سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۹۰۰ هزار نفر از گیلانیان در اولویت تزریق واکسن هستند، تصریح کرد: متناسب با اولویت‌ها واکسن کرونا بین جمعیت گیلان طی ۲۵۰ روز توزیع و تلقیح می‌شود.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ دکتر آبتین حیدر زاده- معاون بهداشتی دانشگاه، امروز در جمع مجازی اصحاب رسانه گیلان با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان اظهار کرد: در ابتدای شیوع این ویروس، استان گیلان به‌شدت درگیر بود و علیرغم پیک‌ بی‌نظیر به‌صورت نسبی این بیماری کنترل و اکنون شرایط به‌صورت یکنواخت ادامه دارد.

حیدرزاده تصریح کرد؛ کرونا تجربه ای بزرگ در جهان و ایران بود که توانست رابطه بین مردم و سازمانها و بش درمان و صمیمی و تنگ تر کند.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم با کادر بهداشت و درمان، افزود: همکاری مردم با کادر بهداشت و درمان خوب بود اما وضعیت استان باوجود نوع متاسیون یافته، متغیر و شکننده است و به همین خاطر، نیازمند همراهی مردم هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه  در اوایل شیوع کرونا ما شاهد بستری شدن ۳۱ هزار بیمار بودیم که نزدیک به ۱۶۰۰ فوتی داشتیم گفت:۱۱۵ هزار نفر در گیلان آزمایش PCR داده‌اند،و شماری از این افراد بستری شده اند، برخی بهبود یافته و متأسفانه تعدادی نیز فوت شده‌اند.

۹۰۰ هزار گیلانی در اولویت تزریق واکسن

دکتر حیدر زاده شیوع کرونا در استان را به‌صورت خوشه‌ای دانست و تصریح کرد: در حال حاضر شیوع کرونا به‌صورت شهرستانی نیست، بلکه درون خانوادگی بوده و به‌صورت خوشه‌ای در حال شیوع است.
وی با اشاره به فرایند توزیع واکسن در نظام سلامت، یادآور شد: بر اساس پروتکل‌های تعریف‌شده وزارت بهداشت، سه معاونت بهداشتی، درمان و غذا و دارو در فرآیند توزیع واکسن مشارکت دارند و بر نحوه دریافت، توزیع و تزریق واکسن کرونا نظارت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طی چند نوبت، واکسن کرونا در گیلان توزیع‌شده است، ادامه داد: بر اساس لیستی که معاونت درمان ارائه کرده است، ابتدا تزریق واکسن به کادر درمان انجام‌شده و سپس به مراکز نگهداری سالمندان و معلولین، قشر جانبازان و شیمیایی‌ها و سپس به سایر سالمندان داوطلب واکسیناسیون آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد؛ بعد از سالمندان  اراد دارای بیماری زمینه ای  مثل شار ونی و دیابتی در اولویت قرار می گیرند.

دکتر حیدر زاده به ارتباط مستقیم دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص اطلاع رسانی سریع کرونا نوع جهش یافته با تهران اشاره کرد و اذعان داشت: تاکنون خبری مبنی بر اینکه کرونا جهش‌یافته ایرانی در کشور وجود داشته باشد، اعلام‌نشده است.
وی با اشاره به میزان واکسن کرونا توزیع‌شده در گیلان، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در تلاش است تا واکسن بیشتری وارد کشور کند و علاوه بر آن واکسن‌های ایرانی نیز در حال آزمایش هستند و امیدواریم به‌زودی میلیون‌ها دوز واکسن تلقیح شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۹۰۰ هزار نفر از گیلانیان در اولویت تزریق واکسن هستند، تصریح کرد: متناسب با اولویت‌ها واکسن کرونا بین جمعیت گیلان طی ۲۵۰ روز توزیع و تلقیح می‌شود.

