مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان صبح امروز در برنامه رادیویی دریچه گفت: مردم با مصرف بهینه آب شرب، تابستان امسال را به دور از تنش آبی پشت سر بگذارند.

صفیر گیلان/به گزارش دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان؛ سید محسن حسینی با بیان اینکه یک درصد افزایش دما موجب افزایش ۳ درصدی مصرف آب می شود، افزود: کاهش بارش باران و برف نسبت به سال های گذشته و شروع فصل گرم سال و افزایش دما، احتمال بروز تنش آبی را تشدید کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه کاهش نزولات جوی موجب کاهش آبدهی سفره های زیرزمینی شده است، تصریح کرد: در روستاهایی که منبع تامین آب آن ها چشمه است، با مشکلات بیشتری مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کاهش بارش برف تاثیر مستقیمی بر کاهش آبدهی چشمه ها دارد، گفت: در حال حاضر ۵۸۰ دهنه چشمه به منظور تامین آب شرب روستاهای گیلان در مدار بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان افزود: پیش بینی شده در تابستان امسال در ۳۱۳ روستا با تنش آبی روبرو شویم.

حسینی، راه برون رفت از تنش آبی را همکاری مردم و رعایت الگوی مصرف آب دانست و اظهار داشت: مدیریت مصرف به معنای مصرف نکردن آب نیست بلکه ما از مردم عزیز تقاضا داریم تا از مصارف غیرضروری پرهیز و از این نعمت مهم، بهینه استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب گیلان هیچ برنامه و جدول زمان بندی برای قطعی آب شرب ندارد، تصریح کرد: ۵۰ درصد از تاسیسات آبرسانی شهرها و ۲۵ درصد از تاسیسات آبرسانی روستاهای استان به دستگاه دیزل ژنراتور مجهز هستند تا در زمان قطعی برق، اختلالی در فعالیت چاه ها و تامین آب مردم ایجاد نشود.