جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فومن امروز  یکشنبه (۳دی) به ریاست فکوهی ، فرماندار شهرستان فومن و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدامین نقدی، امام جمعه فومن،پریسا کرمی مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان، فاطمه دقتکار، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان برگزار شد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فومن امروز  یکشنبه (۳دی) به ریاست فکور ، فرماندار شهرستان فومن و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدامین نقدی، امام جمعه فومن،پریسا کرمی مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان، فاطمه دقتکار، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان؛ روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی فومن و اصحاب رسانه در فرمانداری فومن برگزار شد.

پریسا کرمی مدیر کل کتابخانه  های گیلان نیز ضمن  تبریک میلاد فاطمه زهرا (س)با عرض تقدیر از مسئولان و شهرداران گفت: برای افرادی که مشکل حرکتی  دارند در شهر عالم پرور فومن فضای مطالعاتی وجود ندارد.

وی افزود:در شهرستان ففومن گستردگی فضاهای کتابخانه ای  به جهت افزایش بافت جمعیتی  باید مد نظر باشد زیرا تنها کتابخانه ای که بتواند کتاب ارائه کند در مرکز  شهر  همین کتابخانه است.

کتابخانه ماسوله تنها فضای فرهنگی شهرک تاریخی در حال تخریب

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان در خصوص  کتابخانه ماسوله که فضای فرهنگی مناسبی که در حال تخریب و آسیب دیده است و باید مناسب سازی شود تا خدمات بهینه به مخاطب  ارائه دهد.

وی خطاب به مسئولان گفت:اگر به ماسوله سر ظهر ورود کنید مردم محلی و دانش آموزان اولین مسیری را که انتخاب  و مراجعه می کنندکتابخانه است و این نمود در ماسوله با توجه به بافت جمعیتی کم دیده می شود..

وی به تاکیدات حضرت آقا در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره و افزود :باید دغدغه حضرت آقا را جدی و دستگاههای فرهنگی هم کمک کنند.

وی فرمانداران و امام جمعه را از اعضا و ارکان اصلی این حوزه فرهنگی از نظر قانونگذار خواند و گفت:هر چه با کتاب بیگانه شویم آسیب  اجتماعی بیشتر است.

کرمی از جشنواره و پویش کتابخوانی را در شهرستان از جانب مردم مثبت خواند و گفت: کمک کنید تا این امر بهینه و فضای خوبی برای مخاطب داشته باشیم و به این وظیفه بهینه  خود به نحو شایسته عمل کنیم.

کتاب و کتابخوانی فقط نیم درصد نیست

فکور فرماندار فومن هم در این جلسه  ضمن تقدیر از خانم کرمی به جهت نگاه بازی که در حوزه فرهنگی دارند گفت:باید در حوزه توسعه کتابخوانی ورود کنیم زیرا کتاب باعث آگاهی و آگاهی تاثیر گذار در توسعه جامعه است.

فکور تصریح کرد؛هر منطقه یا شهر و بخش با فرهنگ بالایی که دارد شناخته می شود گفت: باید بستر مطالعه محیا شود.

فرماندار فومن خواستار شد تا جلسات کتابخانه ها فقظ برای بیان مشکلات نیم درصد نباشد زیرا پول در حاشیه  است و فرهنگ سازی و آگهی جامعه در درجه اول قرار دارد.

فرماندار فومن ضمن تقدیر از مهندس فیض به جهت کار های خیری که به نیت پدرش انجام داده از جمله در حوزه سلامت و امروز در حوزه فرهنگی  گفت:باقیات صالحات کار خیران در  حوزه کتاب و کتابخوانی علاوه بر آزادی بیان باعث علم افزایی می شود.

فکور خواستار شد تا علاوه بر اینکه در حوزه منابع  نگاه ملی  باید مورد توجه باشد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از نظرات فعالان فرهنگی  و مشاوران فرهنگی  استفاده کنید

طبع مطالعه گرمتر شود

امام جمعه فومن هم  با بیان اینکه فومن با داشتن عالمان و عارفان باید چند پله بالاتر باشدگفت:در حوزه کتاب همه باید همفکر باشیم تا دوباره کتاب و کتابخوانی رونق و عمومی شود.

وی تاکید کرد، اولین نگاه نهاد کتابخانه ها باید برای مطالعه باشد گفت:باید کار کنیم تا طبع مطالعه گرمتر شود  و این یکی از ملاک هایش ارتقاء بحث مطالعه است.

حجت الاسلام نقدی  با بیان اینکه یکی از حربه دشمن جلوگیری از مطالعه است گفت: دشمن برخی حقایق را تحریف می کند و تحریف در کنار تحریم  امروز  در همه حوزه ها  رسوخ پیدا کرده و جایی که علم نباشد تحریف رسوخ پیدا می کند .

امام جمعه فومن خواستار شد تا به مسائل دینی،بومی و محلی و سنتی و کتاب و کتابخوانی  و فرهنگی بیشتر ورود کنیم زیراجامعه ما  در حوزه کتابخوانی در رده پایین قرار دارد.

بوی زباله به جای عطر کتاب

در این جلسه دقتکار از فرماندار فومن به عنوان رئیس جدید انجمن کتابخانه های شهرستان تقدیر نمود و  خواستار شد تا با نگاه ویژه به این موضوع توجه کند .

وی ضمن معرفی دو عضو جدید انجمن کتابخانه های عمومی فومن جناب مهندس قربانی شهردار و آقای محقق سرپرست شهرداری ماکلوان از حضور همگان تقدیر نمود.

دقتکار  با اشاره به اینکه  جناب مرحوم فیض فرهنگی فرهیخته از اعضای انجمن ما بودند و امروز فرزندشان جناب مسعود فیض بعنوان خیر محترم دعوت به عمل آوردیم.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی فومن  با بیان اینکه در جلسات گذشته مصوب شده بود  تا به همت مسئولان شهرداری فومن  موضوع واگذاری زمین مستعد  به منظور ایجاد  کتابخانه عمومی از طر شهرداری  اهدا و در دستور قرار گیرد گفت: امروز یکی از نیازمندیهای فومن که سالها پیش مصوب گردید ولی به جهت دور بودن از سطح شهر موفق نبودیم و نیاز است تا زمینی در خور شهر برای این مهم تهیه شود.

دقتکار نداشتن کتابخانه ی مرکزی را یکی از چالش های شهرستان دانست و گفت:وضعیت سقف کتابخانه ماسوله  بسیار نگران کننده است و اگر این زودتر رفع و پیگیری نشود ما به مشکل بر می خوریم.

وی به کتابخانه شهر ماکلوان که  از سال ۹۰ پروژه  در کنار رودخانه شروع و تا امروز فقط در حد چند پایه بتونی  است و تعیین تکلیف نشده و جای تاسف دارد  که ما در ماکلوان فضای فرهنگی نداریم.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی فومن به وضعیت سرمایشی و گرمایشی کتابخانه  فومن اشاره و افزود:نیم درصد شهرداری ها برای بنده یک چالش شده  و این نیم درصد یک قانون است.

وی ضمن  تقدیر از شهردار ماسوله جناب مهندس یوسف نیرویی و سرپرست شهرداری ماکلوان جناب محقق به جهت واریز به موقع نیم درصد و همچنین پاسخگویی به موقع  گفت:موضوع پسماند ودپوی زباله شهرداری  در جوار این ساختمان و کتابخانه یک چالش بزرگ است و اگر در یا پنجره ای باز باشد اینجا پر از مگس و بوی بد آزار دهنده می شود.

در پایان جلسه مسئولان از کتابخانه بازدید نمودند.

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری