مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶۳۷ طرح اولویت‌دار استان از تسهیلات تلفیقی یارانه‌دار برخوردار شدند.

صفیر گیلان؛علیرضا نوروزی بهمبری روز شنبه‌ در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در مجموع یک هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان تسهیلات با هدف رشد تولید و اشتغالزایی به این واحدها پرداخت شد و ۹۴ درصد از اعتبارات تخصیصی استان در این بخش جذب شد.

وی به سیاست های حمایتی دولت از واحدهای فعال اقتصادی و سرمایه گذاران از طریق پرداخت تسهیلات دارای یارانه ای با نرخ سود کم(مطابق بندالف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) اشاره کرد و افزود: ۳۳ طرح اولویت‌دار مصوب به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در استان داریم که می‌توان از اعتبار مصوب و ابلاغ شده ۱۴۰۱ آنها را در فرآیند پرداخت تسهیلات قرار داده و با این پرداخت درصد تحقق اعتبارات به ۹۷ درصد افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد اعتبارات تخصیصی صرف حوزه کشاورزی شده است، بیان کرد: بخش کشاورزی بعنوان یکی از اولویت‌های استان توانسته در این بخش موفق ظاهر شود و در این راستا تاکنون به ۲۲۴ طرح به ارزش حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی تحقق اعتبارات تخصیصی به بخش کشاورزی را ۱۰۸ درصد اعلام کرد و گفت: در این بخش هشت درصد بیش از اعتبار مصوب جذب و به طرح هایی از جمله تولید و پرورش قارچ، تولید خوراک دام و طیور، احداث واحدهای گلخانه ای، صنایع تبدیلی و بسته بندی و پرورش گاومیش از دام های بومی استان پرداخت شده است.

نوروزی تصریح کرد: در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به ۴۱ طرح حدود ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که در مجموع پنج درصد بیش از اعتبار تخصیصی و مازاد بر سقف اعتباری در این بخش تسهیلات جذب شد.

وی اضافه کرد: ۴۳ طرح تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) هم حدود ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند و در این بخش سه درصد مازاد بر اعتبار تخصیصی جذب شد.

این مسئول عنوان کرد: در بخش راه و شهرسازی برای بازسازی، احداث و نوسازی بافت فرسوده میزان تقاضاها برای دریافت تسهیلات از طریق بانک مسکن ۱۳۲ طرح به تعداد ۵۷۱ واحد مسکونی بود که در مجموع ۱۶۶ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند و ۹۳ درصد اعتبار تخصیصی در این بخش محقق شد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان اظهار کرد: در حوزه صنعت معدن که همواره از بخش های مورد توجه مسئولان بوده نیز ۱۷ طرح در مجموع ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار جذب کردند و در این بخش ۷۶ درصد از اعتبارات تخصیصی تحقق یافت.

وی گفت: ۹ طرح فعال در عرصه دانش بنیان زیر نظر پارک علم و فناوری استان نیز ۳۱ میلیارد تومان از این تسهیلات را جذب کردند و درصد اعتبار تخصیصی در این بخش ۶۵ درصد بود.

وی ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم ۹۲ طرح در مجموع ۶۷ میلیارد تومان تسهیلات جذب کردند که نسبت به مقدار مصوب تخصیصی در این حوزه ۶۱ درصد بوده است.

نوروزی گفت : در حوزه راهداری و حمل نقل جاده ای نیز برای بازسازی ۴۸ دستگاه مینی بوس و اتوبوس ناوگان حمل و نقل جاده ای ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات یارانه ای پرداخت شد و درصد جذب اعتبار در این حوزه ۸۳ درصد بود ضمن آنکه واحدهای تحت پوشش بهزیستی نیز با ۱۶ طرح یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات گرفتند که جذب ۵۷ درصدی اعتبارات را در این بخش شاهد بودیم.

نوروزی با بیان اینکه سرمایه گذاری با یک دوره ساخت همراه است و تا بهره برداری باید دوره زمانی برای دریافت مجوزها و ساخت و آماده سازی را طی نمود، ابراز امیدواری کرد: امسال با بهره برداری بسیاری از واحدهای اقتصادی ( ۶۳۷ واحد) از محل این تسهیلات شاهد رشد تولید و ایجاد اشتغال در این واحدها باشیم.

وی به فعالان اقتصادی نوید داد: اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومانی تسهیلات تبصره ۱۸ یارانه دار سال۱۴۰۱ به طرح های در نوبت بانکهای عامل و متقاضیان طرح های جدید پرداخت شود و این اعتبار طی هفته ها و ماههای آینده برای فعالیت های اقتصادی استان گیلان جذب شود.