به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛ آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار مدیرکل و معاونان منابع طبیعی و آبخیزداری استان به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: در نظام دینی انفال زیر نظر حاکم اسلامی است. وی بر توجه عمیق و گسترده به انفال […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛ آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار مدیرکل و معاونان منابع طبیعی و آبخیزداری استان به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: در نظام دینی انفال زیر نظر حاکم اسلامی است.

وی بر توجه عمیق و گسترده به انفال تاکید کرد و افزود: حفظ مواهب طبیعی در نظام اسلامی اصل است ضمن اینکه همه باید تلاش کنند هیچ درختی بدون دلیل قطع نشود.

امام جمعه رشت با اشاره به آسیب های آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهرود به محیط زیست، بیان کرد: کسی به آسیب آلودگی رودخانه های رشت توجهی ندارد و اعتراض شدید ما به گذشتگان این است که هیچ توجهی به پسماند و محیط زیست گیلان نداشتند.

آیت الله فلاحتی، به ارتفاع ۱۰۰ متری پسماند در سراوان رشت اشاره کرد و گفت: تالاب انزلی که می توانست محلی برای حضور گردشگران باشد اکنون بلای جان محیط زیست استان شده است.

وی با بیان اینکه پسماند و آلودگی رودخانه ها محیط زیست استان را تهدید می کند، تصریح کرد: گیلان مورد طمع افراد شیاد داخل و بیرون استان واقع شده و شاهد هجوم برخی از استان های دیگر و ویلاسازسازی در اراضی کشاورزی استان هستیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان، صیانت از انفال و منابع طبیعی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان باید متوجه ویلاسازی های غیر مجاز در اراضی شالیزاری استان باشند.

آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه تعامل میان سازمان ها می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند، خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم مردم نسبت به نظام اسلامی رنجش نداشته باشند.

وی، بخشی از مشکلات گیلان را ناشی از کاغذبازی اداری ذکر کرد و یادآور شد: همفکری و نظر جمعی شرط انجام امور است ضمن اینکه مشکلات مردم را باید بدون کاغذبازی برطرف کرد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه متولیان امر باید مردم را به زراعت چوب تشویق کنند، اظهار کرد: “تنفس جنگل” از طرح های خوب در راستای جلوگیری از قطع درختان محسوب می شود.

آیت الله فلاحتی بر حمایت و پشتیبانی دستگاه قضا از حافظان انفال و منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: غصه می خورم از اینکه شالیزارها را برای فروش و ویلاسازی خشک و تخریب می کنند.

اختصاص ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی برای زراعت چوب در گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در دیدار مذکور به وجود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی ملی در استان اشاره کرد و گفت: زراعت چوب در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی گیلان در برنامه ششم توسعه لحاظ شده و امسال توانستیم یک هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی را به صنایع مرتبط به منظور کاشت و زراعت چوب اختصاص دهیم.

میرحامد اختری از اختصاص ۲ هزار هکتار اراضی به منظور زراعت چوب برای سال آینده در گیلان خبر داد و بیان کرد: طی ۱۲ سال آینده تامین نیاز مصرفی چوب کشور با زراعت چوب امکانپذیر است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح های آبخیزداری از برنامه های محوری منابع طبیعی و آبخیزداری است، بیان کرد: در مدت ۴ سال گذشته مقام معظم رهبری مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری را صادر کردند و در این زمینه اقدام های موثری انجام شده است.

۱۵ تا ۲۱ اسفندماه هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری شده است.