صفیر گیلان؛خیر خواه امار طلاق توافقی را در شهرستان صومعه سرا ۳۴۹ مورد اعلام نمود و افزود:این آمارهای روزانه طلاق بالاتر از یک بمپ عمل می کند  و نیاز به موشک و بمپ اتمی نیست زیرا  آثار مخرب بمپ طلاق دائمی بوده و در هر لحظه و هر مکان منفجر می شود نه یک بار بلکه صد بار و این یعنی افزایش ۵/۵ درصدی طلاق در شهرستان صومعه سرا در سال ۱۴۰۱ است. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صفیر گیلان از  صومعه‌سرا، «حسین خیرخواه»  رئیس دادگستری شهرستان  در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان که با حضور دادستان برگزار شد  ضمن تسلیت ایام شهادت شهید دکتر علی بهشتی و ۷۲ تن از یارانش اظهارکرد: آن  موضوعی که در طول تاریخ و در سطح کلان کشور  توسط رواسای دادگستری ها و دادستانان و قوای سه گانه بسیار حائز اهمیت است بیان گزارش عملکرد در رسانه است.

رییس دادگستری صومعه‌سرا با بیان اینکه وضعیت ورودی انبوه پرونده در دادگستری ها را یک اسیب خواند و گفت: پرونده ها امروز در دادگستری سیر صعودی را طی می کند که باید اقداماتی در این حوزه در راستای پیشگیری از وقوع جرم  اجرا شود.

ورود ۴۱ هزار و ۶۵۶ فقره پرونده به دادگستری شهرستان

 

 خیر خواه آموزش و نگرش در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را نیازمند بازنگری خواند و گفت: تصمیمات خوب تصمیماتی هستند که از مراتب پایین به مراتب بالا جاری شود نه اینکه تصمیمات از بالا گرفته شود که زیاد جواب نخواهد داد  و اثر گذار نیست.

 وی مهمترین عامل تغییر نگاه مردم و مسئولان را در بحث کاهش ورودی پرونده  به دادگستری اعلام نمود و گفت:تحقق عدالت باید باز تعریف شود و عدالت کادو پیچ کردن نیست بلکه تحقق عدالت اجتماعی  در سایه عدالت فردی بروز می کند.

رییس دادگستری صومعه‌سرا مهمترین عامل در اجرای عدالت و کاهش مشکلات و اسیب اجتماعی را سه موضوع خواند و گفت: مهمتری خصیصه انسان عادل ۱- عدم دروغگویی و صادق بودن و راست گفتار است  و این شامل صادق بودن در عمل و تصمیم گیری و بیان مطالب  در حوزه مسئولیت شغلی است.

 وی دومین خصلت انسان عادل در اجرای عدالت را ظالم نبودن خواند و گفت: انسان عادل ظلم نمی کند مخصوصا” اگر در مقام قاضی باشد که در این مقام قلم نباید غش داشته و اتفاقی بیافتد که تغییر در قلم خلاف عدالت و ظلم است.

 خیر خواه سومین خصلت انسانهای عادل را عمل به وعده هایی است که داده و چنین انسانی تخلف نمی کند  و با تلاش این خصلت ها را در خود جاری می مند.

 وی  در بخشی دیگر از گفتمان خود از ورود ۴۱ هزار و ۶۵۶ فقره پرونده به دادگستری  در سال گذشته اشاره و افزود: این حجم از پرونده برای شهرستان زیاد است.

رشد ۵٫۵ درصدی طلاق نسبت به سال گذشته

 وی از موکول نمودن ۲۷۸ فقره پرونده به سال بعد و بررسی ۴۱ هزار و ۳۴۸ پروند خبر داد و گفت:در بحث خانواده  ما در سال ۱۴۰۱ نزدیک  ۵۵۴ فقره طلاق داشتیم  که این حق طلاق با آنچه در فقه و شریعت ما که حق طلاق با مردان است ولی در این جا ۱۳۹ نفر زن متقاضی طلاق و ۶۶ نفر آقا بودند  هم خوانی ندارد .

