مهدی ضامنی رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید انصاری رشت (مرکز۳)با بیان اینکه هدف اصلی آموزش های فنی و حرفه ای تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف جامعه می باشد، به نظر می رسد. هدف از این آموزش ها، افزایش توانایی های دانش، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار در محدوده وظایف شغلی است گفت:کارآفرینی و تربیت نیروی کار ماهر پیش درآمدی بر رونق تولید است.

اختصاصی/صفیر گیلان؛امروز در راستای کاهش میزان بی کاری در بین جوانان مرتبط ساختن هرچه بیشتر آموزش با نیازهای اقتصادی ضروری است چرا که عدم وجود ارتباط بین مباحث آموزشی و نیازهای اقتصادی و بازار کار باعث بروز مشکل عمده شده است.

امروز به جرات می توان گفت ؛که یکی از عوامل عمده رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارامد می باشد و سازمان آموزش فنی و حرف ها نیز یکی از مؤسسات تربیت کننده نیروی انسانی متخصص است،

چنان چه نظام آموزشهای فنی و حرفه ای، هنرجویان دوره دیده ای داشته باشد که جایگاه روشن و مشخصی در بازار کار و نظام اشتغال نداشته باشند، بخش عمده ای از سرمایه گذاری های شخصی و دولتی به بازدهی مطلوب منجر نمی شود و به نوعی به اتلاف سرمایه تبدیل میگردد.

امروز ما با ورود به یک مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواستیم به مفهوم کارآفرینی و تبیین نقش و جایگاه آموزشهای فنی و حرفه ای در ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی، رسالت و اهداف مراکز فنی و حرفه ای در زمینه کارآفرینی، ضرورت توجه به آموزش کارآفرینان کاردان، اهداف و دستاوردهای آن و راهکارهای مهم جهت آموزش های فنی و حرفه ای  گزارشی را خدمت مخاطبان داشته باشیم.

مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید انصاری رشت (مرکز۳)، مرکزی که نام  شهید انصاری را با خود یدک می کشد شهیدی که سراسر وجودش معنویت و  ساده زیستی و تواضع و منش بود  و روش و معنویت شهید انصاری جلوه ای از نامه امیرالمومنینه علی(ع) به مالک اشتر است  و اینکه شهدا قهرمان افسانه های واقعی هستند و ما نام این شهید گیلانی را ارج نهادیم. 

مهدی ضامنی رودپیشی  رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید انصاری رشت (مرکز۳)در راستای شناساندن ظرفیت های آموزش های مهارتی در مرکز آموزش فنی و حرفه ای این مرکز با مسئول پایگاه خبری تحلیلی “صفیر گیلان” مصاحبه ای را انجام دادند.

 مهندس مهدی ضامنی رودپیشی متولد ۱۳۵۷ از دهستان رودپیش شهرستان فومن بوده و دارای مدرک کارشناسی عمران با سابقه  ۲۳ سال همکاری در سمت مربیگری و ریاست اداره از جمله در اداره  مرکز فومن و مرکز شهید انصاری رشت می باشد.

این مدیر با سابقه ۱۷ سال مربیگری و ۵ سال تحت عنوان رئیس اداره  در مراکز آموزش فنی و حرفه ای فومن و رشت  به همشهریان عزیز در زمینه آموزش خدمات رسانی نموده  و امروز این مسئولیت به تشخیص مدیر کل محترم آموزش فنی و حرفه ای گیلان به ایشان سپرده شده است.

مهندس ضامنی نقش جایگاه آموزشهای فنی و حرفه ای در کارآفرینی و اشتغالزایی را بی بدیل خواند و گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای با هدف انتقال مهارتهای مختلف به فراگیران و نیز اشتغال مهارت آموزان این دوره ها از طریق مزد بگیری و خوداشتغالی توسط سازمان آموزشهای فنی و حرفه ای پیگیری می شود.

وی افزود:کارآفرینی در این آموزشها امری ضروری و اجتناب پذیر است. از آنجا که هدف اصلی آموزشهای فنی و حرفه ای تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف جامعه می باشد، به نظر می رسد هدف از این آموزشها، افزایش توانایی های دانش، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار در محدوده وظایف شغلی است.

ضامنی تاکید کرد؛آموزشهای فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش به سزایی در اشتغال دارد.