کاهش هزینه های میلیاردی نظام سلامت در کرونا با قلم فرسایی رسانه ها

وی نقش بی بدیل اصحاب رسانه را در کنترل شیوع کرونا مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اگر رسانه‌ها نبودند، نظام سلامت باید میلیاردها تومان هزینه می کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب در کنترل شیوع کرونا اثرگذار بوده و من معتقدم رسانه در گیلان به مردم بسیار خوب و پر رنگ خوراک خبری دادند  و ازآنجاکه حداقل ۵۰ درصد مردم دارای گوشی‌های هوشمند هستند پیام‌های بهداشتی به‌ویژه در بحران کرونا، مستقیم به مردم منتقل‌شده که قابل‌تقدیر است.

دکتر حیدرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار صفیر گیلان که  پرسیدند  آمارها از تعداد بستری شدگان بیماری کرونا در بیمارستان(۳۱۰ یا ۳۲۰) و تعداد افراد بستری امروز در بخش ویژه گاهی(۷۰ یا ۸۰) تکراری است و این تکرار اعتماد مردم را نسبت به کرونا  و ارائه امار و اطلاعات بی اعتنا می کند گفت::شمار بستری‌های کرونا در گیلان به زیر ۳۰۰ تن رسید و این نشانه وبی است  و ما سعی داریم در انتقال پیام با مردم صادق باشیم.
دکتر حیدر زاده در تشریح آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در گیلان نیز بیان کرد: در حال حاضر ۲۸۹ بیمار مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه  ما هیچ  تغییری در ارائه آمارها نداشته و حتی برخی خبرهای مرگ و میر را شاید بخاطر  نگرانی مردم شاید نگفته باشیم ولی عدد و ارقام اشتباه نداده زیرا این تغییر اعداد اگر هم بوده بخاطر سرعت بیماری بوده است.

وی افزود:۲۰ هزار نفر از ۳۱ هزار بیمار بستری‌شده در گیلان کرونا مثبت بوده‌اند/ ۱۹ هزار تن گیلانی مبتلابه کرونا بهبودیافته‌اند.

وی با ارایه آماری از تعداد بستری بیماران کرونایی استان، گفت: ۶۷ بیمار جدید طی ۲۴ ساعته اخیر بستری‌شده‌اند و حال ۷۰ بیمار مبتلا به کرونا وخیم بوده و در ICU بیمارستان‌ها بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به اینکه آیا طرح انسداد مبادی ورودی گیلان در ستاد کرونا استان مطرح‌شده یا خیر، تصریح کرد: در طرح‌های غربالگری مشاهده‌شده که برخی از مبتلایان از افراد غیربومی ساکن بوده‌اند، گرچه همه مبتلایان غیربومی نیستند اما این پیشنهاد که ورودی‌ها بیشتر کنترل شوند به ستاد کرونا اعلام‌شده است.

دکتر حیدر زاده در پاسخ به اینکه آیا طرح جریمه هنجارشکنان پروتکل‌های بهداشتی به نمایندگان مجلس اعلام‌شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: به‌جز کنترل خودرو، کنترل افراد در ترددها بسیار سخت است و ازآنجاکه دست پلیس نیز در اعمال قانون‌ها باز بوده بنا بر رأفت اسلامی برخوردها با ملاطفت بوده اما لازم است در مواجهه با موضوعات سلامت، آموزش‌ها و مشوق‌ها جدی‌تر گرفته شود.
وی در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین تاکسی‌داران نیز بیان کرد: اینکه گفته می‌شود رانندگان اصلاً رعایت نمی‌کنند غیرواقعی است چون نظارت‌ها و جریمه‌ها اجازه عدم رعایت را به رانندگان تاکسی‌ها نمی‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان سخنان خود، خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارشنبه آخر سال و همچنین جدی گرفتن آداب بهداشتی در ایام عید مبعث و نور‌وز توسط مردم با هدایت جریان رسانه‌ای در استان شد.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری