رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان شفت گفت؛در مجموع بالغ بر ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل کمک های خیرین از جمله  ، نذورات و کمک های مردمی در حرم مطهر امامزاده اسحاق (ع) هزینه شده است.

صفیر گیلان/زلیخا صفری راسته کناری؛ایران کشوری وسیع است و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. با هر سلیقه‌ای که داشته‌ باشید، می‌توانید از این جاذبه‌ها لذت ببرید. مکان‌های تفریحی، بناهای باستانی و طبیعت‌های بکر تنها بخش کوچکی از جاذبه‌‌های این کشور عزیز هستند.

بخش دیگر جاذبه‌های گردشگری، مکان‌های مذهبی ایران هستند که در جای‌جای کشور پخش شده‌اند. بسیاری از مسافران ایران برای زیارت به این مکان‌ها سفر می‌کنند. البته لازم به ذکر است که اغلب این جاذبه‌ها قدمت زیادی هم دارند، در نتیجه یک اثر تاریخی هم محسوب می‌شوند. به همین جهت شهرهای مذهبی همیشه مورد توجه بوده و سالانه هزار نفر به این مکان های با عظمت سفر می کنند.


گیلان عزیز ما هم از این جاذبه ها فراوان دارد که یکی از مکان‌های زیارتی برای اهالی گیلان و ایران بقعه متبرکه امامزاده اسحاق(ع)و خواهرش خیرالنسا (س) است که به  مشهد الرضا اهالی گیلان معروف است و در شهرستان شفت در مسیر راه امامزاده ابراهیم (ع) قرار دارد.

. جشن سال نو، نذری محرم، هیئت‌های تاسوعا و عاشورا، نمازهای عید و دیگر مراسم مذهبی در صحن این حرم بسیار باشکوه برگزار می‌شود. اگر قصد سفر به شهر گیلان را دارید، بازدید و زیارت از یقاع متبرکه امامزاده اسحاق(ع)و خواهرش خیرالنسا (س) را از دست ندهید.

بقعه نقره‌ای‌رنگ امام‌زاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنساء (س) در ارتفاع بیش از یک هزار ۳۳ متری از سطح دریا و بر نوک قله‌ی سیاه کوه بخش احمد سر گوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه‌ای ییلاقی واقع‌شده ازجمله دیدنی‌های گیلان است.

از مهم‏ترین جاذبه‌های طبیعی روستای امامزاده اسحاق، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است، این مسیر جلگه‌ای زیبا از شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی عبور می‏کند و در انتها به روستای امامزاده اسحاق (ع) می‏رسد.

مسیر امامزاده پر از خانه‌هایی با نرده‌های چوبین آغشته به رنگ‌های زرد و قهوه‌ای که سوغات سفر می‌فروشند و گاه اتاق‌های چوبی مأمنی هستند برای زائران راه که اجاره داده می‌شوند.

چون مسافت امام‌زاده با شهر تقریباً زیاد است و همچنین اطراف امام‌زاده پر از مناظر زیبا و بدیع و دیدنی است و معمولاً مسافرینی که به این منطقه سفر می‌کنند چند روزی را برای استراحت در دل طبیعت و در روستا می‌مانند.

ساخت‌وساز‌های امروزی پایشان به این منطقه هم بازشده و ساختمان‌های جدید با نمایی از سنگ‌های سرد و بی‌روح و چندطبقه می‌روند تا نمای روستای امامزاده اسحاق را از سبک سنتی خارج کنند؛ که باید مسئولان مربوطه اقدامات لازم را نسبت به این قضیه انجام دهند.

سالانه هزاران زائر این بقعه متبرکه را زیارت می‌کنند و از این فضا معنوی بهره می‌برند که این امر مسئولان شهرستان جناب پورپیر مدیر جوان اوقاف شهرستان شفت و همت هیئت امنا، خیرین، فرمانداری شهرستان  و با نظارت فنی معاونت بهره وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف استان گیلان  و … را وا داشته تا  به این مکان مذهبی و گردشگری توجه ویژه داشته و در پیشبرد پروژه عمرانی بقعه  بیشتر با حمایت خیران  ورود کنند و بقعه را با معماری جدید بازسازی و  آینه کاری ، سنگ کاری و نصب گنبد حرمین مطهر امامزاده اسحاق (ع) و خیرالنساء (س)  به پایان برسانند .

و امروز در اولین گزارش کاری سال ۱۴۰۳ سعادتی  نصیب بنده حقیر شد تا با ورود به شهرستان کمتر برخوردار شفت پا در مسیر این مکان مذهبی بگذارم و روایتگر این آیین افتتاح آینه کاری ، سنگ کاری و نصب گنبد حرمین مطهر امامزاده اسحاق (ع) و خیرالنساء (س) افتتاح باشم و در کنارش این زیارت یاد آور تمام زیارتهایی باشد که با عطر و طعم رنگا رنگ از کودکی تا امروز با خانواده به این مکان مقدس داشتم.

