صفیر گیلان؛مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان گفت : آورد رودخانه سفید رود نسبت به دو سال گذشته و بلند مدت به ترتیب ۶۰ و۷۰ درصد کاهش را نشان می دهد .

به گزارش صفیرگیلان ؛ وحید خرمی با اعلام این مطلب در جلسه شورای حفاظت آب استان گیلان که با حضور استاندار و اعضای شورای حفاظت آب استان تشکیل گردید ، گفت: با توجه به اطلاعات پوشش برفی، وضعیت سدهای بالادستی و پیش بینی خشکسالی در حوضه سفیدرود و حوضه های داخلی که منجر به کاهش شدید آورد رودخانه ها از شروع آبیاری می گردید، برنامه ریزی های لازم جهت مصارف آب استان قبل از شروع فصل زراعی انجام پذیرفت.

خرمی ادامه داد : شرکت آب منطقه ای گیلان بر اساس شرایط پیش آمده نسبت به تهیه برنامه دقیق منابع و مصارف برای فصل کشاورزی با رعایت تمام الزامات فنی و تقویم زراعی بصورت سختگیرانه و در قالب کمیته منابع و مصارف آب اقدام نمود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش ها در سطح کشور اعلام داشت : بر اساس گزارشات هواشناسی، بارش در استان گیلان نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۲۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

 

 وی با اشاره به اجرای برنامه دقیق نوبت بندی آب کشاورزی در استان گیلان ، تشریح کرد : شروع آبگذاری کانال های آبیاری، در کانال آب بر فومنات از ۲۵ فروردین ماه ، کانال راست سنگر برای اراضی شالیزارهای شرق استان از پنجم اردیبهشت و کانال چپ سنگر برای اراضی شالیزارهای مناطق مرکزی استان از نهم اردیبهشت ماه به مدت ۲۰ روز به صورت پیوسته و پس از اتمام مدت تعیین شده، آبیاری نوبتی کانال های راست و چپ سد سنگر بصورت ۸ روز وصل و ۴ روز قطع اجرایی گردید.

خرمی در ادامه بیان داشت : در نیمه دوم تیرماه با توجه به بارش های صورت گرفته، برنامه نوبت بندی آب کشاورزی قطع گردید تا حداکثر ذخیره سازی برای تامین آب مورد نیاز در مرداد ماه انجام گیرد.

وی به اقدامات شرکت آب منطقه ای گیلان برای گذر از خشکسالی پرداخت و گفت : لایروبی انهار درجه ی۱ و۲ در سطح استان به طول بیش از۶۰۰ کیلومتر ، ساخت و آبگذاری ۳۷۰ سردهنه های اصلی با محوریت مناطق سنتی ، تعمیر و راه اندازی ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ با ۹۱۰ دستگاه پمپ، تعمیر و راه اندازی حدود ۲۶۰ حلقه چاه عمیق، ساخت دریچه های فلزی و سازه های تنظیم سطح آب جهت توزیع مناسب و جلوگیری از اتلاف آب در سطح شبکه و برق رسانی برای ۱۷ ایستگاه پمپاژ و چاه عمیق در سطح استان از جمله اقدامات این شرکت در جهت گذر از خشکسالی در سال زراعی جاری بوده است .

خرمی با اشاره به بهینه سازی برنامه توزیع آب در بخش فومنات نیز با استفاده از تجارب علمی ، اظهار داشت : علیرغم تمام کاهش های آبی در سال جاری، برنامه نوبت بندی جدید باعث کمترین تنش در منطقه فومنات گردید.