به گزارش صفیر گیلان؛دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش یک روزه “راهکارهای ارتقای شاخص های علم سنجی” با بیان این که در عصر داده ها و اطلاعات هستیم، گفت: مهمترین سرمایه هر سازمانی داده ها و اطلاعات هستند.  دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این خصوص در صدد سرمایه […]

 به گزارش صفیر گیلان؛دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش یک روزه “راهکارهای ارتقای شاخص های علم سنجی” با بیان این که در عصر داده ها و اطلاعات هستیم، گفت: مهمترین سرمایه هر سازمانی داده ها و اطلاعات هستند.  دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این خصوص در صدد سرمایه گذاری بر روی این اطلاعات است که بی شک نتیجه بخش خواهد بود. در این زمینه اقدامات انجام شده در کوهورت و داده های بخش پژوهش، سرمایه گذاری روی اطلاعات حوزه سلامت است.

رییس دانشگاه در ادامه بحث داده ها و تولید آن را بسیار مهم دانست و افزود: با همگرایی می توان همه شاخص ها را در کنار هم مورد ارزیابی  و تحلیل قرار داد.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ارتقای شاخص تعداد مقاله و اعضای هیات علمی در مسیر یک حرکت رو به رشد قرار گرفته است.

دکتر یوسف زاده چابک با تاکید بر این که تولید مقالات از سوی محققان نیازمند انگیزه است، تصریح کرد: برنامه PDP (برنامه توسعه فردی) گام ارزشمندی است که تفاوت  تلاش اساتید و اعضای هیات علمی به درستی در آن دیده می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این مطلب که شفاف سازی از ارزش های نقشه راهبردی است، افزود: عدالت محوری و پایبندی به اخلاق حرفه ای می تواند منجر به رعایت اخلاق در انجام فعالیت ها از جمله، فعالیت های پژوهشی شود.

دکتر یوسف زاده، گرنت های پژوهشی و مبالغی که در ازای فعالیت به محققان پرداخت می شود را ارزشمند دانست و اظهار داشت: کارهای ارزشمند معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در طی سال ۹۷ در خصوص پرداخت به روز گرانت ها، قابل تقدیر است.

وی در ادامه با تاکید بر این که در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک بدهکار نیست، این مهم را بسیار امید بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان “پیشرو در بین دانشگاه های نسل سوم” در واقع به نوعی دانشگاه نسل دوم به چالش کشیده شد.

دکتر یوسف زاده راه اندازی مجتمع فناورهای پیشرفته، راه اندازی سه مرکز رشد در دانشکده های داروسازی، بهداشت و شرق گیلان را در طی سال های اخیر از جمله اقدامات حایز اهمیت دانشگاه در حوزه فناوری سلامت، عنوان کرد.

وی با بیان این که در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مقوله بسترسازی پژوهش در کشور رتبه دوم را دارد، گفت: ما ادعا داریم در افق ده ساله جزو دانشگاه های برتر کشور باشیم و این هدف، بدون برنامه ریزی و نقشه راه امکان پذیر نخواهد بود.

رییس دانشگاه ادامه داد: برای رقابت با سایر دانشگاه ها ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان مسیری را طبق نقشه راهبردی انتخاب کرد که مسیر فناوری و دانشگاه های نسل سوم است. دانشگاه  نسل سوم ، دانشگاهی کارآفرین و تولید کننده ثروت است.

وی با اشاره به ارتقای رتبه فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ۶۴ در سال ۹۵ به رتبه ۱۳ در سال ۹۷ ابراز امیدواری کرد، با جهشی که  دانشگاه علوم پزشکی  در حال حاضر دارد امید است به رتبه زیر ده در فناوری برسیم.

دکتر یوسف زاده ادامه داد: جریان تحقیق و پژوهش از دو مسیر می گذرد،  از این رو نمی توان با داشتن پایه علمی ضعیف بر روی فناوری تاکید کرد و اگر تمرکز روی فناوری است باید پایه علمی را هم ارتقا داد.

رییس دانشگاه با بیان اینکه راه اندازی آزمایشگاه جامع مرکزی در دانشکده پزشکی موج و شوری را در علوم پایه ایجاد کرده است، گفت: در طی  سال های اخیر، اچ ایندکس اعضای هیآت علمی دانشگاه ارتقا یافته است و این جهش کاملا محسوس می باشد.

وی پروژه دره سپید رود را به عنوان دره علم و فناوری سلامت عنوان کرد و افزود: هر شرکت دانش بنیان که می خواهد در حوزه فناوری سلامت فعالیت کند می تواند در این پروژه مشغول فعالیت شود.

دکتر یوسف زاده یادآور شد: برای رسیدن به دانشگاه های نسل سوم علاوه بر رشد در زمینه های آموزشی و پژوهشی باید بین المللی سازی را نیز مورد توجه قرار داد. بین المللی سازی یک اصل مهم است که باید به آن پرداخته شود. در این راستا زمینه همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با کشور ارمنستان در حوزه سلامت فراهم شده است.

پژوهش هزینه نیست، سرمایه است 

دکتر شادمان نعمتی- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه هدف از برگزاری این همایش را فرصتی برای استفاده از نظرات اساتید برای رونق تولیدات علمی عنوان کرد و گفت: چشم انداز معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه این است که باخلق ثروت سرآمد باشد و مهمترین ارزش این است که فرهنگ پژوهش و کارآفرینی نهادینه شود و اعتلا یابد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه پایش عملکرد مراکز تحقیقاتی و تقویت واحدهای توسعه تحقیقات بالینی، تعیین اولویت های تحقیقاتی، افزایش حمایت شورای پژوهشی و کمیته اخلاق دانشگاه، بهبود ساختار کمیته تحقیقات دانشجویی و فرایندها… را ازجمله راهکارهای معاونت تحقیقات و فناوری برای بهبود زیر ساخت های گسترش علم و پژوهش در دانشگاه عنوان کرد.

وی با تاکید بر افزایش کارگاه های توانمند سازی در دانشگاه یادآور شد: اولین وظیفه ما معلمی است، باید پژوهش را به محققان جوان و دانشجویان آموزش داد.

دکتر نعمتی آیین نامه معادل سازی فعالیت های پژوهشی- فناوری را یکی از مهمترین فعالیت های معاونت تحقیقات و فناوری عنوان کرد و ایجاد هسته ای مشاوره، راه اندازی سامانه پژوهشیار، تاسیس آزمایشگاه جامع تحقیقات،  سیستم رجستری بیماری ها و دبیرخانه شورای سلول های بنیادی را از دیگر فعالیت های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ذکر کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه کوهورت پرشین/سالمندی را از دیگر افتخارات دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواند و با اشاره به کسب موافقت قطعی و اصولی مراکز تحقیقاتی دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر تعداد موافقت قطعی مراکز تحقیقاتی دانشگاه از سه به هفت و کسب موافقت اصولی نیز  به تعداد ۱۱ رسیده است.

دکتر نعمتی یادآور شد: پژوهش- تحقیقات یک ودیعه و استعداد الهی در وجود بشر است که باید پرورش داده شود.

معاون تحقیقات و فناوری در پایان یادآور شد: رمز موفقیت در کار تیمی داشتن هدف متعالی سازمانی و حفظ اصول حرفه ای است. ما دانشگاه نسل سوم خوبی نخواهیم شد مگر اینکه دانشگاه نسل دومی خوبی باشیم. وظیفه ما معلمی و حفظ و صیانت از ارزش ها است.

در این همایش سه پنل تخصصی در خصوص علم سنجی و نشریات دانشگاه، طرح ها و گرنت های تحقیقاتی و  تحقیقات و مراکز تحقیقاتی، مباحث پرسنلی و همکاری های بین بخشی دانشجویی ارایه شد.

گفتنی است به شرکت کنندگان در همایش مذکور گواهی اعطا می شود.