صفیر گیلان؛مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید شاخص آب رسانی به روستاهای استان حدود ۶۴ درصد بود که امروز این میزان به ۷۶ درصد رسیده است، گفت: در هفته دولت امسال ۲۳ پروژه آب روستایی با اعتبار بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان آماده افتتاح داریم […]

صفیر گیلان؛مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید شاخص آب رسانی به روستاهای استان حدود ۶۴ درصد بود که امروز این میزان به ۷۶ درصد رسیده است، گفت: در هفته دولت امسال ۲۳ پروژه آب روستایی با اعتبار بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان آماده افتتاح داریم و در حوزه آبرسانی به روستاها ۳ درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم.

خدمات رسانی به روستاها و رفع محرومیت از این نقاط از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کانون توجه قرار گرفت. در طول ۴۰ سال گذشته شاخص های توسعه در روستاها به نحو چشمگیری با افزایش روبرو بوده است. یکی از این شاخص ها که از جمله مطالبات اصلی مردم محسوب می شود آبرسانی است. به مناسبت هفته دولت گفت و گویی با محب‌علی رنجور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان به منظور بررسی رشد این شاخص در استان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

در چه تاریخی به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان منصوب شدید؟

در تاریخ سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۵ از سوی رئیس مجمع عمومی شرکت آب و فاضلاب کشور بعنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان منصوب شدم.پیش از قبول مسئولیتسال ها در شرکت آبفار گیلان ریاست طراحی دایره مطالعات را بر عهده داشتم و پس از آن به عنوان معاون فنی و عضو هیئت مدیره منصوب شدم و در نهایت این مسئولیت بزرگ به من واگذار شد.

زمانی که به عنوان مدیرعامل منصوب شدید دغدغه ذهنی شما برای خدمت رسانی بهتر در حوزه آب و فاضلاب روستایی چه بود؟

یکی از مهمترین دغدغه ها ارتقای شاخص بهره مندی آب روستایی در گیلان بود چراکه با وجود حجم بالای بارندگی ها و ظرفیت هایی که در استان وجود داشت وضعیت خوبی در کشور نداشتیم. در نهایت موفق شدیم شاخص بهره مندی را از ۷۳ درصد به ۷۶ درصد ارتقاء دهیم. به طور جدی پیگیر هستیم که روستاهای فاقد آب شرب را وارد مدار بهره برداری کنیم که البته برای تحقق این امر نیازمند اعتبارات کلان هستیم.

بهبود وضع معیشت کارکنان از دیگر دغدغه هایی بود که من از ابتدا داشتم.  شرکت آبفار از جهاد به وزارت نیرو انتقال یافت و ساختاری صد درصد دولتی دارد و به همین جهت وضعیت معیشتی کارکنان این شرکت نسبت به سایر زیرمجموعه های وزارت نیرو در سطح پایین تری قرار دارد. در طول دوره تصدی این پست همواره سعی در جلب رضایت کارکنان داشتم.

شاخص های آبرسانی روستایی در سال ۱۳۹۶ چه وضعیتی داشته اند؟ لطفا مقایسه ای با مدت مشابه در سال جاری داشته باشید.

در ابتدا باید این نکته را یادآور شوم که ملاک ارزیابی عملکرد شرکت های آبفار در سطح کشور، شاخص های آبرسانی است. در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید شاخص آب رسانی به روستاهای گیلان حدود ۶۴ درصد بود که امروز این میزان به ۷۶ درصد رسیده که قطعاً از دستاوردهای بزرگ این دولت است. در گذشته شرکت های آب و فاضلاب روستایی از محل اعتبارات استانی استفاده می کردند ولی با پیگیری های دولت تدبیر و امید ، اعتبارات صندوق توسعه ملی و ردیف بودجه عمومی نیز در اختیار این شرکت ها قرار گرفت و همین امر سبب رشد چشمگیر شاخص آب رسانی شد. من از ابتدا بنا را بر این گذاشتم که سالانه ۳ درصد رشد شاخص داشته باشیم که در سال گذشته محقق شد و امسال نیز برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی کرده ایم.

آیا از ابتدای سال جاری پروژه ای در حوزه آب روستایی گیلان به بهره برداری رسیده است؟

ما هر ساله در دو مقطع زمانی نسبت به افتتاح پروژه ها اقدام می کنیم؛ در واقع پروژه هایی که در طول سال اجرا می شوند همزمان با دهه فجر یا هفته دولت رسما مورد بهره برداری قرار می گیرند. امسال ما در هفته دولت ۲۳ پروژه آب روستایی را با اعتبار بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان آماده افتتاح داریم.

آیا در حال حاضر در استان گیلان شهرستانی بطور ۱۰۰ درصدی از شبکه آبرسانی روستایی برخوردار است؟

خوشبختانه با توجه به اینکه برخی شهرستان های گیلان جلگه ای هستند و امکان تامین منابع آب بصورت پایدار وجود دارد، پتانسیل های خوبی در این زمینه داریم. هم اکنون تمامی روستاهای شهرستان بندر انزلی تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار دارند و با افتتاح یک پروژه ۱۲ روستایی در شهرستان آستانه اشرفیه که به روش  BOT و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اجرا شده، این شهرستان نیز به جمع شهرستان هایی که بطور کامل از شبکه آبرسانی برخوردارند اضافه می شود.

شهرستان های سیاهکل و املش نیز جایگاه بسیار مناسبی در این زمینه دارند اما یکسری نواقص، مانع از پوشش ۱۰۰ درصدی شد.

علیرغم اینکه در شاخص آبرسانی ۳ درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم، در تعداد روستاهای فاقد شبکه آمار بالایی داریم. علت این امر به عدم وجود منابع پایدار آب در سالیان گذشته بر می گردد که مانع از اجرای پروژه آب رسانی شد. هم اکنون ۴۰۰ روستا از مجموع ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان فاقد تاسیسات هستند که البته در برنامه ششم توسعه اعتبارات لازم پیش بینی شده است.

در گیلان هزینه اجرای پروژه های آب رسانی به دلایلی از جمله پراکندگی منازل در روستاها، شرایط کشاورزی، وجود ابنیه  فنی، عدم دسترسی به اراضی فاقد کاربری و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی دو برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

همواره شاهد هستیم که اغلب گزارشات ارائه شده در حوزه آب و فاضلاب روستایی به بخش آب مربوط می شود و کمتر شاهد اطلاع رسانی از فعالیت های انجام شده در حوزه فاضلاب هستیم. دلیل این امر چیست؟

با توجه به اینکه در کشور با تنش آبی روبرو هستیم و گیلان نیز از این معضل مستثنی نیست، دولت بنا دارد در چشم انداز ۲۰ ساله ابتدا در حوزه آب شرب که از اهمیت بالاتری برخوردار است به جمع بندی برسد. در حوزه فاضلاب در سطح کشور منابع قابل توجهی تخصیص داده نشده و شاخص برخورداری زیر یک درصد است. جدیدا با استفاده از ظرفیت اعتبارات ملی یکسری فعالیت ها در کشور آغاز شده که ما نیز در همین راستا در دو روستای واقع در آستارا و لاهیجان پروژه تاسیسات فاضلاب را اجرا کردیم و آماده بهره برداری است.از ظرفیت بانک توسعه اسلامی نیز استفاده و ۵ روستای گیلان برای اجرای شبکه فاضلاب از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هدف گذاری شدند. در حال حاضر یکی از این پروژه ها که به امام زاده هاشم مربوط می‌شود آغاز شده است.مجموعا زیر ۱۰ روستا در استان از تاسیسات فاضلاب بهره مند هستند و در این زمینه عقب ماندگی های زیادی وجود دارد چراکه اجرای این تاسیسات نیازمند اعتبارات بسیار کلان است.

شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان چه تمهیداتی برای به روزرسانی، تعمیر و نگهداری تاسیسات اندیشیده و برای ارتقای زیرساخت های موجود چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از چالش هایی که همواره شرکت های خدمات رسان با آن روبرو هستند فرسودگی تاسیسات است که البته این امر با توجه به شرایط آب و هوایی گیلان کاملا طبیعی به نظر می رسد. ۳۰ درصد از تاسیسات آب روستایی در گیلان بالای ۷۰ درصد استهلاک دارند.اعتباری که برای تعمیر و نوسازی تاسیسات اختصاص داده می شود بسیار اندک و از محل اعتبارات استانی است؛ اگرچه ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که در ارائه خدمات خللی وارد نشود اما نیاز به ردیف اعتبار ملی در این زمینه به خوبی احساس می شود.

استاندار گیلان بخشنامه ای مبنی بر بکارگیری جوانان و بانوان در رده های مدیریتی به دستگاه های استان ابلاغ نمود. شرکت آبفار استان چه اقداماتی در راستای اجرای این بخشنامه داشته است؟

دکتر سالاری جوانترین استاندار کشور هستند و از ابتدا رویکردشان این بوده که از ظرفیت جوانان بطور ویژه بهره گرفته شود. ما نیز پیرو تاکیدات نماینده عالی دولت در گیلان، در مواردی که نیاز به تغییر در سطوح مدیریتی بوده است به جوانان اولویت داده ایم. بعنوان مثال یکی از جوان ترین نیروهای شرکت که از نخبگان این مجموعه است بعنوان مدیر امور سیاهکل منصوب شد. در شهرستان های آستارا و رضوانشهر نیز به همین ترتیب عمل شد. به طور کلی شرکت آب و فاضلاب روستایی مجموعه ای جوان است که تاسیس آن به سال ۱۳۷۷ برمی گردد و در مقاطع زمانی مختلف نیز نیروهای جوانی به کارکنان این شرکت اضافه می شوند.

آبفار گیلان در زمینه به کارگیری بانوان در مناصب مدیریتی نیز از قافله عقب نماند و برای اولین بار در سطح کشور یکی از بانوان همکار را به عنوان مدیر امور لاهیجان به کار گماشت.

تلاش می کنیم از ظرفیت جوانان و بانوان برای رسیدن به آینده ای بهتر بهره بگیریم و گزارش اقدامات انجام شده در شرکت جهت اجرای بخشنامه مربوطه نیز به حوزه سیاسی استانداری ارسال شده است.

چقدر اهل استفاده از فضای مجازی هستید و چنانچه انتقادی از شما یا مجموعه تحت مدیریت شما در رسانه ها مطرح شود چه واکنشی نشان خواهید داد؟

خیلی اهل شبکه های مجازی نیستم ولی با توجه به شرایطی که در حال حاضر در کشور داریم استفاده از ظرفیت این شبکه ها برای اطلاع رسانی و رصد اخبار ضرورت دارد. به همین جهت تلاش می کنم در حوزه های مربوط به فعالیت شرکت پیگیر اخبار و رویدادها باشم.

در رابطه با انتقادات نیز معتقدم نقدی که بتواند به تحقق اهداف نظام و دولت کمک کند را باید پذیرفت. البته هنگام مطرح کردن انتقادات باید شرایط را درک کنیم. متاسفانه در شرایط کنونی کشور گاهی اوقات شاهد انتقاداتی هستیم که از سر زیاده خواهی ها هستند و این را به شدت رد می کنم.

از جانب کارکنان نیز جنانچه انتقادی به عملکرد من وارد شودمی پذیرم و حتی از عذرخواهی نیز ابایی ندارم.

منبع/استانداری گیلان