ضامنی با اشاره به اینکه مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید انصاری رشت مفتخر است که بیش از سه دهه خدمتگذار عزیزانی باشد که همواره به دنبال یادگیری و کسب مهارت های روز دنیا بوده اند افزود:این مرکز آموزش فنی حرفه ای تجهیزات به روز و استانداردی دارد زیرا تمامی مراحل آموزش به شیوه عملی بر روی این تجهیزات به روز و استاندارد روز دنیا صورت می گیرد تا کارآموزان با دنیای واقعی و محیط واقعی تر کار آشنا تر و پخته تر باشند.

مدیر مرکز آموزش فنی حرفه ای شهید انصاری رشت اظهار کرد؛این مرکز که در کیلومتر ۵ جاده تهران قرار دارد از سال ۱۳۷۰ با ایجاد ۲۸ رشته اقدام به امر خدمات رسانی آموزشی نموده  که به مرور زمان و به دلیل عدم برآورده نمودن نیازهای بازار کار تعدادی از رشته های خود را حذف و تعدادی را هم به منظور تامین نیازهای بازار ارتقاء داد.

ضامنی تصریح کرد؛ این مرکز دارای ۴۰ نفر نیروی انسانی شاغل می باشد که از این تعداد ۲۱ نفر تحت عنوان مربی در کارگاههای آموزشی ثابت و سیار فعالیت می نمایند و ما بقی نیروهای تحت عنوان کارکنان اداری در بخش آزمون،امور اداری،پذیرش و حفاظت فیزیکی شاغل می باشند.

وی افزود:مدارکی که از سوی مراکز رسمی فنی حرفه ای مانند مرکز آموزشی فنی حرفه ای شهید انصاری  صادر می شود همگی مورد تایید و آزمون سازمان فنی حرفه ای کل کشور بوده و توسط این سازمان صادر می شود و همچنین برای اخذ مجوزهایی چون جواز کسب در رشته های مختلف مدرک فنی حرفه ای یک لازمه و ضرورت است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید انصاری رشت  با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین و مهم ترین دغدغه های هر شخص که به دنبال یادگیری یک مهارت باشد این است که بتواند علاوه بر یادگیری یک موضوع به صورت تئوری به صورت عملی نیز بر روی تجهیزات استاندارد و محیط های واقعی کارگاهی کار و آموزش ببینند گفت: آموزشگاه فنی حرفه ای شهید انصاری با دارا بودن کارگاهای عملی حرفه ای به شما این اطمینان را می دهد که به حرفه ای ترین شکل ممکن با بازار کار واقعی آشنا شوید.

وی افزود:مجتمع فنی حرفه ای انصاری نیز با ارائه آموزش های مناسب و مهارت های به روز به جوانان در این امر کمک می کند که با کسب مهارتی جدید به سراغ شغل جدید و بهتر یا ارتقای شغل فعلی خود برسید.

رئیس مرکز آموزشی شهید انصاری (مرکز ۳) با بیان اینکه این مرکز در زمینی به مساحت ۲۲۷۷۴ متر مربع و با زیر بنای ۶۷۰۵ متر مربع تاسیس گردیده گفت: مرکز فنی حرفه ای شهید انصاری با ۱۶ رشته در حال فعالیت بوده  و از سازمان فنی حرفه ای کل کشور مجوز رسمی آموزش مهارت های تئوری و عملی  با داشتن  کارگاه های ویژه و امکانات و تجهیزات مناسبی را برای انتقال مفاهیم به صورت عملی و کسب تجربه بیشتر کارآموزان دارد.

وی مهمترین رشته های آموزشی این مرکز را شامل جوشکاری_الکترونیک صنعتی_الکترونیک عمومی_CNC_ ریخته گری_PLC_کار آفرینی_فرز_تراشکاری درجه دو _UPVC_نقشه برداری_پنوماتیک_برق عمومی_تاسیسات حرارتی و برودتیو ابزار دقیق فعالیت می نماید که کلیه آموزشهای بخش دولتی این مرکز به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مهندس ضامنی همچنین تصریح کرد؛ این مرکز توانسته در بحث حمایت از بخش خصوصی تعدادی از کارگاههای آموزشی خود را جهت تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی به این بخش  واگذار نماید که از جمله مهمترین آنها کارگاههای- UPVC و ریخته گری می باشد و این دو کارگاه  با استفاده از امکانات مرکز علاوه بر تولید اقلام نسبت به آموزش عملی کار آموزان تحت عنوان محیط واقعی و آموزش های دو گانه اقدام نمایند.

