مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: در مدت زمان پنج ساعت ابتدایی بارش‌ها در آستارا ۲۶۵ تا ۲۷۰ میلی‌متر بارندگی رخ داد که معادل یک سال دبی بارش در یک استان است.

به گزارش صفیر گیلان؛  “وحید خرمی” در گفت‌وگو با خبرنگاران  به تشریح بارندگی‌ سیل آسا در آستارا در بامداد روز دو شنبه داد پرداخت و اظهار داشت: انتظار بارش ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری در یک روز وجود داشت،این در حالی است که در مدت زمان پنج ساعت ابتدایی بارش‌ها در آستارا ۲۶۵ تا ۲۷۰ میلی‌متر بارندگی رخ داد که معادل یک سال دبی بارش در یک استان است.

وی در ادامه با اشاره به آماده باش همه دستگاه،ها، ادارات و بخش‌های مربوطه در منطقه پیش از تشدید بارندگی‌ها، افزود: تمهیدات لازم با همکاری و تعامل خوب دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، فرمانداری، ستاد مدیریت بحران، وزارت کشور و غیره به منظور جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه در ۲۴ ساعت از شروع بارش‌ها دبی بارش‌ها به ۳۲۰ میلی‌متر رسید، یادآور شد: سیلاب جاری شده در آستارا جزو سیلاب‌های ۱۰۰ ساله در این منطقه به شمار می‌رود؛ به عبارت دیگر احتمال بروز چنین بارشی و وقوع این سیلاب هر ۱۰۰ سال یک بار وجود دارد.
وی در توضیح بیشتر گفت: در پی تشدید بارندگی‌ها، هیچکدام از رودخانه‌های این منطقه دچار خروج از مسیر نشدند و سیلاب پیش آمده متاثر از تشدید بارندگی‌ها در این منطقه بوده است.
خرّمی ضمن ابراز رضایت از پیش‌بینی به موقع بارش‌ها و تعامل بسیار خوب بین بخشی و دستگاه‌ها برای مدیریت بحران در کنار آماده باش سراسری، اضافه کرد: به دنبال جاری شدن سیلاب پل خروجی آستارا به سمت تالش تخریب شد و خوشبختانه به برکت هماهنگی بین دستگاه‌ها، استانداری، وزارت نیرو و وزارت کشور این سیلاب تلفات جانی نداشت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بارندگی‌ها در رشت ادامه دارد، به تشریح فرآیند فعالیت شبکه آبرسانی در منطقه آستارا پرداخت و افزود: باتوجه به اینکه تصفیه‌خانه آستارا(تصفیه‌خانه بهارستان) در ارتفاعات قرار دارد براین اساس این تصفیه‌خانه دچار چالش شد و مشکلاتی برای تأمین آب شرب شهروندان منطقه به وجود آمد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: همکاران ما از لحظه وقوع برای رفع مشکل به صورت آماده باش قرار گرفتند و از ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب شرب آستارا ۲۰۰ لیتر آن احیاء شد و پیش‌بینی می‌شود تا صبح فردا به دبی نرمال برسد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رسوب گل و لای در مخازن آب شرب این مخازن خالی شد و در کنار آن مصرف آب توسط شهروندان بالا رفته است و در چنین شرایطی انتظار می‌رود طی یک تا دو روز آینده این شرایط ادامه یابد و گروه‌های عملیاتی به منظور رفع این مشکل به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند.