شاید آسفالت رنگی علاوه بر قابلیت ترافیکی ، قابلیت های تزئینی نیز  برای شهر ها دارد

صفیر گیلان/زلیخا صفری ؛ وقتی در خیابانهای شهر به آرامی قدم می زنی و هر از گاهی در چاله های کوچه پس کوچه ها ی لباست خیس می شود و یا راننده عزیزی با بوق زدن شما را کمی به حاشیه می برد تا با فراز و فروز لاستیک ماشینش خیس نشوید به یاد  یکی از ابتکارات شهرداری در بالابردن کیفیت آسفالت های شهر که در این روزها وارد بازار شده می افتید!

در حال حاضر طبق نظر کارشناسان دانش فنی و پتانسیل تولید آسفالت رنگی در کشور وجود دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد .

البته آسفالت رنگی در مکان هایی که توجیه اجرایی و همچنین تقاضا وجود داشته باشد ، قابل اجراست و محدودیتی برای این کار نیست .

شاید آسفالت رنگی علاوه بر قابلیت ترافیکی ، قابلیت های تزئینی نیز  برای شهر ها داشته باشد که قابل توجه شهرداران گیلانی نیز قرار گیرد.

البته بنده در مورد در مورد استفاده از آسفالت به وسیله بازیافت سرد کاری ندارم  و اینکه قیمت تمام شده وغیرواقعی آسفالت گرم، استفاده مجدد از تراشه های آسفالتی را توجیه ناپذیر ساخته در حال حاضر امکان استفاده از تراشه های آسفالتی به صورت گرم و سرد وجود دارد.

اما این خلاقیت شهرداری بیشترین مزیت را برای خودروها خواهد داشت چرا که با ریختن آسفالت های رنگی بر کف خیابان ها و بزرگراه ها ،چاله و چوله های شهر رنگارنگ شده و خودروها از چند صد متری تشخیص خواهند داد که از این چاله و چوله های عمیق و ناگهانی عبور نکنند!

البته اگر شهرداری این ابتکار و استفاده از آسفالت رنگی و تزئینی را در نوع چاله و چوله ها و دست اندازها به کار ببرد تا عبور از آنها تشخیص داده شود کاربردش بیشتر خواهد شد!

با این ابتکار و خلاقیت شهرداریها شاید معضل دست انداز و چاله های شهر فومن و شهررشت و شهرهای گیلان حل شود.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری