نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه فومن و شفت با بیان اینکه هر دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی نیازمند خانه تکانی هستند، گفت: اگر جریان اصلاح طلب به اصول اعتقاد نداشته باشد به انحراف خواهد رفت و جریان اصولگرایی هم که در خود قائل به اصلاحات نباشد به فساد کشیده می شود

به گزارش صفیر گیلان/سید تقی موسویان روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با بیان اینکه از اویل انقلاب تاکنون زیر یک پرچم بوده و حزب باد نبوده‌ام، تصریح کرد: این جریان های سیاسی ضمن اعتقاد به اصول و اصلاحات باید پاکدست نیز باشند، امروز پشت این جریانات عده ای کاسب قرار گرفته اند ضمن آنکه در هر دو جریان انسانهای شایسته ای هستند که مورد تعریف رهبر انقلاب هم قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: باید در ایران احزاب قانونمند و قوی شکل بگیرد و نیروی سازی کنند تا در آستانه انتخابات کاندیداهای مناسب را معرفی کنند، اگر طی این سالها نیروسازی و مدیرسازی کرده بودیم امروز ۵۰ نفر برای نامزدی مجلس فقط در یک حوزه فومن و شفت ثبت نام نمی‌کردند.
وی گفت: باید برای کادر سازی، احزاب قوی داشته باشیم تا کار تربیت و پرورش نیروهای توانمند به صورت سازمان یافته و اصولی انجام شود.

موسویان تاکید کرد: در میان جریان های موجود منفعت طلبی برخی از افراد، آنها را صاحب میلیاردها تومان ثروت کرده و امروز مردم از این وضعیت ناراحت هستند.

وی با بیان اینکه هر دو جریان سیاسی باید خانه تکانی کنند، نمی شود ادعای اصولگرایی داشت و چند صباحی مدیر بود و ثروت اندوزی کرد و کاری هم به مردم و مسائل آنان نداشت، عنوان کرد: مبارزه با فساد باید عملی باشد و نه شعاری و در برخورد با افرادی که در جایگاه مدیریتی فساد آلوده می شوند، نباید اغماض کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه فومن و شفت گفت: چرا باید برخی از مدیران استانی روانه زندان شوند این مدیران تایید صلاحیت نشده اند و از لابه لای دستگاه نظارتی و امنیتی عبور نکرده اند؟ این نشان می دهد این مدیران انتصابی و سفارشی نمایندگان و دخالت مجلس است که به فساد دامن می‌زند.

موسویان ادامه داد: اگر نیروی انسانی برحسب شایستگی و لیاقت تخصصی انتخاب شده باشد نباید سارق باشد. چرا باید مدیری که مراحل گزینش را طی کرده روانه زندان کرد؛ این افراد فاقد تخصص لازم هستند.

دلیل بسیاری از مشکلات جامعه، انتصاب مدیران سفارشی ناکارآمد از سوی نمایندگان است

وی دلیل بسیاری از مشکلات جامعه امروز را در انتصاب مدیران سفارشی ناکارآمد از سوی نمایندگان دانست و گفت: رهبرمعظم انقلاب نمایندگان را از دخالت در عزل و نصب مدیران منع کردند، چه شد التزام عملی این نمایندگان؟ چگونه امکان دارد یک شهرستان در عرض چهار سال پنج فرماندار عوض کند؟ در شهرستان شفت طی چهار سال پنج فرماندار عوض شده است. این افراد در برخی موارد به نظام آسیب رسانده اند؛ به طور مثال دخالت‌های آنها موجب شده کشاورز نتواند برنج را به قیمت مناسب در بازارها عرضه کند.

وی با اشاره به تهدید دسته جمعی نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی به استعفاء توضیح داد: یکی از نمایندگان در مجلس اعلام کرد اگر دولت برنج کشاورزان را خریداری نکند گزینه استعفای نمایندگان این استان روی میز قرار دارد اما نه برنج خریداری شد و نه کسی استعفا داد؛ هر ۱۳ نفر این نمایندگان هم برای نامزدی در انتخابات پیش رو کاندیدا شده اند. اکنون برنج سال گذشته کشاورز روی دستش مانده است؛ اگر مجموعه های دولتی، حداقل شرکت های تعاونی مصرف شان ملزم به خرید برنج از کشاورز می کردند این مشکل برطرف می شد.

موسویان با اشاره به ظرفیت گیلان در بخش‌های دامداری وتولید محصولات پروتئینی گفت: وزارت جهاد کشاورزی ضعیف ترین وزارتخانه دولت است، ایران می توانست با بهره گیری از مشکل تحریم کشور روسیه محصولات خود را در بازارهای این کشور عرضه کند اما این فرصت هم از دست رفت.

وی بر استفاده از تجربیات خوب گذشتگان و حذف برخی قوانین دست و پاگیر تاکید کرد و افزود: طرح طوبی یکی از تجربه های خوب استان در زیتون کاری بود که در سطح وسیعی از اراضی شهرستان رودبار اجرایی شد و کشاورز پس از بهره برداری ملزم به پرداخت اقساط بانکی شد؛ نمونه انجام این کار باید در سایر حوزه های کشت و کار و تولیدی نیز انجام شود.

 

مجلس قوی، دولت ضعیف را به پیش می برد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه فومن و شفت تصریح کرد: نمایندگان مجلس کنونی از رهبر انقلاب، لقب انقلابی گرفتند اما عملکرد آنها در برخی موارد مانند مقابله با کرونا رضایت بخش نبود، نمایندگان نتوانستند وزیر را به وارد کردن واکسن کرونا مجاب کنند چطور در دولت سیزدهم این واکسن از چین وارد شد؟ نمایندگان می دیدند که در حوزه های انتخابی آنها چه اتفاقی افتاده است اما کار موثری نکردند.

وی گفت: نمایندگان باید با استیضاح وزیر از رئیس جمهور توضیح می خواستند؛ البته این نمایندگان بعد اعلام کردند نگذاشتند، چه کسی مانع شد؟ بعد چگونه در دولت سیزدهم شد و واکسن وارد شد.

موسویان تاکید کرد: مجلس قوی می تواند دولت ضعیف را هم پیش ببرد اما اگر دولت قوی بوده و مجلس ضعیف باشد دولت از برنامه های خود باز می ماند. استیضاح وزیر باید به خاطر مردم باشد نه آنکه چون وزیر مدیر دلخواه نماینده را نپذیرفته استیضاح شود.

 

مردم همواره همراه با نظام هستند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه فومن و شفت اظهار کرد: مردم ایران همواره در برابر توطئه های دشمن ایستاده اند و از ۱۲ فروردین سال ۵۸ که مردم انقلابی ایران پای صندوق های رای حاضر شدند و به جمهوری اسلامی ایران رای آری دادند مردم ما همواره در انتخابات حضور داشته اند و در این دوره هم علی رغم توطئه های دشمنان، مشکلات اقتصادی و معیشتی پای صندوق های رای حاضر خواهند شد؛ آنها نظام خود را دوست دارند و حتی اگر به برخی افراد و عملکردشان نقد و اعتراض داشته باشند نیز با نظام هستند.

وی با اشاره به مشکل تامین مسکن در کشور گفت: مسکن به یکی از دغدغه های مهم مردم بدل شده است؛ پس انداز بسیاری از اقشار متوسط کفاف ازدواج و خانه دار شدن فرزندانشان را نمی دهد؛ اگر چه وام ازدواج تاحدودی هزینه های جشن ازدواج را پوشش می دهد اما جوان باید شغلی داشته باشد تا از عهده پرداخت اقساط وام برآید

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه فومن و شفت، خواستار پیگیری و تکمیل پروژه مسکن مهر شد و افزود: نخست باید مشکل مسکن جوانان را حل کردسپس برای جوانی جمعیت و فرزندآوری برنامه‌ریزی کرد؛ جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است و یکی از مواردی که باید به طور جدی دنبال شود اشتغال و مسکن جوانان است؛ دولت بادر اختیار قرار دادن زمین رایگان و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با اقساط طولانی مدت می تواند تا حدودی این موانع را برطرف کند.

موسویان اضافه کرد: امام راحل پس از پیروزی انقلاب برای جمهوری اسلامی برنامه داشت و به همین منظور با تشکیل وزارت جهاد سازندگی بعنوان یکی از تشکلها و نهادهای انقلابی اقدامات سازنده بسیاری در کشور داشت اما پس از جنگ تحمیلی این وزارت خانه حذف شد؛ در دهه ۶۰ جمعیت روستایی گیلان ۷۰ درصد بود و اکنون جمعیت روستایی استان به ۲۷ درصد رسیده است.

وی این آمار را فاجعه بار دانست و افزود: روستائیانی که علاوه بر نقش تولید کننده محصولات غذایی به هنگام جنگ تحمیلی پیش از رسیدن نیروهای نظامی در مقابل دشمن ایستادند امروز مهاجرت کرده اند.

وی گفت : با کاهش جمعیت روستایی و حاشیه نشینی  آنان، امنیت نظامی و غذایی کشور به مخاطره افتاده است باید با احیای دوباره جهاد سازندگی و حذف برخی از قوانین دست و پاگیر مانند طرح هادی با مهاجرت معکوس زندگی را در روستاها احیا کرد.

 

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای طرح خروج از جنگل اظهار کرد: به بهانه خروج دام از جنگل مردم را نیز از جنگل خارج کردیم و اکنون این عرصه در حال تخریب است و گاه کوچکترین بی مبالاتی هکتارها جنگل ارزشمند را در این استان طعمه حریق می کند.

وی تاکید کرد: جنگل باید به مردم واگذار شود تا با نظارت دائم آنان و دولت این جنگل ها احیا شوند، این امر علاوه بر حفاظت و صیانت از جنگل ها، اشتغال ایجاد کرده و از هزینه های دولت نیز می کاهد.

موسویان یکی از دیگر از مشکلات کشور را تامین نیروی انسانی کارآمد و متخصص دانست و افزود:هر جامعه ای برای رشد و توسعه به نیروهای انسانی متخصص نیاز دارد، نیروهایی که زیر نظر آموزش و پرورش تربیت می شوند. اما امروزه آموزش و پرورش کشور هم سر جای خود نیست و برخی از معلمان دیروز اکنون در تاکسی تلفنی ها به کار مشغولند.

وی با اشاره به جایگاه و نقش مهم معلمان در سراسر جهان گفت: معتقدم حقوق و مزایای کارکنان وزارت آموزش و پرورش مناسب نیست و پرداختی این وزارت خانه باید مانند وزارت های اقتصاد و نفت باشد نگاه به شغل معلمی نباید هزینه ای باشد، اینکه دهه هشتادی ها به خیابان ها آمدند این پرسش را مطرح می کند که متولی ارتقاء هویت و جبهه ملی چه نهادی است؟

وی تصریح کرد: مگر جوانان این مرز و بوم طی هشت سال جنگ تحمیلی از تمامیت ارضی و آب و خاک این کشور دفاع نکردند؟ اینکه رادیوهای بیگانه در سالها توانستند اثرگذار باشند نشان می دهد جایی زخم شده که مگس روی آن نشسته است. امروز باید آموزش و پرورش و آموزش عالی تقویت شود و معلمانی متخصص و باسواد و متعهد پرورش دهیم و مجلس باید این مهم را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

موسویان در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه استان گیلان در برنامه های اول تا سوم توسعه بعنوان استان کشاورزی دیده شده است، گفت: با این وجود هیچ برنامه ای برای کشاورزی و کشاورز تدوین نشده گرچه اقداماتی در بخش مکانیزه کردن کشت و کار و تسطیح اراضی کشاورزی انجام شده اما برای مساله خرد شدن اراضی اقدام شایسته ای صورت نگرفته است؛ مجلس می توانست با تصویب قوانینی از این امر جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: طبق اعلام مسئولان استان گیلان ۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که طی سالهای متمادی این رقم(باوجود ساخت و سازهای غیر مجاز) بدون تغییری مانده است. این موضوع باید مورد پیگیری قرار گیرد و جلوی خرد شدن زمینهای کشاورزی گرفته شود.

وی اساس استقلال هرکشور را کشاورزی و تامین امنیت غذایی دانست و افزود: در گذشته مردم گیلان در کنار کشاورزی، دامداری، نوغانداری و چایکاری نیز داشتند اما به دلیل برخی سیاست های غلط کشاورزی، ظرفیت های این استان را تحت الشعاع قرار داده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه فومن و شفت تصریح کرد: گیلان علوه بر پتانسیل های کشاورزی و گردشگری در زمره استانهای صنعتی نیز قرار دارد اما در بخش صنایع تبدیلی موفقیت های چندانی حاصل نشده است. به طور مثال کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) در شهرستان رضوانشهر که برای تامین مواد اولیه کشت و زراعت چوب شرکت جنگل شفارود را تاسیس کرد امروز فقط با ۳۰ درصد ظرفیت فعال است و چوب شفارود به شرکت چوب و کاغذ مازندران فروخته می شود.

وی متذکر شد: این نشان می دهد نمایندگان مجلس و مدیران استانی در خواب بسر می برند؛ دولت و استانداری کجا هستند که مواد اولیه کارخانجات این استان به سایر استانها فروخته می شود درحالی که کارخانه آن در این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: در گمرک نیز تاجر محصولی را وارد می‌کند درحالیکه انبارش در تهران است، ما نتوانستیم برای این تجار انبار ایجاد کنیم که بار خود را از این استان به سایر نقاط کشور ارسال کند

موسویان با بیان اینکه گیلان پیش از انقلاب هشت کارخانه صاحب نام مانند کارخانجات فومنات، رشت الکتریک، صنایع پوشش و چندین واحد تولیدی شاخص دیگر داشت که بدون حساب و کتاب واگذار شد و اکنون نامزدهای نمایندگی مجلس و ریاست مهوری از آن کارخانه ها بعنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند.

وی گفت: شهرک های صنعتی استان باچه برنامه ای راه اندازی شد؟ برخی کارخانه های صنعتی تسهیلاتی از بانکها دریافت کرده اند اما نیاز است مجلس ریل گذاری و قوانین را تصحیح کند، جوانان این مرز و بوم از سویی با بیکاری و مساله اشتغال مواجهند و از دیگر سو واحدهای صنعتی تعطیلی وجود دارد که قادر به پرداخت اقساط خود نیستند.

وی افزود: اکنون ما در همه شهرستان های استان یک یا ۲ واحد تولیدی داریم بخشی از صنایع تبدیلی ما ضعیف است در کنار این مجموعه ها، گیلان استانی زیبا با طبیعتی بی نظیر است.

موسویان ادامه داد: مردم این منطقه تا دیروز حاضر به فروش زمینهای خود نبودند اما امروز زمین خود را می فروشند تا حساب های دفتری خود را پرداخت کنند، بنیاد مستضعفان و بسیاری از نهادهای حمایتی و اجرایی باید در این عرصه ورود کرده و این زمین ها را از مردم خریداری کنند در غیر اینصورت شاهد اتفاقات ناخوشایندی مانند تغییر هویت در این سرزمین خواهیم بود.

وی اظهار کرد: این پرسش برای مردم مطرح است که چگونه آنها قادر به خانه سازی برای فرزندشان در زمین خود نیستند اما فرد دیگری از استان های هجوار در همان مکان خانه سازی می کند این نشان می دهد دلال بازی است، زمینهای طرح هادی به این افراد غیر بومی فروخته می شود اما به مردم بومی اجازه ساخت مسکن داده نمی شود.

منطقه آزاد انزلی درحال کشورگشایی و توسعه منطقه است

وی در مورد توسعه اقتصاد دریا محور نیز ایجاد بندر کاسپین در مجاورت مجتمع بندری انزلی را توجیه پذیر ندانست و افزود:سرمایه گذاری در این بندر چندان مناسب نبود، بندرآستارا نیز بصورت مداوم نیاز به لایروبی دارد.

وی با تاکید ظرفیت های بسیار دریایی ادامه داد :می توان از ظرفیت دریا در بخش گردشگری و مسافری آن استفاده کرد باتوجه به ارتباطاتی که با کشور روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر داریم می‌توان از این ظرفیت برای رونق صنعت گردشگری نیز بهره لازم را گرفت.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه فومن و شفت یاد آوری کرد: در دریای خزر پروژه ماهی در قفس کارشناسی شده اجرا نشد و ما از ظرفیت آب بندانها نیز بهره لازم را نگرفتیم.

وی تصریح کرد : منطقه آزاد انزلی درحال کشورگشایی و توسعه منطقه است در حالی که نمی شود زون های این منطقه در شهرستانهای مختلف پراکنده باشد، اگر می خواهند محدوده این منطقه را افزایش دهند شهر انزلی را به محدوده خود اضافه کنند و در سایر شهرستانها ورود نکنند چون به بازار این شهرها آسیب وارد می شود.

موسویان در پایان با بیان اینکه حوزه انتخابیه شفت و فومن ۹ نماینده در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی داشته است، گفت: برای شهرستانی که روزی مرکز حکومت گیلان بوده است و از توانایی بالایی برخوردار است مناسب نیست که نمایندگانی ضعیف در مجلس داشته باشد مردم در انتخاب بعدی خود دقت لازم را داشته باشند تا فردی اصلح انتخاب شود.

  • منبع خبر : ایرنا