مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در همایش روز جهانی صنایع دستی درگیلان از ایجاد اشتغال خانگی نفراز محل طرح تبصره ۱۸و۱۶ و ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی دراستان گیلان خبرداد

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از رشت،همایش روز جهانی صنایع دستی با حضور زنان شهرستان آستانه اشرفیه بعداز گلباران مزار شریف شهدای شهرستان با حضور در سالن خاتم الانبیاء رشت با حضور مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان برگزار شد.

ولی جهانی  با بیان اینکه تاریخچه صنایع دستی به دوران حجر برمی گردد و استان گیلان  نیز پیشینه تاریخی دارد اظهار کرد:  یکی از مهمترین صنایع دستی گیلان مربوط به  تپه مارلیک است که  ۷۰ الی ۸۰ درصد صنایع دستی مربوط به سفال و بخش دیگر فلز بوده است می شود که  حدود ۳۵۰۰ سال پیش هنرمندان صنایع دستی و سنتی سوزن تولید می کردند.

وی خواستار رونق صنعت گردشگری از سوی هنرمندان شد و اظهار کرد: هنرمندان صنایع دستی و سنتی با کاربردی کردن صنعت خود رونق صنایع دستی در گردشگری و میراث فرهنگی را در پیش داشته باشند .

جهانی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری به منظور معرفی و جایگاه صنایع دستی به ایران و جامعه بین المللی درتلاش است ،ثبت ملی روستای جهانی چادر شب بافی در قاسم آباد، موزه مردم شناسی ،موزه نساجی در دست اقدام ، معرفی رشت به عنوان صنایع دستی جهان ، افتتاح موزه شال بافی در رضوانشهر ، اقدام به معرفی موزه حصیر یکی از روستای خمام که تنها موزه ایران با ۶۰۰ هنرمند را از جمله اقدامات اداره کل نام برد.

وی در خصوص اختصاص ۵۲ میلیاردتومانی تسهیلات به طرح‌های صنایع دستی گیلان گفت : از ابتدای سال ۱۴۰۱ از محل تبصره ۱۸و۱۶ برای ایجاد اشتغال خانگی به ۶۶۴ نفر تسهیلات طرح اختصاص یافته است .

جهانی همچنین از ایجاد اشتغال برای  ۱۷۶۷ نفر گفت و خاطر نشان کرد:با اقدامات انجام شده ۴۱۷۲ نفر مجوز پروانه بهره برداری هنرمندان صنایع دستی و سنتی صادرشده و بیش از ۶۰۰ نفر(آقا و خانم )آموزش دیدند .

وی استان گیلان را بنیان گذارجشنواره ها در ایران بیان کرد و افزود:۳۰۰ برنامه با محوریت صنایع دستی دراستان گیلان با جمعیت بالای چند هزار نفر نمونه بهار نارنج در کومله و جشنواره های با موضوعات مختلف با معرفی دستاوردهای صنایع دستی برگزارشد .

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان از اولین کارگاه آموزشی و اقامتی با ایجاد اشتغال گفت و اظهار کرد: باشناسایی ۹۰مدرسه بلا استفاده و تبدیل آن به کارگاه در عرض۳ روز برای ده نفر ایجاد اشتغال شده که نمونه درشرق گیلان در حال انجام است .
وی اضافه کرد: در راستای احیا و بازآفرینی هنرهای صنایع دستی با برنامه ریزی چموش دوزی و دارایی بافی در گیلان احیامی شود.

جهانی با تاکید بر رونق و اقتصادی و گردشگری از ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی دراستان گیلان گفت و اظهارکرد: بازارچه دائمی با همکاری مسیولین شهرستان در شهرهای گیلان راه اندازی می‌شود.

وی در آخر افتتاح اقامتگاه، کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، برپایی جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری تور آموزشی و کارگاه گردی را بخشی از برنامه‌های گرامیداشت هفته صنایع دستی در استان گیلان بیان کرد.

لازم به ذکر است دراین همایش ۳۵ نفر از بانوان هنرمند با پوشش لباس محلی به اتفاق رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان حضور داشتند .

 

  • نویسنده : هما اکبری