در روز‌های آتی خبر داد و افزود: با وجود شرایط مختلف، اما کار‌ها و برنامه‌های مربوط به موزه دفاع مقدس انجام شده و در روز‌های آتی با حضور نماینده، ولی فقیه در گیلان، پیشکسوتان حوزه دفاع مقدس و دیگر مسئولان استان، عملیات کلنگ‌زنی این موزه در رشت آغاز می‌شود.

نشست تخصصی نقش اصحاب رسانه در دفاع مقدس برگزار شد+ تصاویر

یکی از مستندسازان دوران دفاع مقدس در حوزه رسانه نیز در این مراسم گفت: زمانی که رژیم بعثی، رسماً تجاوز خود را آغاز کرده و به سمت خرمشهر حرکت کرد، تعدادی از گیلانی‌ها جلسه‌ای با فرمانده سپاه غرب برگزار کردند که بعد از آن جلسه، نخستین گروه به سمت پل ذهاب برای مقابله با دشمن شتافتند.

انصاری با بیان اینکه از خرداد ماه سال ۱۳۵۹ جنگ به طور پراکنده در خرمشهر آغاز شد ابراز داشت: رزمندگان گیلانی از همان اوایل جنگ از مقاومت خرمشهر تا فتح و آزادسازی خرمشهر همواره نقش ویژه و برجسته‌ای در این مسیر ایفا کردند.

وی با اشاره به اینکه بعد از سقوط خرمشهر تعدادی از رزمندگان گیلانی بیش از ۵۰۰ روز در خرمشهر سنگرسازی کرده و نقش ایفا کردند خاطرنشان کرد: رزمندگان گیلانی در اوایل جنگ چه در غرب کشور و چه در جنوب کشور نقش بسزایی داشتند.

این مستندساز و پیشکسوت دوران دفاع مقدس در حوزه رسانه به عملکرد مطلوب رسانه‌های آن زمان در طول ۸ سال دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: رسانه‌ها در دوران دفاع مقدس به خوبی حق جمهوری اسلامی را تبلیغ کرده و رساندند، اما این رسانه‌ها بعد از جنگ به نوعی عقب‌نشینی کردند.

انصاری با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در معرفی و تبیین مفاهیم دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در دوران دفاع، حدود ۲۰ درصد از جوانان گیلانی تجربه حضور در جبهه داشتند و در این مسیر استان گیلان، ۲ هزار و ۶۰۰ آزاده و ۲۲ هزار جانباز و ۸ هزار شهید تقدیم کرد.

نشست تخصصی نقش اصحاب رسانه در دفاع مقدس برگزار شد+ تصاویر
مدیر خبرگزاری بسیج استان گیلان نیز در این نشست اظهار داشت: قائدتاً امروز نقش رسانه‌ها با توجه به اتفاقات کشور و جنگ روانی دشمن بر کسی پوشیده نیست و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که خرمشهر‌های بسیاری در پیش روی جمهوری اسلامی قرار دارد.

علی دارا رسانه را یکی از ابزار‌های فتح خرمشهر‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: امروز وظیفه اصلی رسانه‌ها به نوعی مقابله و پاتک در برابر حملات دشمن است.

وی به نقش تأثیرگذار و مهم جوانان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس، جوانان ۱۹ یا حتی ۲۰ ساله، فرماندهی یک لشکر و گردان را بر عهده می‌گرفتند و حماسه‌های زیادی آفریدند البته امروز هم می‌توان از ظرفیت جوانان ایرانی، فکر و ایده این جوانان به خوبی استفاده کرد.

مدیر خبرگزاری بسیج استان گیلان با اشاره به اهمیت تطبیق دستاورد‌های دوران دفاع مقدس با ظرفیت‌های امروز تصریح کرد: اگر دستاورد‌های انقلاب را با شیوه‌هایی که در دوران دفاع مقدس مورد استفاده قرار می‌گرفت در نظر بگیریم باید در این مسیر بیشتر عمل شود و حرف و شعار را کاهش داد.

علی دارا مقایسه شرایط دوران دفاع مقدس با شرایط امروز کشور را جزء مهم‌ترین وظایف اصحاب رسانه دانست و افزود: اگر شیوه‌های مدیریتی دوران دفاع مقدس و امروز را در کنار هم قرار داده و بررسی کنیم می‌توانیم به یک الگوی مناسب برسیم که البته باز هم جوانان می‌توانند در این مسیر بسیار مؤثر باشند.

نشست تخصصی نقش اصحاب رسانه در دفاع مقدس برگزار شد+ تصاویر

مدیر خبرگزاری فارس استان گیلان نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به سبک تجاوز دشمن در دوران دفاع مقدس، رسانه‌ها به قید فوریت با وجه ورود به صحنه جهت افزایش احساسات مردم نسبت به اوضاع جنگ و افزایش انگیزه مردم برای حضور در جبهه نقش ایفا کردند.

