به گزارش صفیر گیلان؛رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت گفت: توسعه همه جانبه با افزایش مشارکت مردم صورت می‌گیرد و مشارکت جدی و فعال شهروندان در توسعه یک امر ضروری است. به گزارش صفیر گیلان از رشت،فرانک پیشگر صبح امروز در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا که با موضوع بررسی […]

به گزارش صفیر گیلان؛رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت گفت: توسعه همه جانبه با افزایش مشارکت مردم صورت می‌گیرد و مشارکت جدی و فعال شهروندان در توسعه یک امر ضروری است.

به گزارش صفیر گیلان از رشت،فرانک پیشگر صبح امروز در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا که با موضوع بررسی ارزیابی کمی و کیفی فضای سبز شهر و با حضور نمایندگان سازمانهای مردم نهاد و محیط زیستی و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری رشت برگزارشد گفت: توسعه همه جانبه با افزایش مشارکت مردم صورت می‌گیرد و زمانی که صحبت از توسعه می‌شود مشارکت جدی و فعال شهروندان در توسعه یک امر ضروری است.

پیشگر با اشاره به اینکه سازمانهای مردم نهاد می‌توانند در افزایش این مشارکت نقش مهمی را ایفا کنند گفت:وقتی شاهد مشارکت مردم در مدیریت شهری باشیم می توانیم از این مشارکت در تصمیم سازی هایی که منجر به تصمیم گیری شود استفاده و زمانی که این تصمیم گیری‌ها به طرح تبدیل شود می‌توانیم در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها از این مشارکت بهره ببریم و همچنین پس از اجرا پروژه ها در بهره برداری، نگهداری از این ظرفیت و مشارکت مردم می توانیم استفاده کنیم.

دکتر پیشگر ابراز امیدواری کرد: با کمک و حضور مستمر سازمانهای مردم نهاد در سطح شهر شاهد ابتکار و نوآوری در حوزه های مختلف باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت همچنین با اشاره به پایین بودن سرانه فضای سبز رشت اظهار کرد: نیاز است در خیابانهای شهر درختان بیشتری کاشته شود و گونه های مناسب درختان و ترجیحا درختان میوه بومی کاشته شود.

وی  تاکید کرد:ساماندهی و ممیزی فضای سبز باید در محیط GIS انجام شود تا بتوانیم مدیریت بهتری را در پارکها و فضای سبز شاهد باشیم.

دکتر پیشگر به اجرای پروژه آب خام در رشت تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی جهت جمع آوری و استفاده از آب های سطحی برای آبیاری فضای سبز باید در برنامه‌های شهرداری قرار گیرد و برای کاهش در مصرف آب برای آبیاری فضای سبز نیاز است که پروژه آب خام هرچه سریعتر اجرا شود.

وی همچنین به اجرای طرح هر شهروند یک درخت اشاره و اضافه کرد: در این طرح به نام هر شهروند یک درخت در شهر و یا نزدیکی منزل فرد کاشته می‌شود و به نام او پلاک کوبی می‌شود و هرشخص موظف به نگهداری از آن درخت است.

عباس صابر عضو شورای شهر رشت نیز در ادامه این جلسه گفت: باید در کاشت درختان مطالعات اصولی صورت گیرد تا هزینه اضافی بر شهرداری تحمیل نشود و از دوباره کاری جلوگیری شود.

وی ادامه داد: سر سبزی گیلان سبب شده است که سرانه فضای سبز رشت پایین تر از سایر استانها باشد که برای افزایش سرانه فضای سبز در دور چهارم شورا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت ادامه این جلسه با اشاره به اینکه شورای چهارم شهر رشت برای افزایش سرانه فضای سبز کمر همت بسته است گفت:در حاشیه روخانه ها پارکهایی ساخته شد و در سال جاری شاهد افتتاح چندین پارک در محلات کمتر برخوردار بوده ایم .

وی ادامه داد: در بسیاری از مباحث زیست محیطی تنها مدیریت شهری نمی‌تواند مشکل گشا باشد و نیاز به همت جمعی وجود دارد.

وی به بحث مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی اشاره کرد و گفت: پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی با تاکید اعضاء شورا و بامشارکت سازمانهای مردم نهاد و تلاش مردم صورت گرفت که اگر این همدلی را شاهد نبودیم نابودی تالاب عینک حتمی بود.

محمد باقر بشر دانش مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری رشت در ادامه این جلسه گفت: برای اولین بار طرح تیپیک انتخاب گونه‌های گیاهی برای معابر شهری در شهر رشت انجام شده و براساس این طرح مناطق قابل کاشت و گونه ها مشخص شده است .

وی ادامه داد: تا پایان سال ۷ هزارو ۵۰۰ اصله درخت درسطح شهر رشت کاشته می‌شود و تاکنون ۲۵ هزار اصله درخت در شهر رشت پلاک کوبی شده اند.

بشردانش اضافه کرد: باتوجه به اینکه فضای سبز پیاده راه فرهنگی مورد انتقاد مردم و اعضای شورای شهر بود شهرداری در تلاش است تا به فضای سبز پیاده راه فرهنگی بیافزاید.

وی همچنین به پروژه آب خام اشاره کرد و گفت: ۱۰۸ کیلومتر شبکه برای آبیاری فضای سبز پیش بینی شده با انجام این طرح آبیاری به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه در می‌آید و از حالت آبیاری تانکری خارج می‌شود.

در پایان این جلسه نمایندگان سازمانهای مردم نهاد و محیط زیستی با ارائه پیشنهادات خود خواستار تعامل و همکاری هرچه بیشتر شورا و شهرداری با این سازمانهای مردمی شدند و در این جلسه با دستور رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت مقرر شد کارگروهی در سازمان پارکها متشکل از نمایندگان سازمان های مردم نهاد محیط زیستی فعال در حوزه محیط زیست شهر تشکیل شود.