صفیر گیلان؛مجتمع ذوب آهن فولاد خزر یکی از واحدهای عظیم تولیدی در گیلان است که به دلیل بدهکاری کلان به وزارت نیرو، علی‌رغم اشتغال ۴۰۰ کارگر و نیروی متخصص، تعطیل شد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان به نقل از فارس، صبح امروز جمعی از کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر به نشانه اعتراض از وضعیت مدیریتی و تعطیلی کارخانه و همچنین عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای خود در مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.

کارخانه فولاد خزر با وجود ۴۰۰ کارگر و ظرفیت تولید سالیانه ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی یکسالی می‌شود که به علت بدهی‌های بیشمار به بخش‌های مختلف از جمله برق، گاز و بدهی‌های بانکی، تعطیل شده و هیچ‌گونه فعالیت مدون نداشته و کارگران و متخصصان این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

یکی از کارگران شرکت ذوب آهن فولاد خزر می‌گوید، «غریب به یکسال کارگران و متخصصان این کارخانه با مشکلات سوءمدیریتی مواجه بوده و مدیران پروازی کارخانه ذوب آهن فولاد خزر هیچگونه تخصصی برای اداره این مجموعه تولیدی ندارند.»

بیشتر بخوانید؛

همایش محیط زیست مجتمع فولاد گیلان به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد+تصاویر

کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر می‌گویند که تمامی پرسنل این مجموعه تمامی تعهدات خود را به طور دقیق انجام داده و سر وقت در محل کار حاضر شده و به تولید کارخانه کمک کردند.

یکی از گله‌های کارگران مجموعه تولیدی ذوب آهن فولاد خزر، عدم پرداخت حقوق به موقع است، همچنین می‌گویند که، مدیران کارخانه هیچ توجه‌ای به وضعیت معیشتی کارگران نداشته و در هنگام پرداخت حقوق، پایین‌ترین میزان حقوق را برای آنان در نظر می‌گیرند و اکنون سه ماه است که همین میزان حقوق هم پرداخت نکرده اند.

چرخ صنعت با دست کارگران و تصمیم مدیران می‌چرخد

مشکلات کارخانه ذوب آهن فولاد خزر مربوط به یکی دو ماه گذشته نیست و آنطور که کارگران این مجموعه تولیدی می‌گویند، ۹ ماه آب، برق، گاز و تلفن این کارخانه به‌ طور کامل قطع بوده و کارخانه ذوب آهن فولاد خزر به یک کارخانه بی روح و تعطیل مواجه شد.

یکی دیگر از کارگران شرکت ذوب آهن فولاد خزر می‌گوید «مدیران و سهامداران این مجموعه هیچ توجه‌ای به کارگران ندارد و چه کسی مسؤول کرایه منزل، وضعیت معیشتی ما کارگران است؟ و چرا هیچ نهادی پاسخگو مشکل ما نیست.»

تیمور پورحیدری مدیرکل سازمان صمت گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت می‌گوید، «کارخانه ذوب آهن فولاد خزر بدلیل عدم تامین مالی مناسب، شرایط حاکم بر بازار و همچنین مشکلاتی مانند قطعی برق و گاز که مزید بر علت شده از ۱۹ دی ماه سال گذشته دچار اختلال در فعالیت تولیدی و نیمه فعال شده است.»

یکی از مشکلات موجود در کارخانه‌ها و مجتمع‌های عظیم تولیدی در گیلان، انتصاب مدیران پروازی در این کارخانه‌ها بوده و مجتمع فولاد خزر هم به گفته مسؤولان سازمان از این قاعده مستثنی نبوده و هر چند سال با تغییر مدیران روبرو بوده است.

رفت و آمد مدیران راه موفقیت فولاد خزر را بند آورد

به گفته تیمور پورحیدری، کارخانه ذوب آهن فولاد خزر دارای ۲۳۰ بدهی انباشته به شرکت برق منطقه‌ای و پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی به شرکت گاز است که تاکنون علیرغم اظهار و هشداری داده شده، این میزان بدهی پرداخت نشده و در نهایت گاز و برق مجتمع قطع و تولید به طور کامل متوقف و موجب بیکاری ۴۱۰ نفر بیکار شدند.

بدهی ۴۸۰ میلیارد تومانی کارخانه ذوب آهن فولاد خزر به بانک‌های عامل گیلان 

ولی این تنها بخشی از بدهی کارخانه ذوب آهن فولاد خزر است و این شرکت دارای ۱۱۵ میلیارد تومان بدهی به بانک ملی، ۸۰ میلیارد تومان بدهی به بانک شهر، ۱۵۵ میلیارد تومان بدهی به بانک پارسیان، ۴۰ میلیارد تومان بدهی به بانک ملت و ۹۰ میلیارد تومان بدهی به بانک پاسارگاد است.

مدیرکل سازمان صمت گیلان می‌گوید «با استفاده از ظرفیت کارگروه رفع موانع تولید، سعی در تقسیط، امهال و تعیین تکلیف بدهی کارخانه ذوب آهن فولاد خزر کردیم ولی به علت نامشخص بودن برنامه عملیاتی و عدم مسؤولیت پذیری سهامداران عمده، نتیجه مطلوب و موثری تاکنون حاصل نشده است.»

عدم عزم مدیران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر برای احیای کارخانه!

طبق گفته‌های پورحیدری در راستای حمایت از واحد تولیدی و رفع معضلات موجود در ۹ آذرماه سال گذشته مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان جهت تعیین تکلیف بدهی به بانک های عامل و بهره مندی از شرایط ایجاد شده توسط بانک مرکزی (پرداخت ۷.۵ درصد مانده بدهی با تنفس ۶ ماهه و تقسیط ۵۴ ماهه صادر شد) ولی واحد مذکور بدلیل سوءمدیریت و نداشتن برنامه عملیاتی جهت احیا تولید و اشتغال هیچگونه اهتمامی صورت نداده است.

در نهایت در روزی و اشتغال ۴۰۰ نفر تخته شد

سوء مدیریت سهامداران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر، این مجتمع عظیم تولیدی را به تعطیلی کشانده و ادامه این روند صدمات جبران ناپذیری را از نظر تولید و کارگری در ایام پایان سال خواهد زد و منجر به خلل در تولید فولاد گیلان خواهد شد لذا لازم است دستگاه‌های نظارتی و دادگستری وارد عمل شده و سریعا ضمن برخورد با هرگونه سوءمدیریت، وضعیت کارگران این کارخانه را تعیین تکلیف کنند.

بیشتر بخوانید

مسئول محیط زیست مجتمع فولاد گیلان گفت:

از اجرای طرح جامع مدیریت پسماند تا ثبت مجتمع فولاد گیلان در سامانه جامع محیط زیست

 

  • منبع خبر : فارس