وی امار طلاق توافقی را در شهرستان صومعه سرا ۳۴۹ مورد اعلام نمود و افزود:این آمارهای روزانه طلاق بالاتر از یک بمب عمل می کند  و نیاز به موشک و بمب اتمی نیست زیرا  آثار مخرب بمب طلاق دائمی بوده و در هر لحظه و هر مکان منفجر می شود نه یک بار بلکه صد بار و این یعنی افزایش ۵/۵ درصدی طلاق در شهرستان صومعه سرا در سال ۱۴۰۱ است.

خیر خواه به برخی اتفاقات خوب در حوزه دادگستری صومعه سرا توسط قانونگذار اشاره و افزود: در این اتفاق ۲۶۲ پرونده منجر به عفو به جای حبس  را رقم زد.

 وی از نبود شعبه تخصصی سازش در شهرستان گفت: با راه اندازی شعبه سازش در شهرستان ما ۱۵۹ فقره پرونده را با راه اندازی شعبه بررسی  که ۴۳ پرونده موجب سازش شد که این ارزشمند است.

 ایشان به مشکلات حوزه منابع طبیعی نیز اشاره و افزود:در حوزه منابع طبیعی اراضی ملی و قطع درختان که در شهرستان مشهود بود ما با تشکیل ۵۰۰ پرونده که امار بالایی است را داشتیم تا در راستای نابودی جنگل بتوانیم در حفظ منابع جنگلی قدم برداریم.

وی همچنین تصرف اراضی ملی  شهرستان را با ۱۶۰ پرونده اعلام نمود و افزود: ۵۵ پرونده خلعیت را داشتیم.

رییس دادگستری صومعه‌سرا  در جمع خبرنگاران قانون اخذ سند اراضی فاقد  سند یک اتفاق خوب در شهرستان  خواند و گفت:با اجرای قانون اخذ سند اراضی فاقد سند در اراضی باغی و زراعی ۲۶۹۴ پرونده تشکیل که با رسیدگی به موقع ۱۰۸۷ پروند سند دار شد.

ظرفیت بالای آب بندان ها در پشتیبانی از اقتصاد کشاورزی و گردشگری

خیر خواه با بیان اینکه اراضی زراعی صومعه سرا به جهت اینکه سد آبخور است لذا لایروبی آب بندانها بسیار حائز اهمیت بوده و برخی لایروبی با جهاد کشاورزی و برخی نیز با آب منطقه ای است

 وی وجود ۲۲۰ دهنه آب بندان را در شهرستان صومعه سرا یک ظرفیت گرانبها خواند و گفت: این آب بندانها در حوزه جذب گردشگر و سرمایه گذار در سطح کشور می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

رییس دادگستری صومعه‌سرا بد عمل کردن برخی مسئولان را مهمترین عامل بدبینی مردم خواند و گفت: امیدواریم که با رویکرد جدید و حمایت رسانه ها این بدبینی ها کم شود.

 خیر خواه بحث حجاب و عفاف را در نشست جلسه فرهنگ عمومی بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: ما امروز نگرانیم که با تصمیمات که پایه منطقی ندارد از مسیر خارج شویم و این تصمیمات نیازمند نگاه باز تعریفی است و مردم به تصمیم قانون احترام می گذارند زیرا قانون نقطه اشتراک افکار و نظرات و جناح و گروهاست.

 ویاز رسیدگی به ۴۴ فقره پرونده در حوزه عفاف و حجاب در شهرستان اشاره و افزود: امروز برخی حرکات در این مسیر نشانه گلایه مردم است و باید مسئولان حوزه عفاف و حجاب با سلاح محبت ورود کنند زیرا مردم ما متدین و خداجو و دین خواه هستند که البته معاند بحثشان از این موضوع جدا است.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری