صفیر گیلان؛سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله، برخورداری از ایمنی و امنیت شهری، پشتیبانی و برخورداری از سلامت جسمانی و روانی ساکنان، فرهنگ و خلاقیت، بنگاه‌های خرد اقتصادی، حفاظت و احیای میراث شهری را از برخی کیفیت‌های موردنظر برای ارزیابی شهر کامل از نگاه ارزیابان خواند و افزود:اگر ماسوله ثبت شود ما یک روز در سال را به نام ماسوله در ویترین گیلان خواهیم داشت که می تواند تورهای گردشگری را برای استان و شهرستان به ارمغان بیاورد.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از فومن، محمد سنایی، سرپرست پایگاه میراث‌ فرهنگی ماسوله  در نشست با رسانه ها گفت: مدیران پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی ماسوله  در گذشته کارهای بزرگی و مثبتی انجام دادند ولی این کارها کافی نبوده و باید بیشتر همت کنیم.

وی از تاسیس پایگاه میراث فرهنگی در سال ۸۰ در این شهرک خبر داد و گفت: شهرک تاریخی ماسوله در سال ۵۴ ثبت ملی شده است.

سنایی از تنظیم ضوابط برای ماسوله  و منظر فرهنگی این شهر در گذشته به دست مسئولان پایگاه میراث  و همه ی آنان که دستی در حفظ ماسوله داشتند قدردانی نمود و افزود:در طی  سالهای متمادی پایش و حفاظت از شهرک ماسوله دست خوش تغییرات بوده است.

سرپرست پایگاه میراث‌ فرهنگی ماسوله این شهرک پلکانی را پتانسیل بزرگ برای استان گیلان خواند و گفت: ما بافت های تاریخی بزرگی در استان داشتیم که به دلیل بی توجهی ها کوچک شدند ولی ماسوله با ثبت ملی و تدوین ضوابط اولیه حفظ شده است.

وی از اصلاح ضوابط ماسوله توسط پایگاه میراث فرهنگی در سال ۷۶  و بعدها هم در سال ۹۳ که آخرین ضابطه انجام شد خبر دا د و گفت:بعد از اصلاح ضوابط در سال ۹۳ مدیریت بافت و موضوعات دیگر حفظ شهر ماسوله در دستور کار قرار گرفت که سخت گیری ضوابط در آن زمان هزینه ها را بر مردمان این شهر پلکانی و تاریخی تحمیل نمودکه الزامی نداشت.

سنایی ثبت جهانی ماسوله را موضوع فراملی خواند و گفت:  ثبت ماسوله می تواند برگی ذرین به تاریخ کشور اضافه کند و در راستای آن استان گیلان را به مانند سایت تخت جمشید جهانی کند.

وی تاکید کرد:تیمی که بر موضوع ثبت جهانی ماسوله کار کرده و کم کردند که خیلی ها بی نام هستند  تا امروز امیدشان این بود با رفع مشکلات و برطرف نمودن چالش ها به ثبت ماسوله کمک کنند.
ثبت جهانی بافت پلکانی و تاریخی ماسوله زیر سایه توجه مردم و مسئولان
وی آخرین تلنگر برای ثبت جهانی ماسوله را در سال ۱۴۰۰ بعد از ثبت شدند اورامان در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که مورد تأیید اعضا قرار گرفته و ثبت جهانی شد دانست و گفت: این ثبت منطقه‌ای تاریخی اورامان با بافت پلکانی  برای مردمان ماسوله و منطقه سخت بود زیرا ما نتوانسته بودیم این ثبت را برای ماسوله داشته باشیم.
 سنایی ثبت جهانی یک اثر تاریخی و فرهنگی را افتخار بزرگ خواند و گفت: این می تواند باعث فخر فروشی و افتخار کشور باشد.
سرپرست پایگاه میراث‌ فرهنگی ماسوله  از تکمیل پرونده و ارتباطات و کمک گرفتن از سوی مردم و دستگاههای زیربط  به شکل تیمی برای ثبت جهانی ماسوله  خبر داد و گفت:امروز شهرداری و مقامات سیاسی و برخی ارگانها از جمله منابع طبیعی و محیط زیست ،سمن ها و انجی او و … نیز باید همگانی کمک کنند تا موانع را رفع کنیم.
سنایی از پشت سر گذاشتن ارزیابی پرونده توسط نماینده سازمان جهانی یونسکو در داخل استان خبر داد و افزود: با پرسش و پاسخ و تکمیل پرونده و اطلاعات و ارائه آن به ارزیاب معتمد جهانی به نقطه امید ثبت جهانی  ماسوله نزدیک می شویم.
وی ضمن تقدیر از مهندس پورعلی مدیریت سابق پایگاه میراث فرهنگی ماسوله در تنظیم و تکمیل اطلاعات و پیگیری پرونده افزود: بسیاری از بخش های این پرونده به همت مردم ماسوله به درستی پیش رفته و ما بقی نیز با همکاری همگانی مسئولان باید پیش برود.
سرپرست پایگاه میراث‌ فرهنگی ماسوله از نشست اعضای یونسکو در شهریور ماه در کشور و شهر ریاض عربستان  خبر داد و گفت: فایل تکمیلی از گزارشات کامل از ماسوله که توسط گروهی تکمیل می شود توسط نمایند وزارت کشور ما در آن نشست با دفاع از گزارشات باید در انتظار تصمیمات اعضای یونسکو قرار گیرد و ما امیدواریم که این اتفاق خوب در شهریور ماه به نفع ماسوله و استان گیلان و کشور ایران رقم بخورد.