ابراهیم افشاری با بیان اینکه این اقدامات از طریق تعدادی از روزنامه‌های داخلی و رسانه ملی صدا و سیما معمولاً انجام می‌شد افزود: امروز هم در رسانه‌ها باید همواره نگاهی به تعریف جامعه داشته باشیم، چون امروز شاهد جنگ نرم دشمن هم هستیم.

وی به تأثیرپذیری نوجوانان از حماسه شهید حسین فهمیده در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و ابراز داشت: زمانی ما می‌توانیم از نوجوانان انتظار دفاع از مفاهیمی که به آنان انتقال داده می‌شود، داشته باشیم که این مفاهیم به نحو مطلوب به آنان انتقال داده شده و قانع شوند.

افشاری با بیان اینکه در بخش رسانه در راستای تبلیغ سیره شهدا و دفاع مقدس عملکرد مناسبی در حیطه جوانان صورت نگرفته است گفت: قشر جوان با مفاهیم دوران دفاع مقدس بیگانه نیست بلکه به‌شدت هم استقبال می‌کند بنابراین نوع انتقال مفاهیم به آنان اهمیت دارد.

مدیر خبرگزاری تسنیم گیلان نیز در این نشست گفت: در حوزه دفاع مقدس همواره اقدامات و فعالیت‌هایی در استان گیلان انجام شده و تحولاتی نیز در این زمینه مشاهده شده و در شرایط فعلی کشور نیز انعکاس اتفاقات و مفاهیم دوران دفاع مقدس موجب ایجاد یک نوع هراس و شرمندگی در دشمن می‌شود.

علیرضا خاکپور به اهمیت و ضروری بودن نقش زینب‌وار رسانه‌ها در حوزه دفاع مقدس تأکید کرد و ابراز داشت: اصحاب رسانه در دوران دفاع مقدس همواره در این مسیر نقش ایفا کردند، اما امروز رسانه‌ها به‌عنوان بازماندگان آن دوره از نقش پررنگ‌تری برخوردار هستند.

رئیس مجمع عالی بسیج رسانه استان گیلان با بیان اینکه باید نقش رسانه‌ها را به فراخور میزان توانمندی و استاندارد‌های آنان مشاهده کرد اظهار داشت: بنابراین ضروری است که اطلاعات درستی به خبرگزاری‌ها به عنوان منابع خبری رسانده شود تا نقش مؤثر خود را در این زمینه نشان دهند.

مدیر خبرگزاری تسنیم استان گیلان با بیان اینکه دیگر رسانه‌های مکتوب، سایت‌ها یا صدا و سیما نیز به فراخور توانمندی خود باید دیده شوند افزود: بنابراین رسانه‌ها امروز باید بتوانند واقعیت‌های آشکار و اتفاق افتاده جامعه را به درستی انعکاس دهند و بزرگنمایی خاص در این حوزه نباید بروز دهد.

خاکپور خواستار تشکیل یک کمیته تخصصی کوچک ذیل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان جهت ایفای نقش رسانه‌ای در این حوزه شد و افزود: در این کمیته حداقل یک نماینده از رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌های استان و دیگر رسانه‌ها می‌توانند حضور داشته و در حوزه مذکور تأثیرگذار باشند.

نشست تخصصی نقش اصحاب رسانه در دفاع مقدس برگزار شد+ تصاویر
رئیس مؤسسه برهان عقل و اشراق نیز در این مراسم اظهار داشت: روزنامه کیهان، اطلاعات و روزنامه جمهوری اسلامی روزنامه‌هایی بودند که در دوران دفاع مقدس در ایران در حوزه جنگ کار می‌کردند و در آن دوران نزدیک به ۵۰ شبکه رادیویی به نفع رژیم بعث و بر علیه جمهوری اسلامی کار می‌کرد.

مظفر نامدار با بیان اینکه جنگ عراق و ایران یک جنگ مهندسی بود ابراز داشت: بنده جزء نخستین نفراتی بودم که در سال‌های اولیه جنگ برای ثبت وقایع جنگ تحمیلی و حماسه‌های رزمندگان ایرانی و گیلانی به همراه دیگر دوستان خود به منطقه جنگی رفته و اسناد را تهیه کردم.

وی افزود: اصحاب رسانه وظیفه ابلاغ دارند و منتظر رساندن محتوا نمی‌مانند بلکه باید به دنبال محتوا و کشف وقایع مختلف جامعه بگردند و ناگفته‌ها را کشف کنند و در همان راستا مفاهیم و محتوای تولید شده را نیز ابلاغ کنند بنابراین رسانه حلقه واسط بین تولیدکننده محتوا و مصرف‌کننده آن است.

رئیس مؤسسه برهان عقل و اشراق با اشاره به برخی “سیاسیت‌های رسانه‌ای شده” گفت: برخی از این سیاست‌های رسانه‌ای شده در دوران دفاع مقدس بر علیه جمهوری اسلامی به‌کار گرفته شد و این سیاست‌ها به ورود ناخوانده برخی روابط عمومی‌ها، نخبگان حرفه‌ای تبلیغ و جنجال‌سازان در این حوزه برمی‌گردد.

عکس از محمدرضا کشازرع