پنجاه و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری، برای بررسی راهکارهای اجرایی در روان سازی گره های ترافیکی شهر رشت، با حضور مقاماتی از پلیس راهور برگزار شد.

 به گزارش صفیر گیلان به نقل  روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت، مسعود عباس نژاد در این جلسه ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام ششم شیعیان و گرامیداشت روز روابط عمومی اظهار داشت: روابط عمومیها رکن مهم و حلقه ارتباط میان مدیران و مسئولان با آحاد جامعه هستند و حسن انجام وظیفه آنان سبب نظم بخشی امور و رضایت شهروندان است که این مهم، هدف اصلی تمامی ارگانها و دستگاههای خدمات رسان شهری و کشوری است.
  وی با اشاره به ۲۸ اردیبهشت، روز میراث فرهنگی و موزه گفت: شهر رشت در صنعت موزه داری به جایگاه مطلوب نرسیده و امیدواریم به دنبال برندسازی حوزه صنایع دستی در رشت در بخش موزه داری نیز به جایگاههای مورد نظر و مطلوب دست یابیم.
  رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت در این جلسه که با حضور سرهنگ بهمن مرمری نماینده پلیس راهور مرکز استان تشکیل شد، توضیح داد: کلانشهر رشت به دلیل مرکز استان بودن و شرایط گردشگر ݒذیری و محدودیتهای ناشی از معابر نه چندان عریض، با مشکل بزرگ اما قابل ساماندهی بنام ”ترافیک” مواجه است و لذا در این جلسه از رؤسای پلیس راهور شهر برای هم اندیشی در خصوص این موضوع دعوت بعمل آمده است.
  عباس نژاد در این جلسه خاطرنشان ساخت: بنده در هر جلسه رسمی معضل ترافیک ناشی از مشاغل پرترافیک را مطرح کرده و تاکید داشته ام که برای بازشدن گره های ترافیک در معابر لازم است مشاغل پرترافیک که از جمله آنها ساختمانهای پزشکان است به شهرک یا محلی ویژه در حومه شهر منتقل شود تا سفرهای درون شهری مرتبط با پزشکی و درمان به آن منطقه انتقال یابد.
  عباس نژاد توضیح داد: طبق مصوبه ای مربوط به سالیان قبل در دهه سی، پزشکان مجاز به تغییر کاربری ملک مسکونی به مطب پزشکی شدند و به دنبال آن صدها ساختمان مسکونی، کاربری تجاری و درمانی یافت.
وی گفت این امر در سالهای اخیر تبدیل به یک ابرمعضل برای شهر رشت شده است و فی‌المثل ساختمان اطباء در حدفاصل میدان قلی پور و پل بوسار و چند ساختمان پزشکی دیگر در شهر و بویژه خیابان کم عرض نواب که محل تجمع پزشکان و مشاغل مرتبط با درمان است، بدون داشتن پارکینگ برای مراجعان سبب هرج و مرج ترافیکی در شهر شده اند. عباس نڗاد افزود: با توجه به این که هر مطب پزشکی روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ سفر درون شهری، در پی دارد، میتوان حجم بسیار بالای ترددهای مرتبط با درمان را در شهر مدیریت نمود.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در ادامه گفت: پیشنهاد مشخص کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهر رشت، فراهم آمدن سازوکاری است که بتوان با ساخت یک شهرک مدرن و زیبا با ایجاد زیرساختهای لازم و پارکینگ کافی در حومه شهر رشت، تمامی ترددهای مرتبط با درمان و ویزیت بیماران را به آنجا منتقل نمود که این امر با تصویب قانون و نگاه حمایتی نمایندگان محترم شهری در مجلس شورای اسلامی میسر است.شهرداری رشت،
  عباس نژاد در ادامه اظهار کرد: همراهی پلیس با مجموعه شهرداری و مهار ترافیک شهر سبب آسایش خاطر شهروندان و محبوبیت پلیس راهور در افکار عمومی خواهد بود و با درایت و ابتکار عمل مسئولان شهری و موفقیت در روان سازی ترافیک، شهرداری رشت میتواند تبدیل به الگویی برای دیگر شهرها در حل معضلات مشابه شود.