وی اظهار کرد؛ مرکز شهید انصاری پس از پایان دوره های آموزشی ،مهارت آموزان خود را جهت کسب گواهینامه های مهارتی از طریق واحد آموزش به آزمون معری می نماید  و آن دسته از مهارت آموزان که موفق به دریافت گواهینامه مهارتی با کد بین المللی می گردند می توانند جذب بازار کار شده و یا خود بعنوان کار آفرین با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت اقدام به ایجاد شغل نمایند.

مدیر مرکز آموزشی شهید انصاری (مرکز ۳) گفت: این مرکز هر ساله بنا به درخواست مدیران کارگاههای تولیدی و واحدهای صنعتی و خدماتی که در تعامل با مرکز می باشند تعدادی از کار آموزان ماهر خود را جهت اشتغال به این مرکز صنعتی و خدماتی معرفی می نماید.

مهندسی ضامنی مهمترین اهداف مرکز شهید انصاری را شامل ۱-ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزش۲-تطبیق آموزشها با نیاز های بازار کار۳-ارتقاءتجهیزات آموزشی۴-ارتقاء توانمندی و دانش مربیان خواند گفت:حوزه فعالیت های آموزشی مرکز تنها به کارگاههای ثابت ختم نمیگردد چرا که این مرکز علاوه بر کارگاههای ثابت در بخش پادگان،جوارکارگاه،صنایع و صنوف،کمپ های ترک اعتیاد و سکونتگاههای غیر رسمی نیز فعال بوده و سالانه  اقدام به آموزش صدها نفر از متقاضیان جویای کار،دانش آموزان،دانشجویان،سربازان،کارگران کارخانجات،بهبود یافته گان و کمپ های ترک اعتیاد ،زنان بی سرپرست و حتی مستمری بگیران بیمه بیکاری می نماید.

مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید انصاری رشت دربخش تعهدات  تعریف شده درپورتال سازمان آموزش فنی وحرفه ای  توانست درشش ماهه اول سال ۱۴۰۰ آموزشهای ذیل را به متقاضیان ارایه نماید.

آموزش در

کارگاههای ثابت

 

آموزش

درمحیط واقعی کار 

آموزش

درپادگان

آموزش

درصنایع وصنوف

آموزش

جوار کارگاهی

آموزش

درکمپ های ترک اعتیاد

 

نفرساعت نفردوره نفرساعت نفردوره نفرساعت نفردوره نفرساعت نفردوره نفرساعت نفردوره نفرساعت نفردوره
۱۰۹۴۴۰ ۵۹۹ ۵۶۰۴ ۳۱ ۱۰۳۰۶۴ ۵۶۲ ۳۹۱۶ ۴۰ ۱۵۶ ۱۳ ۸۰۵۶ ۱۱۲

 

گفتنی است دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان به همراه مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در یک بازدید چند ساعته  از کارگاههای آموزش و فضاهای واگذار شده به بخش خصوصی مرکز شهید انصاری رشت بازدید بعمل آوردند. در این دیدار، کارگاه های  UPVC،  ابزار دقیق، پرورش ماهیان زینتی و سامانه ۷۲۴( ربات پذیرش و آموزش) مورد بازدید قرار گرفت.

پی نوشت/بنده به این دلیل این گزارش را در حوزه  آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای در رشت انتخاب نمودم  چرا که این حوزه با ارزش ظرفیت‌های بسیار عالی که دارد  و یکی از پارامترهای عمده رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارآمد است که آموزش‌ فنی و حرفه‌ای راهکاری میانبر برای تربیت نیروی انسانی متخصص به شمار می‌رود و ما می خواهیم آن را فعال و فعال تر کنیم  تا شاهد اشتغال بیشتر باشیم.

خبرنگار صفیر گیلان از همکاری مهندس ضامنی این مدیر جوان کمال تشکر و قدردانی را دارد

تهیه و تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری

  • نویسنده : رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید انصاری رشت در گفتگو با صفیر گیلان