گیلان استانی مذهبی قلمداد می شود چهره گیلان را مخدوش نکنید

حجت الاسلام اسماعیل تدینی مدیرکل اوقاف و امورخیریه گیلان صبح امروز یکشنبه در آیین افتتاح آینه کاری ، سنگ کاری و نصب گنبد حرمین مطهر امامزاده اسحاق (ع) و خیرالنساء (س)با بیان اینکه سپاه دیشب ایرانیان و مسلمانان را با پاسخ به حرکت رژیم غاصب اسرائیل رو سفید کرد  گفت:دیشب شبی بود که بچه های غزه راحت خوابیدند و علی رغم بیدار بودن جهان   ترس و لرز یهودیان بیشتر از گذشته بود و این ترس آنها را سر جا می نشاند .

وی به نگاه حاج قاسم که گفته بود ایران حرم است و باید این حرم حفظ شود اشاره و گفت: شهرستان شفت از شهرستان های مذهبی و بقعه محور استان است  و این نشانه مذهبی بودن و بقعه محوری نشان از دین داری و ولایتمندی مردم است.

تدینی با بیان اینکه استان گیلان بعد از شیراز و مازندران به دلیل دارا بودن هزار بقعه متبرکه در رتبه سوم کشوری  قرار دارد گفت: برخی ها به دنبال مخدوش کردن چهره استان هستند در حالیکه گیلان به عنوان یک استان مذهبی قلمداد می شود و در هشت سال دفاع مقدس هشت هزار شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده است که استان های بزرگ و مدعی کمتر از ۳ هزار شهید داشتند.

حجت الاسلام تدینی با اشاره به اینکه حرم مطهر امامزادگان اسحاق (ع) و ابراهیم (ع) در شهرستان شفت از بقاع شاخص استان هستند ، افزود: این افتخاری برای ماست که بعنوان غلام و نوکر امامزادگان  می بینیم مردم با عشق و ارادت اینگونه اهل بیت را در آغوش گرفتند .

وی به گفته مقام معظم رهبری که گفتند امامزادگان که ایرانی نبودند و آنها در سرزمین مدینه و کوفه بودند و از ظلم و جور ظالمان و ستمگران با ارادت ایرانیان به این کشور پناه اوردند و مردم ما گاهی کشته هم برای این امامزادگان داشتند و نمونه اش در سمنان امامزاده چهل تن نمونه ای از ایثار هستند و سر چهل نفر را بریدند و این در حفاظت از امامزاده بود که سرها را در رودخانه ریختند.

مدیرکل اوقاف گیلان ضمن تشکر از خیرین در ساخت حرم مطهر امامزاده اسحاق (ع) گفت:خیرینی که می توانستند کارهای تجاری و اقتصادی انجام دهند با ارادت و عشق به اهل بیت (ع) دارایی خود را جهت ساخت حرم مطهر استفاده کردند .

درخشش گنبد امامزاده اسحاق (ع) و خیرالنساء (س) با اعتبار ۴ میلیارد تومانی خیرین و نذورات مردمی

محمد پورپیر رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان شفت نیز در آیین بااشاره به اینکه این با تلاش و همت رییس اسبق اداره اوقاف شهرستان شفت جناب رحیمی ، هیات امنای حرم مطهر و کمک های خیرین ، نذورات و کمک های مردمی توانستیم گنبد این امامزاده بزرگوار را تکمیل کنیم.

وی هزینه ساخت گنبد این امامزادگان را ۷۵۰ میلیون تومان خواند و گفت: برای انجام آینه کاری داخل حرم نیز یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان هزینه کردیم که البته کار کردن در این منطقه محدود به زمان و ایام استو در زمستان کار سخت است ولی امسال در زمستان هم آینه کاران با کمک هیئت امنا و اهالی اینجا کار کرد تا کار اجرایی شد.

پورپیر همچنین به ساخت سنگ کف و دیواره های حرم مطهر که بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان شد اشاره و تصریح کرد؛در مجموع بالغ بر ۴ میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان از محل کمک های خیرین از جمله  ، نذورات و کمک های مردمی در  بارگاه نورانی  امامزاده اسحاق (ع) هزینه شده است که از مجموعه درآمدها در طرح مودت هم بوده است.