ثبت جهانی ماسوله یعنی  اضافه شدن به لیست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله، برخورداری از ایمنی و امنیت شهری، پشتیبانی و برخورداری از سلامت جسمانی و روانی ساکنان، فرهنگ و خلاقیت، بنگاه‌های خرد اقتصادی، حفاظت و احیای میراث شهری را از برخی کیفیت‌های موردنظر برای ارزیابی شهر کامل از نگاه ارزیابان خواند و افزود:اگر ماسوله ثبت شود ما یک روز در سال را به نام ماسوله در ویترین گیلان خواهیم داشت که می تواند تورهای گردشگری را برای استان و شهرستان به ارمغان بیاورد.

سنایی گیلان را با جاهای دیدنی بکر خواند و گفت: در بحث گردشگری مردم امروز دنبال برند هستند و ثبت ماسوله می تواند علاوه اینکه گردشگران خاص خود را داشته باشد برای مردم درآمد زایی بالا ایجاد کند.

وی ثبت جهانی را سرشار از مزیت ها خواند و افزود: برای ثبت ماسوله نیازمند نگاه ویژه رسانه ها  بدور از سیاسی کاری و نیز جامعه محلی و گروههای مردمی و جوانان نخبه هستیم.

با دید بلند ماسوله را در ویترین برند های جهانی جای دهیم

وی دید رسانه ها را تلنگری بر موضوعات ندیده شده از سوی مدیران خواند و گفت: رسانه می تواند با ارتباط گرفتن با مردم موضوع را راحت تر منتقل کند.

وی از بین رفتن برخی صنوف و صنف ها را در روستای پلکانی ماسوله که معروفترین روستای گردشگری ایران با قدمت هزاران ساله  یک چالش بزرگ و یک نابودی غیر قابل جبران خواند و تاکید کرد؛بی توجهی به هنرمندان منطقه این نابودی را رقم زده که امروز نیازمند احیا و سازندگی است.

سرپرست پایگاه میراث‌ فرهنگی ماسوله ماسوله را با بافت ۱۰ هکتار  فضای سبز ، محدوده باغات و جنگلی و قبرستانی خواند و گفت: فضای سبز ماسوله ۸۰ هکتار و سایت باستانی کهنه ماسوله ۴۰ هکتار است.

ایشان حریم درجه یک ماسوله را ۳ هزار هکتار و حریم درجه دو را ۱۲ هزار هکتار خواند و افزود: در حریم درجه یک باغات،جنگل ،ییلاقات و قله های چون کله قندی و غیره است و حریم درجه دو حریمی برای حفاظت از حریم درجه یک است که جلوی تهدیدات و اسیب ها را می گیرد..

وی به مسئله گاز رسانی در ماسوله نیز بنا به سوال خبرنگاران گفت: شرکت گاز مسائل فنی را مطرح نموده و ضوابطی را در گاز کشی دارد که برای این روستای پلکانی گاز رسانی میسر نیست چون سیمای بصری  شهر ماسوله با گاز کشی به هم می خورد و در بحث انفجار و آتش سوزی می تواند محیط را نا امن و تنش زا کند.

وی از رسانه ها خواست که برای این مطالبه به حق مردم ماسوله مسئولان کشوری را هم پای کار بیاورند تا با ثبت جهانی ماسوله این شهر با ونیز ایتالیا هم تراز شود..

سنایی ثبت جهانی شدن اثر تاریخی ماسوله را  قطعا  کمک به افزایش احساسات ملی گرایانه و هویتی نسبت داد که این  ریشه دار بودن آن ملت را اثبات می کند. برای همین روسای کشورها به این ثبت ها علاقمند هستند.

وی بهترین راهکار برای مردمان این منطقه را انرژی ارزان مثل شهر بندر عباس که در تابستان هزینه برق مصرفی ناچیز دارند دانست و گفت: طبق مکاتبات از طریق میراث برای ارزان نمودن برق ماسوله  باید برای این منطقه هم احراز کنند چون ماسوله بعنوان یک مزیت گردشگری و درآمد زا برای کشور و استان است.

سنایی در این نشست خواستار کار تیمی برای ثبت ماسوله  توسط همه ی دستگاهها شد و گفت: نباید اینجا فقط میراث نوک پیکان باشد و مورد هدف قرار گیرد و تمام نارضایتی به این نهاد ثبت داده شود.

وی افزود: اگر به همین اندازه که میراث ورود کرده در طی سالها دستگاههای نظارتی و بقیه دستگاهای مرتبط ورود می کردند میراث درگیر نبود و ضابطه ماسوله که در سال ۹۳ به روز شده امروز دوباره به روز رسانی می شد.

وی خواستار شد تا بنا به حساسیت زیاد ارزیابان یونسکو و سازمان جهانی  ما نیز به شکل همگانی برای بهره گرفتن از این فرصت حساسیت ها را زیاد کنیم تا با ثبت جهانی ماسوله با برنامه ریزی مرون و مدیریت و گرفتن اعتبارات  ساختار کارکرد پایگاه را نیز توسعه دهیم و گردشگر با تور وارد ماسوله بشود.

//گفتنی است که در نخستین رویداد انتخاب شهر کامل ایران از سوی نشریه بین‌المللی تخصصی A۲ که با حضور چهره‌های ملی و بین‌المللی حوزه معماری و شهرسازی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران برگزار شد، شهر ماسوله در کنار شهر‌های شوشتر و یزد به عنوان (شهر کامل) ایران انتخاب و معرفی شدند.

مطابق با تعریف ارائه شده، (شهر کامل)، شهری مدرن است که در آن گذشته و خاطرات شهر با زندگی حال پیوند خورده و فضای آن در کنار دیگر ویژگی‌های زندگی شهری، به همه نیاز‌های ساکنان آن پاسخ می‌دهد.

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری