صفیر گیلان؛مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در بازدید از کارگاه سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا گفت : پیشرفت فیزیکی این سد لاستیکی تا کنون ۶۰ درصد می باشد .

به گزارش صفیر گیلان؛به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان گیلان؛ وحید خرّمی با اعلام این خبر اظهار داشت :  احداث سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا ، باعث بهبود آبیاری ۸۴۰ هکتار از اراضی پایین دست این منطقه خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص مشخصات سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا گفت : ارتفاع این سد ۳ متر و طول لاستیک در تاج آن ۶۶ متر و حجم مخزن آن حدود ۱۱۰ هزار متر مکعب که قدرت تنظیم سالیانه حدود ۹  میلیون متر مکعب آب را دارد .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص  اهدف ساخت سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا عنوان داشت : بهبود وضعیت آبیاری اراضی کشاورزی منطقه ، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه ، افزایش سطح تراز آب به جهت پمپاژ آن به اراضی حاشیه رودخانه  و  بهره برداری تفریحی و گردشگری  از مهمترین اهداف اجرای این سد لاستیکی می توان ذکر کرد .

گفنی است ، سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مولفه های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن با  اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ جهت عبور ایمن سیلاب از محل سازه می باشد.