زکات پای سالم ، رفتن کنار قبور مطهر صالحان است

حجت الاسلام احمد حکیمی گیلانی امام جمعه شهرستان شفت نیز در آیین افتتاح با بیان اینکه امروز خوشحالم که توفیق حضور دسته جمعی در این مکان و صحنه سرا را داشتیم گفت:امید است به برکت قدم های خیرین و کمک های مردمی فضای بهتری در حرم مطهر امامزاده اسحاق (ع) ایجاد شود و امروز هرکسی در حد وسع و توان خود کمکی داشته باشد تا ذخیره ای برای دنیا و آخرت باشد.

امام جمعه شفت با تبریک عید فطر و سال نو گفت:حمله نظامی ایران در پاسخ به حرکت گستاخانه اسرائیل غاصب حاصل اوج اقتدار نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران است که برای اولین بار اتفاق اتاد.

وی با اشاره به اینکه طوفان الاقصا  توسط لسطینی ها هیمنه آمریکا و اسرائیل را شکست و هیبت ظاهری آنها شکسته شد و آن شکست اسرائیل در حوزه اطلاعات بود و شکست شب گذشته یک شکست نظامی بود..

حکیمی گیلانی با بیان اینکه اسرائیل باید بداند مقاومت در منطقه صاحب وحدت ، قدرت ،عظمت و اقتدار است و دیگران از این به بعد  باید از جمهوری اسلامی واهمه داشته باشند که کوچکترین حرکتی را مرتکب شوند جواب  سختی  را خواهند گرفت.

حجت الاسلام حکیمی با بیان اینکه زکات پای سالم ، رفتن کنار قبور مطهر صالحان است ، افزود: و دو بقعه متبرکه حرم مطهر امامزادگان ابراهیم (ع) و اسحاق (ع) نیز از بقاع شاخص و مطرح در سطح کشور هستند و امید است با ساخت و ساز در این بقاع ، فضای بهتری برای حضور زایران و ارادتمندان به خاندان اهل بین (ع) مهیا شود.

وی ضمن تقدیر از حضور مدیر کل اوقاف استان در این شهرستان از حضور مدیر کل اسبق جناب عادلی نیز که همیشه دغدغه این امامزادگان شهرستان را دارد  تشکر نمود و گفت: بنا به فرمایش  مقام معظم رهبری قطب فرهنگی هر شهرستان امامزادگان آن شهرستان است و امامزادگان شفت که در سطح کشور مطرح است و باید برای ساخت صحنه سرا همه کمک کنند وفضای خوبی برای ارادتمندان با مساعدت استاندار فراهم شود.

امام جمعه شهرستان شفت از هیئت امنا،مسئولان ،دادستان،فرماندار،فرمانده سپاه،معاونین فرماندار وبخشدارو تبلیغات  …  تشکر نمود که با وحدت به جنگ محرومیت ها می روند و وظیفه خود را به نحو احسن انجام می دهند.

ضرورت احداث دیوار حائل در قسمت شرقی حرم امامزاده اسحاق (ع)

منوچهر قربانی رئیس هیات امنای بقعه متبرکه امامزاده اسحاق (ع) در این  آیین افتتاح با اشاره به اینکه ما از کمک مردمی  و نذورات مردمی اینجا را تا این مرحله رساندیم گفت: ما هیچ کمک دولتی در ساخت این امامزاده تا امروز نداشتیم.

وی از دیدگاه مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان که تاکید داشتند روند توسعه اینجا در سریعترین زمان اجرایی شود این جلسه برگزار شد تا هم از خیران تقدیر و هم مسئولان در جریان عملکرد قرار گیرند.

قربانی از قرار گرفتن حرم مطهر امامزاده اسحاق در موقعیت و مکان استراتژیک خاص خبر داد و گفت: دغدغه همه ی ما و مسئولان دیواره گذاری قسمت غربی  و شرقی برای تثبیت حرم در نوک قله است و این از رانش جلوگیری می کند.

رئیس هیات امنای بقعه متبرکه امامزاده اسحاق (ع) استحکام این بنا بسیار ضروری خواند و گفت:بحث  دیوار حائل انشاالله با پیگیری استانداری و جناب تدینی مدیر کل اوقاف  در دستور باشد تا مسئولان شهرستان  با استفاده از ردیف اعتباری که چون طرح کد دار است مبلی را اختصاص دهند که البته در مرحله اول ۷۰۰ میلیون تومان است که تا امروز تحقق پیدا نکرد .

قربانی  با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۴ در اولین همایش خادمین افتخاری این بقعه با پیگیری های صورت گرفته از سوی اداره کل اوقاف و امورخیریه و استاندار وقت ، فراهم کردن امکانات آب و برق در حرم مطهر امامزاده اسحاق (ع) آغاز شد.

