صفیر گیلان؛معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی رعایت دستور العمل ها از سوی شهروندان، وضعیت همچنان شکننده بوده و همه باید با جدیت پروتکلها را رعایت کنند.

به گزارش صفیر گیلان؛آبتین حیدرزاده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه رصد و پایش ها نشان دهنده کاهش ۱۰ درصدی رعایت دستور العمل های بهداشتی از سوی شهروندان است، اظهار کرد: متأسفانه میزان رعایت دستور العمل ها از ۷۵ درصد به ۶۵ درصد رسیده است.

وی افزود: میزان رعایت دستور العمل های بهداشتی در میان اصناف و اماکن بین ۶۵ تا ۷۵ درصد است اما هیچ کدام از این دو شاخص خوب نبوده بلکه برای کنترل کرونا نیازمند افزایش رعایت پروتکل‌ها به بیش از ۹۰ درصد هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه بیشتر عدم رعایت دستور العمل ها در سطح نانوایی‌ها، سوپر مارکت ها و قهوه خانه‌ها و خوار و بارفروشی‌ها است، گفت: متأسفانه میزان رعایت‌های در این اصناف حتی به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد که بسیار پایین بوده و موجب نگرانی است.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعاً ادامه این روند زمینه را برای انتقال و انتشار بیماری و ویروس کرونا فراهم خواهد کرد، اضافه کرد: در شبانه روز گذشته تعداد بیماران بستری روزانه در استان گیلان دوباره سه رقمی شد و ۱۰۰ بیمار جدید بستری شدند.

حیدرزاده با اشاره به اینکه حدود دو برابر این تعداد نیز به صورت سرپایی اقدامات درمانی برای آنها انجام شده است، تصریح کرد: در مجموع ۴۲۵ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گیلان بستری هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ بیمار کرونایی در شرایط بد قرار داشته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، ادامه داد: شهروندان حتماً زدن ماسک را به عنوان یک اصل اساسی برای جلوگیری از ابتلاء و انتشار ویروس کرونا جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر لزوم رعایت فاصله فیزیکی، گفت: دوری از تجمعات و دورهمی های خانوادگی و دوستانه نیز باید با جدیت بیشتری از سوی شهروندان رعایت شود.