مدیرکل دامپزشکی گیلان از واکسینه شدن ۶۲هزار دام در مناطق صعب العبور رضوانشهر خبر داد و گفت: این دام ها علیه بیماری‌های آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، شاربن و بروسلوز واکسینه شدند.

صفیر گیلان؛هادی بابایی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به رزمایش کشوری جهاد دامپزشکی در مناطق کم برخوردار رضوانشهر اظهار کرد: عشایر نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشور داشته و به عنوان جامعه مولد همواره در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نقش آفرینی می‌کنند و حمایت از این قشر زحمتکش باید مورد توجه ویژه باشد.

وی افزود: در همین راستا تیم‌های عملیاتی دامپزشکی در این رزمایش دو روزه ۶۲ هزار نوبت سر دام را علیه بیماری‌های آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، شاربن و بروسلوز واکسینه کردند.

بابایی با اشاره به اینکه ییلاقات رضوانشهر از جمله کانون‌های اسکان عشایر و یکی از قطب‌های اصلی دامداری سنتی گیلان به شمار می‌رود و در رونق اقتصادی و اشتغال منطقه نقش بسزایی دارد، گفت: این شهرستان داری ۹۰ هزار دام سبک و حدود ۳۰ هزار دام سنگین و دارای ۹۰۰ خانوار دامدار است که از این تعداد ۲۱۸ خانوار عشایر هستند و سالانه بیش از یک هزار تن گوشت قرمز تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: رزمایش جهاد دامپزشکی رضوانشهر با استقرار ۱۲ اکیپ عملیاتی متشکل از ۵۰ نفر نیروی مجرب و دانشجویان داوطلب، با مشارکت ۹ دستگاه اجرایی در استان و با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی سازمان دامپزشکی کشور به اجرا در آمد.

۳۵۰ قلاده سگ گله علیه بیماری هاری واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی گیلان اضافه کرد: علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، شاربن و بروسلوز، ۳۵۰ قلاده سگ گله نیز علیه بیماری هاری واکسینه شدند، ضمن اینکه ۷ هزار مترمربع اماکن دامی و ۳۵ هزار رأس دام برای مقابله با تب کریمه کنگو سمپاشی شدند.

وی ادامه داد: کلاس‌های آموزشی ترویجی برای عشایر دامدار منطقه محروم و ییلاقی رضوانشهر با محوریت بیماری‌های دامی و مشترک به صورت کلاس‌های صحرایی و نیز آموزش چهره به چهره برگزار و بروشورهای بیماری‌های مشترک و بیماری‌های واگیردار توزیع شد.

بابایی افزود: در این رزمایش از ظرفیت و امکانات سایر ارگان‌های دولتی و غیردولتی، سازمان جهاد کشاورزی، فرمانداری شهرستان، سپاه، سازمان هلال احمر، نیروهای بسیجی و گروه‌های جهادی جهت شتاب دهی و تسهیل در خدمت رسانی به این مناطق استفاده شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان تصریح کرد: به‌منظور توانمندسازی جامعه روستایی و عشایری و با هدف پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و حیوان، خدمات رایگان دامپزشکی از قبیل واکسیناسیون، سم‌پاشی جایگاه و بدن دام، معاینه و درمان دام‌های بیمار و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی – ترویجی در این رزمایش جهادی ارائه شد.

بابایی در خصوص رزمایش جهادی کشوری در مناطق صعب العبور رضوانشهر گفت: در این رزمایش خدمت‌رسانی ۱۲ اکیپ عملیاتی و پشتیبانی و مشارکت بیش از ۵۰ نفر از دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی و دانشجویان قرارگاه محرومیت زدایی از سراسر کشور در ۸ منطقه ییلاقی صعب العبور و محروم منطقه انجام و به دامداران و عشایر خدمات رایگان دامپزشکی ارائه شد.

  • منبع خبر : مهر