وی افزود:آبرسانی و برق رسانی به حرم مطهر انجام شد، تهیه طرح جامع حرم نیز در سال ۱۳۹۲ به پایان رسید و کلنگ ساخت حرم از سال ۹۲ به زمین زده شد.

امروز پس از آیین افتتاح آینه کاری ، سنگ کاری و نصب گنبد حرمین مطهر امامزاده اسحاق (ع) و خیرالنساء (س) ، غبار روبی حرم مطهر و اقامه نمازجماعت با حضور مدیرکل اوقاف استان ، فرماندار شهرستان شفت ، امام جمعه و فرمانده سپاه شهرستان شفت و همچنین جمعی از مسوولان شهرستانی برگزار شد.

در پایان باید بگویم سفر به امامزاده اسحاق خاطره‌ی زیارت امام رضا (ع) را تداعی می‌کند و برای کسانی که از سایر نقاط ایران پا به این منطقه می‌گذارند علاوه بر زیارت بقاع متبرکه حکم توفیق اجباری برای بهره بردن از فضایی سبز و سرشار از زیبایی را دارد.

این بقعه در ایام بهار و تابستان، هوای بسیار خنک ییلاقی و در پاییز و زمستان هوای منحصربه‌فردی دارد و وجود چشم‌انداز‌های بدیع و بکر طبیعی و اشراف بر کل گیلان از این نقطه از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه امام‌زاده اسحاق (ع) است.

در یک روز آفتابی زائران بقعه می‌توانند از صحن امام‌زاده اسحاق (ع)، دریای خزر، شهر رشت، فومن و صومعه‌سرا، رضوانشهر و شفت را ببینند.

غذا‌های سنتی و طبیعی تهیه‌شده از باغات ییلاقی روستا و طبخ سنتی آن‌ها از دیگر جاذبه‌های این روستا است که خانم‌های روستایی آن را طبخ کرده‌اند و کمتر کسی است که به این روستا سفر کند و از غذا‌های محلی و نان محلی  آن‌ها نخورد.

اینجا به شعری اشاره می کنم از از هوشنگ ابتهاج

گوش کن با لب خاموش سخن می گویم، پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست

شجره‌نامه

به اعتقاد اهالی، این دو امامزادگان بزرگوار از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و نام خیرالنساء، فاطمه صغرا است. آنان معتقدند که اسحاق و خواهر وی از امام رضا کوچک‌تر و در منطقه سیاه کوه به شهادت رسیده‌اند.

بنا به روایات کتب معتبر تاریخی مانند منتهی الا مال، عمده الطالب، مناقب ائمه و تاریخ گیلان این امامزادگان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر و خواهر کوچک امام رضا (ع) می‌باشند.

حدود سنه ۲۰۶ قمری عده‌ای از سادات و امامزادگان ازجمله آقا امامزاده هاشم (ع) و آقا سید جلال‌الدین اشرف (ع) به‌قصد خونخواهی آقا امام رضا (ع) از مدینه به شهر قم مهاجرت می‌نمایند، چون آنجا را برای مبارزه مناسب نمی‌بینند به دلیل استقبال مردم این سامان از شیعیان و سادات ازآنجا به قزوین مهاجرت و مدتی هم در آنجا سکونت می‌نمایند.

تا اینکه با مشورت همدیگر جهت گذر از منطقه و رسیدن به مشهد مقدس از شرق گیلان راه دیلمان و طبرستان در پیش‌گرفته و راهی می‌گردند.

آن‌ها در طی طریق بار‌ها از طرف مأموران خلیفه عباسی (سرخاب) که بر قزوین و گیلان حکمرانی داشت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و حضرت امامزاده اسحاق (ع) و خواهرشان خیرالنساء (ع) برای درامان ماندن از حمله گروه سرخاب به کو‌های منطقه شفت پناه آورده و برای گذر از منطقه شبی را در منزل پیرمردی باتقوا بنام سالک که معلم قرآن بود بیتوته می‌نمایند.

ولی در تعقیب آن‌ها گروه سرخاب به آنجا حمله کرده و، چون آن‌ها را در آنجا نمی‌یابند آن پیرمرد فداکار که آن امامزادگان را یاری داده بود را به شهادت می‌رسانند که مزار آن‌هم اینک زیارتگاه کوچکی در روستای سالک معلم از دهستان نصیر محله شفت است.

به اذعان اهالی و تعدادی از زائران همیشگی این امام‌زاده عظیم‌الشأن، کسانی که رفتن به مشهد دشوار است زیارت امامزاده اسحاق حکم زیارت مشهد مقدس را دارد.

***شماره کارت بانکی (امور عمرانی) آستان مقدس امامزاده اسحاق (ع) جهت دریافت نذورات و کمک های مردمی ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۲۰۷۶۳۶ می باشد.***

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری