منفرد با بیان اینکه گیلان در یک سال اخیر تحت هجوم مضاعف بیگانگان قرار گرفته است، گفت: اگر جای معرفی هویت دینی و ملی گیلان خالی بماند با فرهنگ‌های کاذب غربی پُر خواهد شد.

صفیر گیلان/رسول منفرد ظهر سه شنبه در نشست خبری اجلاس پیر غلامان حسینی در گیلان اظهار کرد: هویت دینی در گیلان ریشه دار است اما این هویت در چهره استان هویدا نیست.

وی با اشاره به مفاخر دینی گیلان در دوران مختلف تاریخی افزود: هویت دینی گیلان به یوحنای دیلمی از حواریون حضرت مسیح و اولین شهید ایرانی صدر اسلام و دو شهید دیلمی واقعه کربلا بر می‌گردد.

رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه بیشتر مردم با مفاخر دینی و علمی استان غریبه هستند، گفت: عدم پرداختن درست، اصولی و ریشه‌ای به شاخص‌های هویتی گیلان ضعف بزرگ ماست.

منفرد با بیان اینکه اجلاس پیر غلامان حسینی فرصت ارزشمندی برای معرفی گیلان است، اضافه کرد: تبیین داشته‌های هویتی، فرهنگی و دینی گیلان به پیر غلامان ملی و بین المللی ضرورت دارد.

وی با تاکید بر لزوم بهره گیری و بهره برداری اصولی از اجلاس بیستم در گیلان افزود: اگر بی قراری و دغدغه مندی ما برای معرفی پیشینه‌های هویتی گیلان در فردای بعد از اجلاس پیر غلامان حسینی بیشتر شد پس عملکردمان مثبت و اثربخش بوده است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با انتقاد از گمنامی گوهرشاد این استان بیان کرد: گوهرشاد گیلان برای دو قرن ماقبل گوهرشاد خراسان است اما هیچ اسم و رسمی از آن در دست نیست.

منفرد با بیان اینکه گیلان در یک سال اخیر تحت هجوم مضاعف بیگانگان قرار گرفته است، گفت: اگر جای معرفی هویت دینی و ملی گیلان خالی بماند با فرهنگ‌های کاذب غربی پُر خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای معرفی جایگاه هویتی گیلان متمرکز شویم، افزود: گیلان نیازمند بازخوانی جدی در بخش شاخص‌های هویتی است.

رئیس حوزه هنری گیلان با اشاره به برگزاری همایش شعر آئینی در اجلاس بیستم، بیان کرد: همایش شعر آئینی گیلان مردمی است.

منفرد ادامه داد: تجلیل از پیشکسوتان شعر آئینی از جمله استاد جلیل واقع طلب، معرفی نسل جوان و رویش‌های این حوزه و بازخوانی ظرفیت‌های شعر آئینی بخشی از برنامه‌های این همایش است.

  • نویسنده : دبیر/زلیخا صفری