به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛بیست و یکم تیرماه از سوی دوستداران محیط زیست”روز بدون پلاستیک“یا در واقع”روز بدون کیسه‌های پلاستیکی” نامیده شده استدلیل این نامگذاری نیزکاربرد بسیار آنها از سویی، و ماهیت تجزیه‌ ناپذیری این ماده‌ی نفتی و آسیب‌های فراوانش بر محیط زیست خشکی و دریا و زیست بوم‌ها از دیگر سو […]


 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛بیست و یکم تیرماه از سوی دوستداران محیط زیست”روز بدون پلاستیک“یا در واقع”روز بدون کیسه‌های پلاستیکی” نامیده شده استدلیل این نامگذاری نیزکاربرد بسیار آنها از سویی، و ماهیت تجزیه‌ ناپذیری این ماده‌ی نفتی و آسیب‌های فراوانش بر محیط زیست خشکی و دریا و زیست بوم‌ها از دیگر سو است. البته لازم است یادآور شویم منظور از این روز، استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف با پایه‌ی پلاستیک است، نه هرآنچه که پلاستیک نام دارد..

با آگاهی رسانی‌هایی که توسط رسانه‌های دیداری و شنیداری گوناگون و نیز شبکه‌های مجازی متنوع موجود درکشور انجام می‌شود، تقریبا همه‌ی مردم از زیان‌های گاه جبران ناپذیر پلاستیک که پرکاربردترین آنها، کیسه‌های پلاستیکی هستند،کم و بیش مطلع شده‌اند و این موضوع، جای بسی خوشوقتی است چراکه آگاهی، نقطه‌ی آغاز تغییر بینش و به تبع آن، تغییر رفتار انسان و نوید بخش اقدامات آگاهانه‌ی دوسندار محیط زیست است.

به این مناسبت امروز به همراه قدیمی بخشدار مرکزی  و سعدی رئیس اداره محیط زیست  شهرستان فومن سری زدیم به یک واحد کارگاهی کوچک که به همت یک هنرمند برای اولین بار  در سطح استان اقدام به تولید پاکت کاغذی بسته بندی   نموده است.

لطیفی؛کار را با تولید پاکت بسته بندی کلوچه  سنتی فومن آغاز کردم

اطیفی مدیر کارگاه« آوای مهر» می گوید:ما در این کارگاه و واحد تولید پاکتهای بسته بندی تلاش می کنیم که تمام المانهای محیط زیست را رعایت کنیم.

photo_2017-07-12_12-25-57

 لطیفی با اشاره به اینکه رنگی که در کیسه های پلاستیکی استفاده می شود به علت شیمیایی بودن  بر اثر گرما به مواد غذایی آغشته و زیان اور است گفت:  به همین منظور ما از  رنگهایی پای آب استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد؛ ما با تعداد ۲۵ نفر کار را آغاز و بیشتر کار در منازل افراد انجام می شود  و ابتداء کار را برای کلوچه پزی های شهرستان فومن آغاز کردیم و امروز کم کم پای ما در سوپر مارکتها و پاساژها و مغازه ها و … باز شده است.

ایشان با اشاره به اینکه من امروز از کشورهای دیگر سفارش کار دارم گفت: من روزانه ۱۵۰۰پاکت کاغذی با طرحهای مختلف تولید می کنم و این کارگاه توان تولید ۲۰۰۰ بسته را دارد .

 لطیفی ضمن تقدیر از حضور بخشدار مرکزی و رئیس محیط زیست شهرستان فومن گفت: تا امروز هیچ مسئولی به کارگاه من نیامده و من بسیار متاسف هستم زیرا کار من در حمایت از محیط زیست و اشتغال بوده است و من نیازمند کمک در امور فنی این کار از طرف مسئولان هستم.

وی از هفته نامه محلی ۴ دی بخاطر حمایت از کار این مجموعه تقدیر کرد و گفت: این هفته نامه در شمار این هفته  خود با این پاکت به دست مشترکان داده می شود .

قدیمی؛بعد اجتماعی این کار  پشت کاغذ قهوه ای رنگ پنهان است

بخشدار مرکزی فومن در این بازدید  با اشاره به اینکه امروز و به مناسبت روز بدون کیسه های پلاستیکی ما در خدمت شما هستیم گفت: شما جناب لطیفی به علت روحیه هنرمندی که دارید وارد این عرصه شدید و انتظار جنین کاری از شما است.

 احمد قدیمی با بیان اینکه محیط زیست با قوانین نانوشته نیازمند کارهای بیشتر از این جنسی است گفت:امروز اقدام جناب لطیفی نشان از دغدغه ایشان در حوزه محیط زیست است وگرنه مشاغل زیادی است که ایشان می توانست در آنها ورود کند.

photo_2017-07-12_12-25-02

وی با اشاره به اینکه جا دارد من از خانواده ایشان تقدیر کنم که در کوچکترین فضا حرکت بزرگ زیستی محیطی را انجام دادن گفت: این حرکت جرقه ای باشد تا مسئولان نگاهشان را به محیط زیست تغییر دهند.

قدیمی این کار را کار ابتکاری خواند و گفت:ایشان مراحل آزمون و خطا را برای ابداع این بسته ها انجام دادند و دیگران روزی این کار را برداشت می کنن  و این سفره  را بین دیگران تقسیم کردند.

احمد قدیمی با اشاره به اینکه بعد اجتماعی این کار که پشت کاغذ قهوه ای رنگ پنهان است حضور زنان بی سرپرست یا کم در آمد و اشتغال است.

بخشدار مرکزی تاکید کرد؛باید از جناب لطیفی حمایت کنیم تا این حرکت ناقص نماند  زیرا ایشان در بحث محیط زیست ورود کردند که دغدغه جهان است و برای رسیدن به توسعه پایدار  باید محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

 قدیمی با اشاره به اینکه محیط زیست برای ما مهم است گفت: باید برای داشتن محیط زیست سالم در خدمت افرادی چون لطیفی باشیم.

سعدی؛ زباله شیطان بزرگ  و تهدیدی برای از بین بردن نشاط مردم است

اسداله سعدی رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن در بازدید از این کارگاه گفت:این کار کار بزرگی است زیرا امروز خطراتی که از نگاه علمی در حوزه زباله  وجود دارد شناخته شده  و وحشتناک است .

وی با بیان اینکه ما  چون از خطرات زباله اگاهی داریم دچار استرس هستیم و این استرس ها زودتر از زباله روی ما عوارض را ایجاد می کند.

photo_2017-07-12_12-27-48

سعدی زباله را یک شیطان بزرگ  و تهدیدی برای از بین بردن نشاط مردم  خواند و گفت: زباله به روی سلامتی انسان حتی اگر ثانیه ای روی زمین بیافتد اثر گذار است.

وی اظهار کرد؛ پاکتهای پلاستیکی رنگی با برخورد به آب عناصر سنگین خود را به طبیعت باز گردانده  و زباله های دپو شده فعل و انفعالاتی می سازند که فرایندی خطرناک برای طبیعت موجود زنده است.

وی پاکت کاغذی را در گذشته توسط گذشتگان  بسیار   مورد استفاده خواند و گفت:ما نتوانستیم اداب استفاده از پاکت کاغذی را  توسط گذشتگان ما حفظ کنیم و امروز چنین مبتلا شدیم.

سعدی تصریح کرد:شاید کار شما را زیاد نبینند و نشنوند ولی کار بزرگی انجام دادید  و کمیته پسماند هم دنبال این کار خواهد بودو موفق خواهید شد./گزارش؛زلیخا صفری راسته کناری

photo_2017-07-12_12-27-56 photo_2017-07-12_12-25-50

photo_2017-07-12_12-24-54 photo_2017-07-12_12-24-47 photo_2017-07-12_12-25-37