اختصاصی/ صفیر گیلان؛نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فومن به ریاست محمود قاسم نژاد فرماندار فومن  و با حضور سرپرست اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان ، رییس کتابخانه عمومی شهرستان فومن ،شهرداران و  سایر اعضا در سالن فرمانداری فومن برگزار شد. دراین نشست در ابتداء معصومه تقدس نژاد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فومن با ارائه گزارش عملکرد این نهاد و […]

اختصاصی/ صفیر گیلان؛نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فومن به ریاست محمود قاسم نژاد فرماندار فومن  و با حضور سرپرست اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان ، رییس کتابخانه عمومی شهرستان فومن ،شهرداران و  سایر اعضا در سالن فرمانداری فومن برگزار شد.

دراین نشست در ابتداء معصومه تقدس نژاد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فومن با ارائه گزارش عملکرد این نهاد و مصوبات جلسات گذشته کتابخانه عمومی شهرستان گفت: در جلسه گذشته مصوب شد تا زمین برای ساخت کتابخانه عمومی شهرستان توسط شهرداری  واگذار و با مشارکت خیران منطقه ساخت آن اجرایی شود. 

وی همچنین به نبود کتابخانه در شهر ماکلوان اشاره و افزود: شهر ماکلوان با جمعیت ۱۶۳۵ نفر از نداشتن کتابخانه رنج می برد که در جلسات گذشته مصوب شد تا اقداماتی در این راستا توسط شهرداری انجام گیرد.

فرماندار شهرستان فومن در این نشست با بیان اینکه نقش کتاب در توسعه و پیشرفت یک کشور انکار ناپذیر است،گفت: کار در حوزه فرهنگ نیازمند اندیشه و برنامه ریزی دقیق است.

قاسم نژاد بر ضرورت پرداخت قدرالسهم کتابخانه‌ها توسط شهرداری‌های شهرستان فومن و همچنین نصب المان کتاب در سطح شهرها تاکید کرد و گفت: فومن از گذشته به عنوان شهر مجسمه‌ها مطرح بوده و شایسته نیست شهرداران در زمینه نصب المان کتاب کاهلی کند.

قاسم نژاد خطاب به شهرداران منطقه گفت: شهرداریها در طرح توسعه راه و میادین شهر کتاب و کتابخوانی را ببینند و حداقل المانی از کتاب در میادین داشته باشند.

فرماندار شهرستان فومن وضعیت کتابخوانی در فومن را راضی کننده نداست و گفت: در بحث گردش کتاب، عضویت در کتابخانه ها و همچنین سرانه امانت اوضاع خوبی نداریم.

وی بر لزوم تلاش بیشتر رئیس اداره کتابخانه های عمومی فومن در راستای تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش ظرفیت بزرگی به نام دانش آموز دارد که میتوان با برگزاری مسابقه کتابخوانی سبب افزایش انگیزه مطالعه بین دانش آموزان شد.

قاسم نژاد با تاکید بر اینکه سیاستها نباید در حد ایده باقی بمانند و حتما عملیاتی و اجرایی شوند، گفت: فعالیت در حوزه‌های فرهنگی سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

فومن با توجه به سابقه فرهنگی و علمی برجسته اش نیازمند گسترش فضای مطالعه است

کرمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان در این نشست با بیان اینکه فضای فرهنگی باید متناسب با نیاز جامعه گسترش یابد، اظهار کرد: شهرستان فومن با توجه به سابقه فرهنگی و علمی برجسته اش نیازمند گسترش فضای مطالعه است.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در کودکان گفت: کودکان می‌توانند با حضور در کتابخانه ها، لذت جمع خوانی و گردش در کتابخانه را بچشند.

وی در ادامه خواستار بهره‌برداری از ظرفیت خیرین در حوزه کتاب شد و گفت: برای احداث کتابخانه نیاز به واگذاری ملک نیست و کافی است صرفا حق انتفاع برای بازه زمانی ۱۰ یا ۱۵ ساله به نهاد کتابخانه ها واگذار شود.

کرمی با بیان اینکه نیازی نیست کتابخوانی حتما داخل کتابخانه انجام گیرد، افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی در فضای عمومی سبب نشاط اجتماعی است.

 زیباسازی برج ماسوله با طرحی از کتاب و کتابخوانی

آقاجانی شهردار ماسوله نیز در این نشست بر لزوم تعمیر و مرمت سقف کتابخانه عمومی ماسوله تاکید کرد و افزود: زیباسازی برج ماسوله با طرحی از کتاب و کتابخوانی نیز در حال انجام است.

وی  گفت: ما در پرداخت سهم شهرداری برای کتابخانه ها هر سه ماه یک بار این پرداختی را انجام  و انچه از دست شهرداری و شورای ماسوله بر بیاید کوتاهی نخواهیم کرد.

غلام نیا شهردار فومن نیز در این نشست  با بیان اینکه ما زمین را تهیه و در حال انجام کار سند و غیره هستیم گفت: ما برای نهاد کتابخانه ها نامه زدیم تا این زمین مورد بازدید قرار گیرد و همین امروز تمایل دارم تا با همراهی فرماندار سرپرست کتابخانه ها از زمین شهرداری برای ساخت کتابخانه شهر فومن بازدید داشته باشند.

شهردار فومن به نیم درصد پرداختی شهرداری فومن اشاره و افزود: وضعیت نقدینگی شهرداری ضعیف است و این بر می گردد به مشکلات اقتصادی و با رفع مشکل نقدینگی شهردار این مبلغ به نهاد کتابخانه ها تزریق خواهد شد.

صادقی شهردار ماکلوان نیز از آمادگی لازم برای احداث کتابخانه ماکلوان خبر داد و گفت: در صورت ارائه نقشه ساختمانی روند احداث کتابخانه آغاز می شود.

وی افزود: اگر چه ساختمان کتابخانه  ماکلوان در حریم رودخانه است اما آب منطقه ای برای ساخت این فضا نظر مثبت داشته و ما پیگیر ساخت کتابخانه هستیم.

شهردار ماکلوان تاکید کرد؛ ما المان کتاب را بعد از اتمام ساختمان کتابخانه شهر ماکلوان در نما کاری ساختمان استفاده خواهیم کرد.

تنظیم خبر/زلیخا صفری

 

photo_2018-12-17_11-48-44 photo_2018-12-17_11-52-39

photo_2018-12-17_11-49-11 photo_2018-12-17_11-49-00

photo_2018-12-17_11-49-05 photo_2018-12-17_11-48-55 photo_2018-12-17_11-48-37 photo_2018-12-17_11-48-23