به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش، با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی وزارت بهداشت در کشور، بر لزوم تداوم طرح تحول نظام سلامت و مزایای این طرح تاکید کرد. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که طرح تحول نظام سلامت […]

به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش، با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی وزارت بهداشت در کشور، بر لزوم تداوم طرح تحول نظام سلامت و مزایای این طرح تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که طرح تحول نظام سلامت بدون اغراق و با اذعان همگان توانسته در جهت رضایتمندی مردم موفقیت بزرگی کسب کند، اظهار داشت: مسلما” این موفقیت، نتیجه تلاش حوزه های مختلفی است که در این خصوص فعالیت داشتند. در این زمینه رضایتمندی مردم هدف نهایی اجرای طرح تحول نظام سلامت است و بستر این که بیمار جز رنج بیماری دغدغه ای دیگر نداشته باشد، فراهم شده است.

وی در ادامه طرح تحول نظام سلامت را یکی از بزرگترین و ارزشمندترین اقدامات صورت گرفته بعد از انقلاب در حوزه سلامت ذکر کرد و افزود: راه اندازی نظام شبکه در دهه شصت نیز، یکی دیگر از اقدامات بزرگ انجام گرفته در حوزه بهداشت بود که در این خصوص، گیلان به عنوان استان پایلوت انتخاب شد و این امر افتخاری برای دانشگاه علوم پزشکی گیلان محسوب می شود که امروز اجرای این طرح را در روستاها شاهد هستیم.

وی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت ، طرحی است که حتی از راه اندازی نظام شبکه بهداشت نیز پای خود را فراتر نهاده است و صرفا مختص بهداشت نیست بلکه این طرح همه جوانب را از جمله ؛ آموزش، پژوهش ، بهداشت و درمان را به طور کامل و جامع، هدف قرار داده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ارایه ده بسته آموزشی در طرح تحول نظام سلامت از سوی وزارت بهداشت و اهمیت هر یک از آنها، بحث اجتماعی شدن سلامت را بسیار حایز اهمیت خواند و تصریح کرد: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدنبال گسترش دامنه فعالیت های خود از حوزه بهداشت و درمان به سمت اجتماع است. در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ارتقای سلامت فرد فرد افراد جامعه با افزایش مشارکت اجتماعی تاکید فراوان دارد.

وی در ادامه ضمن تشریح فعالیت کانون سلامت محله و مجمع سلامت استان، اظهار داشت: با شناسایی و غربالگری مستقیم بیماری های مردم شهر در هر کوی و محله می خواهیم برای درمان آنها اقدام نماییم.

دکتر یوسف زاده تصریح کرد: فعالیتی که با همکاری معاونت اجتماعی در این خصوص صورت می گیرد این است که همانند روستاها، غرباگری در شهر نیز انجام گیرد و بعد از شناسایی، افراد بیمار ارجاع داده شوند که موضوع سیستم ارجاع در این خصوص بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

مرتفع نشدن مساله سیستم ارجاع، چالشی برای سازمان های بیمه گر است
رییس دانشگاه مرتفع نشدن مساله سیستم ارجاع را، چالشی برای سازمان های بیمه گر برشمرد و یادآور شد: در این خصوص لازم است که سازمان های بیمه گر راهکار ها و تدابیر مناسبی برای غربالگری افراد پیدا کنند.

وی با تاکید بر این که رضایتمندی مردم، بزرگترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت است، تصریح کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت چالش های جدیدی را برای دست اندرکان مشخص کرد که مهمترین آن بحث مدیریت منابع مصرف و سطح بندی خدمات درمانی، یکی دیگر از این چالش ها می باشد.

دکتر یوسف زاده چابک با اشاره به وجود هفت بیمارستان ۳۲ تختخوابی و تعدادی از بیمارستان های ۱۲۰ تختخوابی در گیلان، گفت: در حال حاضر سطح بندی بیمارستان ها در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به مسایل و مشکلات اقتصادی پیش رو در کشور، افزود: مشکلات فرصتی برای ما محسوب می شود تا بتوانیم در شرایط سخت و بحرانی منابع موجود را به درستی مدیریت کنیم تا خدمت، در زمان و مکان مناسب به فرد مناسب ارایه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحقق این مهم را در اولویت قرار دادن نظام ارجاع و سطح بندی ارایه خدمات دانست و یادآور شد: شهرستان های لنگرود و صومعه سرا را به عنوان پایلوت ارجاع الکترونیک قرار دادیم و امیدواریم به زودی در شهرستان های دیگر گیلان نیز شاهد اجرای این مهم باشیم.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک در ادامه راه اندازی کانون سلامت محله، در محله حمیدیان رشت را یک تجربه جدید در حوزه اجتماعی شدن سلامت و یک اقدام منحصر به فرد در کشور دانست.

وی افزود: در دور اول اجرای طرح تحول سلامت، ارایه خدمت به مردم و نیاز مردم به خدمات سلامت، موجب شد بیش از یازده میلیون نفر بجای پنج میلیون نفر، از خدمات این طرح بهره مند شوند که این امر، دست اندرکاران اجرای طرح تحول نظام سلامت را در تامین منابع مالی دچار مشکل کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: اما در دور دوم اجرای طرح مدیریت در تمامی حوزه ها اعم از مدیریت هزینه، افزایش درآمد، بهینه سازی خدمات و … در حال انجام است که اقدامی بسیار منطقی، در وزارت متبوع می باشد. بیمه خدمات درمان سلامت نیز زیر مجموعه وزارت بهداشت است و بیمه ها در عین این که خریدار خدمات هستند ، ناظران ارایه خدمات نیز محسوب می شوند.

