رئیس انجمن مدیران صنایع گیلان:

نگرانی صنایع از قطع برق

  پرینت
نگرانی صنایع از قطع برق
شناسه خبر : 70217 | تاریخ انتشار : 12 خرداد 1402 - 19:10 | 128 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

تطهیری گفت: اگر قرار است امسال مثل سال قبل همان میزان خاموشی در صنایع اعمال شود ناچاریم شعار رشد تولید را به مقام معظم رهبری برگردانیم و بگوییم که امسال رشد تولید نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان به نقل از اسرارامروز، اکبر تطهیری مقدم رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان در جلسه هم‌اندیشی با صنایع که به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان با حضور سید محمد اسحاقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان، مدیرکل صمت، مدیرعامل شرکت توزیع برق، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان و جمع کثیری از فعالان بخش صنعت استان برگزار شد، گفت: از مدیران شرکت توزیع و منطقه‌ای برق استان گیلان تقدیر می‌کنم که قبل از قطع برق، صاحبان صنایع و خاموشی را دعوت کردند.

تطهیری در ادامه افزود: سال ۱۴۰۱ یکبار در اردیبهشت که برق صنایع قطع شد، برای صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی پیام‌هایی صادر شد که اگر صنایع کاهش بار ندهد، چنین‌وچنان می‌کنیم! به حدی احساس یاس و ناامیدی در بین صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی نسبت به سال ۱۴۰۰ ایجاد شده بود که ما هم به طور طبیعی قانون پاسکال را اجرا کردیم و هر فشاری که به ما وارد شد، به مدیران شرکت توزیع و برق منطقه‌ای گیلان منتقل کردیم.

وی ضمن تقدیر از اقدامات محمدتقی مهدی‌زاده مدیرعامل شرکت توزیع برق و بهمن داراب زاده مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گفت: با پیگیری این دو مدیر شرکت توانیر در استان گیلان، سهمیه در نظر گرفته شده خاموشی صنایع گیلان کاهش یافت.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان با تقدیر از تیمور پورحیدری رئیس سازمان صمت استان گیلان یادآور شد: با نشست‌های پی‌درپی پورحیدری در مرکز دیسپاچینگ، برای خاموشی با برنامه‌ریزی گردید که البته برای صاحبان صنایع باورپذیر نبود. ولی با مدیریت و پیگیری ایشان، خاموشی‌ها با برنامه اجرا شد.

این مقام مسئول در انجمن مدیران صنایع استان گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته رشد تولید شعار سال نبود، گفت: اگر قرار است امسال مثل سال قبل همان میزان خاموشی در صنایع اعمال شود و تولید ما از سال قبل کمتر شود ناچاریم این شعار را به مقام معظم رهبری برگردانیم و بگوییم که امسال رشد تولید نخواهیم داشت. صاحبان صنایع انتظار دارند تا بخشی از ناترازی‌ها، از طریق اعمال خاموشی در بخش خانگی و تجاری ولو به‌صورت محدود تأمین شود.

تطهیری در ادامه یادآور شد: صاحبان صنایع با بی‌برنامگی شرکت گاز در زمستان سال گذشته، دوبله ضربه خوردند. هم گاز صنایع و واحدهای تولیدی قطع شد، هم گاز نیروگاه‌ها قطع شد. پیام برق این بود به علت کمبود کاهش سوخت نیروگاه‌ها، صنایع صرفه‌جویی کنند! علی‌رغم اینکه دستور داده شد گاز با برنامه قطع شود؛ اما باز بی‌برنامه قطع شد.

وی با بیان اینکه خسارات قطع گاز زمستان گذشته صنایع هزاران‌هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: سازمان ملل، یونسکو، یونیدو، آی ال او بر دو محور تکیه می‌کنند و ۱۹۰ کشور جهان به این کمیته رأی دادند. آن‌ها معتقدند در دنیا تصمیم‌سازان در قاعده جامعه مردم و صنعت هستند و در زاویه، دولت تصمیم‌گیر است. یعنی اگر تصمیمی در جامعه گرفته شود، تصمیمات دولت با آن هماهنگ است. در سال جاری علی‌رغم اینکه قرار بود جلسه‌ای با صاحبان صنایع برگزار شود تا نظرات خود را بیان کنند و بر مبنای نظرات صاحبان صنایع، تصمیم‌گیران برنامه‌ریزی کنند. اما تصمیم‌گیری‌ها انجام شد و بعد صاحبان صنایع دعوت شدند!

رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان افزود: ۶ صبح، شروع کار صنایع است؛ یعنی نیروی کار ۶ صبح بیاید و با اعمال خاموشی صنایع (بین بازه زمانی ۱۱ ظهر تا ۲۳ شب) کارگران ۱۱ ظهر به خانه برگردند! چه تدبیری برای هماهنگی شیفت می‌توان اندیشید؟ آیا بخش فولاد در جایگاهی قرار دارد که یک ماه تعطیل کند؟ سال گذشته فقط یک کارخانه فولاد به دلیل اعمال خاموشی در یک ماه ۴ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان را تجربه کرد.

تطهیری تصریح کرد: یک واحد تولیدی و صنعتی تا زمانی که پروانه تأسیس دریافت نکند نمی‌تواند پروانه بهره‌برداری بگیرد. یعنی برای دریافت پروانه تأسیس در ابتدا نوع، تعداد ماشین‌آلات، میزان مصرف برق – گاز و… را اعلام می‌کند و موافقت دستگاه‌های مربوطه را دریافت می‌نماید و پس از موافقت، پروانه بهره‌برداری را از صنایع دریافت می‌کند؛ بنابراین استفاده از واژه پر مصرف برای صنایع یک توهین است. صنایع برای مصرف برق و گاز، هزینه‌های انشعاب را پرداخت کردند و صنایع پرمصرف نیستند.

وی با بیان اینکه صنایع انرژی بر نیستند، خاطرنشان کرد: اطلاق چنین القابی به واحدهای صنعتی که هزینه‌های انشعابات و دیماند برق را پرداخت کرده‌اند و با اطلاعات کامل شرکت‌های برق و گاز، اقدام به تأسیس صنایع و واحدهای تولیدی نموده‌اند، ناراحت‌کننده است.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان گفت: ادارات برق در پیام‌های خود اعلام می‌کنند ۳۰ درصد انرژی خود را کاهش دهید. هر واحدی که ۵ دیماند مگاوات برق خریداری می‌کند باید در سه شیفت ۱۵ مگاوات برق مصرف کند و ۱۵ مگاوات برق مصرفی آن است نه ۵ مگاوات. وقتی اعلام می‌کنند ۳۰ درصد از برق مصرفی کاهش یابد یعنی ۱۵ مگاوات باید در نظر گرفته شود تا واحد تولیدی بتواند با ۱۱/۵ مگاوات به فعالیت خود ادامه دهد و تولید دو شیفت داشته باشد. اما مسئولان وزارت نیرو ۵ مگاوات را در نظر می‌گیرند و اصرار دارند ۳۰ درصد صرفه‌جویی شود؛ یعنی واحدهای صنعتی در واقع باید تعطیل کند.

تطهیری در ادامه صاحبان صنایع را پیش‌کسوتان اخلاق عنوان کرد: صاحبان صنایع یک وجود عاطفی دارند و سال گذشته علی‌رغم اینکه ضرر و زیان خاموشی‌های تحمیلی، با همکاری و تعامل با شرکت توانیر اجازه ندادند تا برق بیمارستان‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و… قطع شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته به اسدالله عباسی استاندار گیلان پیشنهاد دادم پایان دوران پیک تابستان در شهریورماه، همایشی با عنوان تقدیر از صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی برای همکاری با شرکت توانیر برگزار شود که البته انجام نشد.

تطهیری در پایان سخنان خود از مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان تقدیر کرد و تأکید کرد: مدیر شرکت نفت برای تداوم تأمین سوخت ویژه صنایع حتی در روز تعطیل هم اقدام کرد و حتی پس از ارسال سوخت هم از صاحبان صنایع برای اطمینان سؤال می‌کرد.

وی درخواست کرد علاوه بر تأمین سهمیه ویژه سوخت و باتوجه‌به همکاری صنایع در تأمین برق پایدار شبکه خانگی و تجاری، سهمیه بحران در نظر بگیرند و صاحبان صنایع برای دریافت سوخت بین ادارات سرگردان نشوند.

برچسب ها
نوشته های مشابه
آمادگی کامل کادر بهداشت و درمان استان گیلان در ایام تعطیلات نوروز
پرونده ۵۰ میلیاردی گران فروشی در گیلان در قالب طرح نظارتی /بازرسی و تشکیل پرونده جریمه در گرانفروشان میوه ادامه دارد
هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب نیازمند خانه‌تکانی هستند/دلیل بسیاری از مشکلات جامعه، انتصاب مدیران سفارشی ناکارآمد از سوی نمایندگان است
فعالیت ۷۰۴ واحد اقامتی گردشگری در ایام نوروز در شهرستان
نشست نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دومین بیمارستان قدیمی رشت پلمپ شد/بعد از تعطیلی بیمارستان فامیلی رشت نوبت به توتونکاران رسید
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.