صفیر گیلان،جمیل حق پرست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تامین اجتماعی یکی از پرمخاطب‌ترین سازمان‌های کشور است گفت: در حال حاضر ۴۱ درصد از مردم گیلان تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند. تفاوت اساسی که بین مراجعین ما و بسیاری از دستگاه های دولتی وجود دارد این است که بیمه شدگان ما […]

 

صفیر گیلان،جمیل حق پرست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تامین اجتماعی یکی از پرمخاطب‌ترین سازمان‌های کشور است گفت: در حال حاضر ۴۱ درصد از مردم گیلان تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند. تفاوت اساسی که بین مراجعین ما و بسیاری از دستگاه های دولتی وجود دارد این است که بیمه شدگان ما بخشی از حقوق و دریافتی های خودشان را تحت عنوان حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کنند تا در مواقع بیماری، حوادث،از کار افتادگی،کهولت سن و فوت بتوانند از خدمات قانونی این مجموعه استفاده کنند؛بنابراین علاه بر حق شهروندی، حق اشتراک دارند.

وی افزود: این سازمان یک نهاد عمومی غیر دولتی است که علاوه بر اینکه از بودجه دولت بهره ای نمی‌برد، در مواقعی که معافیت‌های بیمه‌ای از سوی قانونگذار و یا هیات دولت تکلیف می شود، در جایگاه طلبکار نیز قرار می گیرد . وظیفه داریم از محل درآمد حق بیمه که بخش عمده منابع مالی ما را تامین می‌کند، تعهدات خودمان را به مخاطبین که در سه گروه کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران قابل دسته بندی هستند، انجام دهیم.

حق‌پرست، خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین گروه‌های بیمه پرداز، بیمه شدگان اجباری هستند که به دستور کارفرما و با دریافت حقوق مشغول به کار هستند. حدود ۲۵۰هزار بیمه شده اجباری در گیلان داریم که این آمار ارتباط مستقیمی با وضعیت اشتغال استان دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع تامین اجتماعی گیلان ۴۰۷ هزار بیمه شده اجباری و خاص را تحت پوشش دارد افزود: در حال حاضر ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ نفر مستمری بگیر در سه گروه اصلی بازنشسته، از کار افتاده و بازمانده از مستمری و سایر کمک های جانبی، از حمایت اداره کل تامین اجتماعی گیلان برخوردار هستند .

حق‌پرست، ادامه داد: از سال ۹۲ در راستای افزایش رضایتمندی مخاطبین، برنامه هایی برای تعامل با کارفرمایان، بیمه‌شدگان و کانون‌های بازنشستگان در دستور کار تامین اجتماعی گیلان قرار گرفت. سه مسیر برای افزایش رضایتمندی تعریف کردیم که اولین آن ها، افزایش واحدهای اجرایی تامین اجتماعی در نقاط مختلف گیلان و مکان های حائز شرایط لازم بود.

وی گفت: مسیر دوم، توسعه خدمات الکترونیک و حذف مراجعات حضوری در کنار توسعه واحدهای اجرایی در نظر گرفته شد و سومین مسیر، برون سپاری بود که تلاش کردیم اقداماتی در این رابطه انجام دهیم. بررسی ها نشان داد که ۴۷ درصد از مخاطبین تامین اجتماعی گیلان، در ۳ شعبه موجود در شهرستان رشت خدمات می گیرند. در مقابل، ۱۹ شعبه به ۵۳ درصد از جمعیت هدف خدمات رسانی می کردند و این حاکی از وجود شرایطی نامتعادل بود .

حق‌پرست تصریح کرد: به منظور سامان دادن به اوضاع، در مرکز استان که عمده‌ترین گروه‌های بیمه‌ای و کارگاه‌های صنعتی در آن متمرکز هستند، اقداماتی را آغاز کردیم که از جمله آن‌ها می‌توان به راه اندازی شعبه کوچصفهان و سنگر اشاره کرد.

وی ادامه داد: تنها راهکار کاهش حجم عظیم مراجعات حضوری، استفاده از بستر اینترنت و خدمات الکترونیک است که از سال ۹۲ به طور جدی در تامین اجتماعی گیلان مورد توجه قرار گرفت. در این راستا اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بودیم. به طور مثال، برای ارائه لیست افراد شاغل در کارگاه‌ها و پرداخت حق بیمه آنها، ماهیانه شاهد مراجعه بیش از ۳۳ هزار کارفرما به شعبات تامین اجتماعی استان بودیم که با استفاده از خدمات الکترونیک در حال حاضر تمامی این مراجعات به طور کامل از بستر اینترنت انجام می‌گیرد و هر کارفرمایی می‌تواند از طریق تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود لیست شاغلین کارگاهش را به سازمان تامین اجتماعی ارائه و حق بیمه را پرداخت کند.

حق‌پرست اضافه کرد: در گروه بیمه‌شدگان خاص که شمار آنها در گیلان به ۶۵۰ هزار نفر می رسد نیز ماهیانه یا دو ماه یکبار شاهد مراجعات حضوری برای دریافت فیش حق بیمه و پرداخت آن از طریق بانک های عامل بودیم که این فرآیند نیز در حال حاضر کاملا اینترنتی صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: ابلاغ الکترونیک از دیگر اقداماتی بود که در راستای توسعه خدمات الکترونیکی انجام شد و طی آن ۸۰ درصد از ابلاغ های مجموعه سازمان در حال حاضر به صورت اینترنتی در حال انجام است.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه امکان مشاهده سوابق بیمه شدگان و رویت فیش و حکم مستمری بگیران از طریق اینترنت فراهم شده است، گفت: صدور دفترچه ها و تمدید اعتبار آن ها نیز از مواردی بود که انحصارا باید در شعبه محل پرداخت حق بیمه انجام می شد ولی اکنون این امکان در شعب تامین اجتماعی سراسر کشور وجود دارد .

وی افزود: در حال استفاده از بستر USSD هستیم برای اینکه افراد از این طریق بتوانند سوابق و آخرین وضعیت پرداخت بیمه خودشان را ببینند و کارفرما نیز به بدهی خودش دسترسی پیدا کند.

حق‌پرست با بیان اینکه از سال گذشته طرح نسخه های الکترونیک در مراکزی از جمله بیمارستان‌ها و درمانگاه های سازمانی گیلان به اجرا گذاشته شده است، گفت: مطابق آن بیمه شدگان و مستمری بگیران نیازی به ارائه دفترچه‌های کاغذی ندارند و تنها با ارائه کد ملی می‌توانند در مراکز ملکی تامین اجتماعی پذیرش شوند و از خدمات استفاده کنند.

وی اضافه کرد:استان گیلان به عنوان یکی از سه استان پایلوت در زمینه نسخ الکترونیک در مراکز غیرملکی نیز انتخاب شده و این طرح را در دست اجرا دارد.

حق پرست، افزود: بخشوگی جرائم طی چند مرحله اجرا شد و در سال جاری از اردیبهشت تا تیرماه شاهد اجرای یک مرحله دیگر از بخشودگی جرائم بودیم. سازمان تامین اجتماعی در رابطه با بدهی کارفرمایان نیز تفاهم نامه ای را با بانک رفاه تنظیم کرد که خرید دین انجام شود و کارفرمایانی که به سازمان بدهکارند از تسهیلات بانکی جهت پرداخت دیون خودشان استفاده کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت: حدود ۸ هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری در گیلان داریم که ماهیانه ۱۰ میلیارد تومان پرداخت در این بخش صورت می گیرد.