   عباس نژاد در این جلسه به تردد بیش از عرف و پرتعداد موتورسیکلت سوارها در پیاده راه اشاره داشت و گفت: آلودگی صوتی و فضای ناامنی که موتور سیلکتها در پیاده راه شهر ایجاد میکنند سبب مزاحمت برای شهروندان است.
  وی همچنین به اهمیت مونیتورینگ و هوشمندسازی معابر برای روان سازی ترددها اشاره کرد و گفت: در تجهیز تقویت بیش از پیش ناوگان حمل و نقل عمومی نیز باید موثر تر ظاهر شویم و مجموع عملکردهای مثبت مدیریت شهری و پلیس راهور بی تردید به بازشدن معابر و آرامش خاطر رانندگان و عموم شهروندان در ترددهای شهری خواهد انجامید.
معضل کمبود نیروی پلیس در معابر شهری رشت برای هدایت ترددها
  مهیار سماکچی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن تقدیر از تلاشهای پلیس راهور و مسئولان شهری مرتبط با حوزه حمل و نقل، به عدم فرهنگ سازی عمومی در ترددها اشاره داشت و گفت: متاسفانه پارکهای دوبل در خیابانهای مرکزی شهر تبدیل به امری رایج شده و کمبود نیروی پلیس در تقاطعات، عدم مونیتورینگ و نظارت کافی نیز به این مشکل دامن زده است.
– آغاز احداث رینگ ۹۰ متری، به محض دریافت اعتبارات دولتی از سازمان برنامه و بودجه گیلان
  محمد حسین خیابانی، معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در جلسه پنجاه و دوم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا گفت: میتوان برای جبران کمبود نیروی انسانی پلیس در معابر شهر از ظرفیت قانونی ماده ۱۰۸ استفاده کرد که با پیگیرهای امور زیربنایی شهرداری بزودی برای شهر رشت قابل تسری خواهد بود؛ به آن معنی که شهرداری میتواند طی پرداختهایی به پلیس راهور، بخشی از نیروهای انسانی پلیس را به اضافه کاری فراخوانده و خواهان حضور آنان در خیابانهای شهر برای هدایت ترددها شود.
  خیابانی در این جلسه به مشکل عدم پرداختهای قدرالسهم شهرداری از محل تخلفات رانندگی اشاره داشت و گفت: طبق مصوبات و با استناد به ماده ۵ قانون درآمدهای پایدار شهر، باید پرداختهای ناشی از تخلفات رانندگی در هر ماه، پیش از پانزدهم ماه بعد به شهرداری انجام شود و در بخش ترافیک شهر هزینه گردد که محقق نشده و درخواست شهرداری از کمیسیون حمل و نقل شورا، پیگیری این معوقات است.
  خیابانی ایجاد مونیتورینگ برای تقاطع ها را در نظارت و روان سازی ترافیک موثر دانست و در بحث حریم خط لوله در مسیر جانبازان رشت گفت: با مساعدت دفتر رییس کل دادگستری گیلان پروژه عمرانی در منطقه جانبازان بزودی آغاز خواهد شد و بین ساعت ۱۲ شب تا شش صبح اجرا خواهد شد.
   وی در پایان اظهار داشت: در خصوص احداث رینگ ۹۰ متری کمربندی با توجه به فرصت استثنایی تامین اعتبارات دولتی در این پروژه، شهرداری مطالعات ترافیکی این پروژه را به اداره راه و شهرسازی ارائه نموده و مکاتبات لازم با تهران نیز صورت گرفته و به محض انجام مکاتبات وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامه و بودجه گیلان و تامین اعتبار، فاز اول احداث رینگ ۹۰ متری را آغاز خواهیم کرد.