به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به رشت در آخرین برنامه این سفر در صدا و سیمای مرکز استان گیلان حاضر شد و به صورت زنده با مردم استان گیلان از طریق شبکه باران گفت و گو کرد. دکتر لاریجانی […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به رشت در آخرین برنامه این سفر در صدا و سیمای مرکز استان گیلان حاضر شد و به صورت زنده با مردم استان گیلان از طریق شبکه باران گفت و گو کرد.

دکتر لاریجانی در این گفت و گو با بیان اینکه استان گیلان ظرفیت های خوبی داشته و در کنار آن چالش هایی نیز دارد، گفت: وزن امتیازات از چالش های آن بیشتر است و وجود دریای خزر در کنار گیلان ظرفیت خوبی را ایجاد کرده همچنین می توان ظرفیت های گردشگری آن را نیز فعال کرد که در استان های دیگر چندان این ظرفیت وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در گیلان امکان سرمایه گذاری در حوزه صنایع آب‌بر وجود دارد که هر جایی این ظرفیت را ندارد، اظهار داشت: استان گیلان زمینه کشاورزی خوبی دارد و البته چالش هایی نیز در برخی حوزه ها مثل چای و برنج دارد لذا باید کارخانجات مدرن در حوزه چای تأسیس شود تا چایکاری به صرفه شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رسانه ملی نیز باید تبلیغ کافی روی محصول چای داشته باشد و به آن بپردازد و بداند این کار صرفا تبلیغ نیست بلکه کار ملی است و باید تلاش شود چای به محصولی تبدیل شود که هم اقتصاد کشاورز را بچرخاند و هم جذابیت برای بیرون داشته باشد ضمن اینکه باید به بسته بندی آن نیز توجه کرد و همه اینها کار بخش خصوصی است.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه پرورش ابریشم سابقه تاریخی در گیلان داشته و گوشه ای از چرخه اقتصادی روستاییان است، عنوان کرد: ممکن است تعرفه آن را تغییر دهیم که وزیر صنعت باید به آن توجه کند همچنین در حوزه برنج باید این محصول به موقع به بازار بیاید و حمایت های لازم در بودجه لحاظ خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اذن رهبری ۱.۵ میلیارد دلار برای توسعه کشاورزی اختصاص دادیم و قرار شد معادل آن را نیز بانک مرکزی تسهیلات دهد که با آن کارهای جدید در حوزه کشاورزی مثل گلخانه ها و پرورش در قفس ایجاد شود که ۴۵۰ میلیارد تومان آن سهم استان گیلان است که باید با آن به توسعه روستاها کمک شود.

وی در ادامه با تأکید بر توسعه گردشگری خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت روستاها در این حوزه استفاده شود همچنین یکی از چالش های مردم استان گیلان محیط زیست و پسماندها است که می توان با طرح هایی حتی این موارد را تبدیل به برق کرد که در برخی شهرها آغاز شده است و از آنجایی که محیط زیست یکی از اولویت های قانون برنامه ششم است به این مورد اهمیت داده می شود و به سرمایه گذاران وام ارزانقیمت خواهیم داد اما باید دقت کرد در کنار حوزه کشاورزی و زراعت صنایع نیز وارد استان گیلان شود و ظرفیت اشتغال را بالا ببرد.

دکتر لاریجانی در ادامه با تأکید مجدد بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای پیشرفت ابراز داشت: مشکل اقتصادی به خاطر حجیم بودن دولت است؛ ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد در حالی که ۲.۵ میلیون کارمند دارد در حالی که کشور ژاپن با ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت تنها ۳۰۰ هزار نفر کارمند دارد لذا هرچه درآمد داریم برای هزینه های جاری می دهیم و قسمت عمرانی تماما اوراق و نسیه است.

رئیس قوه مقننه در ادامه سرمایه گذاری دولتی را غلط توصیف کرد و افزود: کارمندان نیز باید به سمت کارآفرینی بروند و فضای امیدواری باید در کشور ایجاد شود چنانچه در حال حاضر اخبار منفی اقتصادی در کشور زیاد است لذا اخبار این حوزه باید امیدوارکننده باشد تا سرمایه گذار رغبت به فعالیت کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه پروژه های راه آهن کشور نیاز به حمایت دارد، عنوان کرد: این موضوع از اولویت های ما است سرمایه گذاری خارجی و داخلی را می طلبد و در حال حاضر در حال پیگیری پروژه هایی همچون تهران-اصفهان، تهران-مشهد، چابهار-زاهدان، قزوین-رشت و آستارا-آستارا هستیم که ترانزیت کشور را کامل کند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه جوانان افکار نوی اقتصادی دارند که باید از آنها استفاده کرد، اظهار داشت: موضوع آب در تمامی استان ها وجود دارد که برای هر یک راه حل مخصوص به خود باید تدبیر شود که برای تالاب انزلی پیشنهاداتی همچون لایروبی و آبرسانی وجود دارد که بخش خصوصی می تواند کمک کند چرا که تالاب انزلی هنوز جان داشته و نباید به وضعیت خطرناک برسد.

دکتر علی لاریجانی در حاشیه این گفتگو ضمن بازدید از صدا و سیمای مرکز گیلان با اشاره به نقش صدا و سیما در رشد و رونق اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر کشور در حوزه اقتصاد وضعیت خوبی ندارد و برای مدیریت این بحران رادیو و تلویزیون باید فضای امید و نشاط ایجاد کند با معرفی فرصتها و توانمندیها و افراد نخبه ،کار آفرینان را حمایت کرده و  آنها رابرای سرمایه گذاری و اشتغال زایی تشویق کند زیرا اقتصاد آینده کشور باید مردم محور است.

وی با اشاره به مشکلات موجود بخش چای گفت: چای ایرانی در صدا و سیما کم تبلیغ می شود ، رسانه ملی می تواند با تبلیغات ،  به معرفی بیشتر چای تولید چایکاران شمال کشور ، که از کیفیت بالایی برخوردار است ، به مردم بپردازد.

دکتر علی لاریجانی بعد از این گفت و گوی زنده تلویزیونی، رشت را به مقصد تهران ترک کرد.