صفیر گیلان؛زلیخا صفری؛همایش پیشگیری از تروما با محوریت حوادث جاده ای و غرق شدگی امروز توسط مرکز تحقیقات ترومای  جاده ای گیلان و با همکاری اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان در محل مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی شهرستان شفت به مدت ۶ ساعت برگزار شد. معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در […]

 

صفیر گیلان؛زلیخا صفری؛همایش پیشگیری از تروما با محوریت حوادث جاده ای و غرق شدگی امروز توسط مرکز تحقیقات ترومای  جاده ای گیلان و با همکاری اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان در محل مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی شهرستان شفت به مدت ۶ ساعت برگزار شد.

معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری  ما در چهار نقطه گیلان این همایش را برگزار خواهیم کرد گفت: در منطقه فومنات امروز این همایش در شهرستان شفت برگزار شد.

وی تصریح کرد: تروما به هر آسیبی چه جسمی و چه روحی وارد بر بدن را شامل می شود و ما با بهره گیری از پلیس راهور ،هلال احمر،حمل و نقل و پایانه ها در این حوزه ورود کردیم.

دکتر داودی ورود وزارتی ها را در این حوزه تا امروز کم رنگ تر از دیگر حوزه ها خواند و گفت: در حال حاضر ما از دولت و وزارتی ها هم در همایش ها و برنامه های پیشگیری و تروما بهره مند می شویم.

وی استان گیلان را به عنوان پایلوت برنامه های تروما ی جاده ای خواند و گفت: این طرح پایلوت دو سال است که در گیلان در حال اجراء و در کل طرح ۵ ساله تدوین شده است.

معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با بیان اینکه برنامه ها در چنین همایشی در محورهای سوختگی،غرق شدگی، خشونت و تصادفات جاده ای و … است گفت: در این سیستم ما خودمان تحلیل و محور  های گیر دار را آسیب شناسی و تجزیه و تحلیل می کنیم .

وی گیلان را استانی توریست پذیر خواند و گفت: ما در تعطیلات سرازیری مسافران را داریم و ورود پلیس  واماده سازی ساختارها را باید مد نظر داشته باشیم.

داودی همچنین بیشترین عامل مرگ و میر در جهان را شامل بیماری های قلبی و عروقی و حوادث و سرطان ها خواند و گفت: امروز در گیلان ما شاهد سالانه ۱۴ هزار مرگ طبیعی هستیم و حوادث در گیلان خوب کنترل شده است.

معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با بیان اینکه امروز جاده های روستایی بیشترین عامل مرگ است گفت: ما دنبال علت هستیم و اینکه چرا مرگ موتور سواران زیاد تر از گذشته است.

ایشان از ۲۰۰ هزار دستگاه موتور  در گیلان خبر داد و گفت: موتور سواری امروز به عنوان یک شغل حوادث بیشتری را رقم می زند.

ایشان امید به زندگی را دراستان با افزایش سن مطرح نمود و گفت: این امید به زندگی امروز به رقم ۷۴ سال رسیده است.

دکتر داودی با اشاره به اینکه سیستم تروما امروز اطلاعات زیادی را برای ما روشن و شفاف سازی کرده گفت: ما امروز می دانیم که چند درصد از رانندگان ما مصرف الکل دارند و این را تجزیه و تحلیل  ما را از مخفی کاری دور و باعث ایجاد سلامت جاده ای و رانندگان می شود.

وی پروژه نوروزی را که با همکاری پلیس به خوبی اجراء می شود بسیار اثر گذار خواند و گفت: این پروژه نشان داد که همکاری بین بخشی می تواند جواب گو باشد.

دکتر داوودی تاکید کرد: مداخله های پیشگیرانه می تواند ورود بیمار به بیمارستانها و هزینه های جاری را کاهش  و از مرگ و میر نیز جلوگیری کند.

ایشان تصریح کرد:نمی توانیم حادثه را به صفر برسانیم ولی با درگیر کردن مسئولان و مردم می توان کار پیشگیرانه را مطلوب انجام داد .

معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه امروز از هر ۱۲ نفر ۵ تا ۶ نفر خودرو داریم گفت: حضور افراد به ویژه استاندار در صحنه تصادفات و … می تواند بسیاری از چالش ها و اشکالات حمل و نقل و اورژانس و بیمارستانها را برای ایشان شفاف سازی تا راهکار و  امکانات در تقسیمات بودجه  بیشتر به این حوزه داده شود.

دکتر داودی غرق شدگی را یکی از برنامه های دنبال کننده حوزه تروما خواند و گفت: ما در استان در این حوزه با داشتن دریا و رودخانه ها نیز حادثه خیز هستیم.

ایشان سوختگی و مصرف قرص برنج را از دیگر چالش ها در حوزه مرگ و میر در گیلان خواند و گفت: فروش و عرضه قرص برنج در داروخانه های گیلان ممنوع  شده است.

 

 

 

 

همچنین در” همایش پیشگیریاز تروما با محوریت حوادث جاده ای و غرق شدگی ” که توسط مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان در شفت برگزار شد جناب همایی راد  و خانم دکتر خدادادی  عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات تروما  در گیلان مطالبی را در خصوص  شنا ، فرود کودک در چاه ،ترمیم حاشیه رودخانه، دیوار گذاری چاه،رها نکردن کودک در شالیزارها ،جلوگیری از ورود افراد به استخرها ،دیواره گذاری و حفاظ بر استخر ،آموزش شنا به کودک، برداشتن پلهای چوبی بر رودخانه ها در روستاها، ایمن سازی مسیر مدرسه کودک و …. مطالبی را مطرح نمودند.

همایش پیشگیری از تروما با محوریت حوادث جاده ای و غرق شدگی توسط مرکز تحقیقات ترومای  جاده ای گیلان و با همکاری اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان در محل مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی شهرستان شفت به مدت ۶ ساعت برگزار شد.

در پایان این همایش به حاضران در جلسه گواهی شرکت در همایش با امضای دکتر داودی کیاکلایه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مهندس مونا ابرو فراغ مدیر کل امود اجتماعی استانداری گیلان اهداء شد.