وزیر نیرو درباره سند ۴۲ تالاب به نام وزارت نیرو توضیح داد و گفت: این مسئله نافی مسئولیت دستگاه های مسئول نیست و دستگاه هایی که برای حفاظت و حراست وظایف قانونی دارند باید به وظایف خود عمل کنند و این مسئله تنها یک طرح قانونی است که سند صادر شود و هیچ گونه دست اندازی بر پهنه های آبی صورت نگیرد.

به گزارش صفیر گیلان، رضا اردکانیان امروز در حاشیه هفته چهل و چهارم پویش “هر هفته الف ب ایران” و افتتاح طرح های آب رسانی به ۴۰۰ روستا در هفت استان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر چرایی ثبت سند ۴۲ تالاب به نام وزارت نیرو اظهار کرد: قوانین و دستورالعمل های متعددی در این مدت وجود دارد. اصل ۴۵ قانون اساسی که در ارتباط با انفال صحبت می کند و آنچه مالکیت آن در اختیار حکومت است. یکی از عرصه های این بخش برای تالاب ها و رودها است. در قانون توزیع عادلانه آب اشارات قانونی در این رابطه وجود دارد مبنی بر اینکه مالکیت اینها در اختیار دولت است.

وی افزود: همه اینها جنگل، مرتع، منابع طبیعی یک مالک دارد و آن هم دولت است و سازمان ثبت اسناد می خواهد این مالکیت را در قالب سند ثبت کند که بسته به موضوع نمایندگی دولت توسط یکی از دستگاه ها صورت می گیرد؛ بدین معنا که هیچ وزارتخانه و هیچ شرکت آب منطقه ای رودخانه، بستر و حریمی را ملک خود نمی کند که بتواند در بنگاه معاملاتی آن را بفروشد.

وی با بیان اینکه یکی از این بخش ها به عنوان نماینده دولت با تفاهمی که با سازمان ثبت اسناد کشور در سال ها قبل انجام شده که بر اساس آن صادر می شود گفت: صدور این اسناد در راستای حفظ و حراست از این پهنه ها است و زمانی که سند صادر شد این سند در دستگاه وزارت اطلاعات و دارایی جزو اموال دولت به حساب می آید و در آنجا نگهداری می شود.

به گفته وی اگر اسمی برده شد که سند یک رودخانه یا پهنه آبی به نام یک شرکت آب منطقه ای صادر شده به این معنا است که طبق تفاهمی که بین دستگاه های مسئول سازمان ثبت اسناد انجام شده نمایندگی این بخش در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته و وزارت نیرو در آن نقطه جغرافیایی سند را اخذ کرده است، این صدور سند به هیچ وجه نافی مسئولیت دستگاه هایی که برای حفاظت و حراست وظایف قانونی دارد نیست و این تنها یک بخش قانونی است که سند صادر شود و هیچ گونه دست اندازی به این پهنه ها صورت نگیرد.

وی افزود: زمانی که نقشه های کاداست در حال تهیه است می توان این تقسیم بندی را انجام داد. زمانی که این نقشه وجود نداشت مشکلات زیادی داشتیم اما در حال حاضر که این نقشه ها تهیه می شود سازمان ثبت اسناد کشور می تواند بگوید که یک رودخانه دقیقا در کجا قرار دارد و برای آن سند صادر کند که در این شرایط حریم ها و ساخت و سازها قانونی تعیین می شود تا تعارضی به وجود نیاید و اگر کسی بخواهد به عنوان مالک معامله کند، جلوی آن گرفته خواهد شد. علاوه بر این از ساخت و سازهای غیر مجاز و افزایش خسارت سیل نیز جلوگیری می کند.

مذاکره با افغانستان برای افزایش صادرات برق به این کشور

وزیر نیرو درباره وضعیت صادرات برق به افغانستان بعد از انفجارهای اخیر در مرز دو کشور گفت: به دلیل آتش سوزی‌ها شبکه برق آسیب دید اما مشکل جدی نیست. تا حدی که تعهد صادر داشتیم امکان صدور انرژی فراهم است.

وی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه امکان تبادل برق با افغانستان هستیم، اظهار کرد: مذاکرات برای توسعه صادرات برق به این کشور آغاز شده است و امیدواریم در آینده نزدیک مذاکرات ما تبدیل به قرارداد بلندمدت شود تا بتوانیم با توجه به طولانی بودن قرارداد توجیه بیشتری برای سرمایه گذاری احداث خط انتقال داشته باشیم.

اردکانیان همچنین درباره اظهارات اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر این که سیاستهای دولت با توسعه تجدیدپذیرها در کشور همسو نیست، گفت: وزارت نیرو با جدیت به دنبال توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر است اما متاسفانه به دلیل موضوعات مرتبط با تغییر نرخ ارز با کاهش سرمایه گذاری خارجی در این عرصه مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه کشور ما به لحاظ تابش خورشید مناطق جذابی برای سرمایه گذاری دارد، افزود: یعنی سرمایه‌گذاران در واحد زمان حتی بیش از نقاط نزدیک ما می‌توانند در ایران تولید انرژی داشته باشند.

اردکانیان با بیان اینکه کشور ما مناطق مطالعه شده پهناوری برای استفاده از انرژی خورشیدی و تونل‌های بادی دارد گفت: مهمترین مناطق برای استفاده از انرژی باد در مناطق مرزی افغانستان است که اخیرا اجلاس سه جانبه‌ای با افغانستان و آلمان برای جذب سرمایه برگزار کردیم که از دانش فنی و نیروی انسانی ایران استفاده شود.

به گفته وی در این پروژه برای ظرفیت تا حدود ۳۰ هزار مگاوات استفاده از انرژی بادی از سرمایه گذاری خارجی استفاده خواهد شد. سیاست دولت توسعه تجدیدپذیرها در کشور است؛ حتی کشورهایی که منابع سوخت‌های فسیلی قابل ملاحظه‌ای دارند به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی تجدیدپذیرها هستند؛ چراکه آینده انرژی دنیا در این بخش است و قطعا ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم.

وزیر نیرو از ایجاد گشایش در روابط و مقررات توسعه تجدیدپذیرها خبر داد و افزود: طی همین روزها و قبل از پایان سال درصدد هستیم به لحاظ ضوابط مقررات گشایش بیشتری در این زمینه ایجاد کنیم تا توجه مناسب‌تری به سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها رخ دهد.

آبرسانی به ۱۳ هزار و ۱۶۳ روستا از ابتدای دولت تدبیر و امید

وزیر نیرو همچنین در این مراسم گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون و با احتساب طرح‌های امروز در مجموع ۱۳ هزار و ۱۶۳ روستا با جمعیت ۸.۳ میلیون نفر به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون و از ابتدای پویش سال جاری، ۲۴۸ پروژه ساخت و سازی و ۵۳ پروژه سازو ‌کاری در مجموع ۳۰۱ پروژه به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲، از حدود ۳۴ هزار روستا که جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفر داشتند و به روش‌های مختلف برای این روستاها تامین آب می‌شد، تنها ۹۰۰ هزار نفر به شبکه آب سالم و پایدار متصل بودند.

اردکانیان با بیان این که فرسودگی شبکه‌ها هم موجب ایجاد اختلال در آبرسانی می‌شود، افزود: در پروژه‌های جدید بازسازی شبکه‌های فرسوده هم مد نظر است. اعلام پویش و فعالیت همگی برای به ثمر رساندن آن نمادی از توان برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، هماهنگی و تامین منابع از روش‌های مختلف بود.

وی با اشاره به طرح‌های پویش امروز مبتنی بر آبرسانی به ۴۰۰ روستای کشور با جمعیت افزون بر ۲۲۴ هزار نفر در استان‌های کرمان سیستان و بلوچستان، خوزستان، اصفهان، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی گفت: برای شکرگزاری این نعمت که در سایه نظام جمهوری اسلامی برای همه آحاد این کشور فراهم است، باید قدردان خون شهدا و تلاش‌ها و فعالیت‌های همه دست اندرکاران در این زمینه باشیم.

وزیر نیرو گفت: خوشبختانه اکنون در پرتو انقلاب و جمهوری اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر به سبب اجازاتی که مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها صادر کرده‌اند، امکان این فراهم شده که تنها در دولت تدبیر و امید با احتساب طرح‌های امروز، جمعا ۱۳ هزار و ۱۶۳ روستا با جمعیت ۸.۳ میلیون نفر به شبکه آب سالم و پایدار متصل هستند.

وی با بیان اینکه قبل از سال ۱۳۹۳ نیز آبرسانی به روستاها جریان داشت اما به شکل پایدار نبود، گفت: امروز با احداث هزاران کیلومتر خط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ، هموطنان روستایی نیز همانند شهرنشینان در تمامی ساعت‌های شبانه‌روز از طریق این پروژه‌ها به شبکه آب سالم و پایدار وصل می‌شوند.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه هفته آینده مراسم اختتامیه پویش برگزار می‌شود، ادامه داد: امید است این مسیر تا پایان فعالیت دولت دوازدهم و بعد از آن، تا آبرسانی به آخرین روستای کشور هم تداوم یابد.

اردکانیان همچنین با تقدیر از خیّرانی که در تمام امور از جمله آبرسانی پیش‌قدم بوده‌اند، گفت: از این تعداد، پروژه‌های ۷ روستا با جمعیت ۱۲ هزار نفر در کرمان و خراسان رضوی از طریق مشارکت خیّران اجرا شده و امروز با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم وعده‌ای که در خصوص آبرسانی روستایی داده شده بود، محقق شد. در همه ۱۶۵۰ روستا پروژه‌های آبرسانی اجرا شد و امید است تداوم داشته باشد.

به گزارش ایسنا، امروز طرح‌های آبرسانی به ۴۰۰ روستا در استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان و کرمان با جمعیتی افزون‌بر ۲۲۳ هزار و ۹۶۹ نفر را با اعتبار ۳۰۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری رساند.

بر این اساس، این طرح آبرسانی با اجرای ۵۹۳ کیلومتر خط انتقال، ۷۷۵ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه توزیع، ۳۵.۶۴۰ مترمکعب مخازن ذخیره، ۳۶۵ لیتر بر ثانیه ایستگاه‌های پمپاژ و ۷۱۴ لیتر بر ثانیه ظرفیت تامین افتتاح شد.

طرح آبرسانی به ۴۰۰ روستا شامل آبرسانی به ۱۱۰ روستا در استان اصفهان برای جمعیت ۹۳ هزار و ۷۷ نفر، آبرسانی به ۹۶ روستا در استان کرمان برای ۳۱ هزار و ۷۱۸ نفر، آبرسانی به ۷۳ روستا در استان سیستان و بلوچستان برای ۲۶ هزار و ۴۲۶ نفر، آبرسانی به ۴۲ روستای استان خوزستان برای ۱۱ هزار و ۱۸۴ نفر، آبرسانی به ۳۷ روستای استان خراسان رضوی برای ۴۳ هزار و ۵۶۵ نفر، آبرسانی به ۳۴ روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد برای ۱۰ هزار و ۶۷۵ نفر و آبرسانی به ۸ روستا در استان گیلان برای ۷۳۲۴ نفر جمعیت است.

  • منبع خبر : ایسنا