دکتر یوسف زاده چایک اظهار امیدواری کرد: با تعامل و همکاری سازمان های ذی ربط در اجرای طرح تحول نظام سلامت بتوانیم همچون نظام شبکه در ایران، افتخاری دیگر کسب نماییم.

در ادامه دکتر علی اکبری- مدیر کل بیمه سلامت استان گیلان هدف از برگزاری این همایش را مدیریت هزینه و منابع و مصارف عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه راهبردی و عملیاتی سازمان، کنترل هزینه یکی از مسایلی است که می تواند در مدیریت منابع و مصرف تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: امروزه بحث تفکر مدیریت هزینه، متوجه همه اقشار جامعه می باشد و امید است بتوانیم این مهم را در جامعه نهادینه کنیم و در این خصوص همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همه سازمان هایی که در حوزه سلامت فعالیت دارند، نیاز است.

وی با بیان این که اینکه نظام سلامت، در دولت تدبیر و امید ساماندهی شد، اظهار داشت: حوزه سلامت به عنوان یکی از محورهای عدالت و توسعه پایدار تا پیش از دولت تدبیر و امید، با چالش ها و مشکلات متعدد روبرو بود.

دکتر اکبری با اشاره به مشکلات و چالش های طرح تحول نظام سلامت، یادآور شد: اجرای طرح تحول نظام سلامت و پوشش بیمه همگانی که یک نیاز ملی بود بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: “بیمار در مواقع بیماری جز رنج بیماری دغدغه ای نداشته باشد” عملا اتفاق افتاد ه است.

برای جلوگیری از هدر رفت منابع سلامت باید برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی تلاش کرد
وی یادآور شد: برای جلوگیری از هدر رفت منابع سلامت باید برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی تلاش کرد که نماد اجرایی آن، کنترل تقاضا از اولین مدخل ورودی آن می باشد.

در ادامه دکتر منوچهر جمالی- نماینده مردم رودبار و عضو هیات رییسه و دبیر کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی ایران نیز گفت: آنچه که در بخش سلامت قرار است همه به آن عمل کنیم، اجرا قانون و آنچه که باید به آن توجه شود، سیاست های چشم انداز ۱۴۰۴ است . در خصوص اجرای قانوان ، اگر همه مقید شویم بیشتر مشکلات حل خواهد شد.

وی با اشاره به کم بودن منابع در حوزه بهداشت و درمان و مشکلات پیشرو تلاش همگان را در افزایش اعتبارات در این حوزه خواستار شد و اجرای قانون، نگاه ویژه به چشم انداز ۱۴۰۴ را در رفع مشکلات پیشرو لازم دانست.

دکتر  در ادامه جمالی هدف نهایی حوزه بهداشت و درمان را ارتقا سلامت و رضایتمندی مردم دانست و یادآور شد: ایجاد هزینه های اضافه موجب بیکار شدن نیروی کار در کشور می شود و برای نجات سیستم، تلاش و همکاری بیش از پیش همه لازم است. اعتباری که هزینه می شود بایدبا مدیریت صحیح و درجای خود هزینه شود.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: برای حل مشکلات پیش رو باید به سیاست کلی نظام، دستورالعمل های سازمانی و تعهد سازمانی خود پایبند باشیم و با مدیریت منابع و مصارف، درصد رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.

درمان های القایی می تواند هزینه های زیادی برای سیستم ایجاد کند
وی با اشاره به مشکلات پیش رو حوزه بهداشت و درمان، یادآور شد: این مشکلات در آینده ممکن است افزایش یابد و در این خصوص باید مسوولیت سازمانی  بیشتر شود. بحث درمان های القایی می تواند هزینه های زیادی برای سیستم ایجاد کند .

دکتر جمالی با تاکید بر اینکه در خصوص اعتبارات بهداشت و سلامت ، مجلس شورای اسلامی اقداماتی خوبی انجام داده است، گفت: اما این اعتبارات کافی نیست و چگونه مصرف کردن این اعتبارات باید در دانشگاه ها ی کشور به درستی مدیریت شود.

وی در پایان به منظور رفع مسایل و مشکلات در حوزه بهداشت و درمان، تبیین درست فرایندها، مدیریت و نظارت صحیح بر نحوه ارایه خدمات درمانی، نظارت بیشتر سازمان های بیمه گر و دانشگاه علوم پزشکی گیلان را به  منظور ارایه خدمات بهتر و مطلوب به مردم خواستار شد.

سپس دکتر فردین مهرابیان – رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در خصوص ” تقاضای القایی خدمات سلامت و چالش های ناشی از آن ” مطالب جامعی بیان کرد.

 در ادامه  ارایه گزارش اداره کل بیمه سلامت استان های گیلان، قزوین و زنجان و اهدا لوح تقدیر پایان بخش این مراسم بود.


به همت سازمان بیمه سلامت ایران (در سطح منطقه ۷ کشوری) و به میزبانی اداره کل بیمه سلامت استان گیلان صبح امروز ، چهارشنبه همایش “مدیریت منابع و مصارف”  با رویکرد هدف عملکردی ساماندهی عرضه و تقاضای خدمات با محوریت،خرید راهبردی خدمات سلامت، مدیریت منابع نظام سلامت، نقش بیمه ها در مدیریت هزینه و پزشک خانواده و نظام ارجاع با حضور ریاست دانشگاه و مسوولین دانشگاه و جمعی از مسوولان استان ، مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان، و معاون بیمه خدمات سلامت استان قزوین در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد. /ص