در همایش روز معلول که با حضور جمعی از مدیران و کارکنان ادارات شهرستان، معلولین و خانواده های ایشان همراه بود، شرایط حیات اجتماعی به ویژه زندگی و تحصیل معلولین در شهرستان مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار صفیرگیلان  از فومن ؛پیش از ظهر امروز شنبه مورخ ۱۲ آذر، با حضور موسی فکور فرماندار شهرستان، همایش روز جهانی معلولین و پیشگیری از معلولیت، با شعار “نقش نوآوری در ایجاد جهانی قابل دسترس و برابر” برگزار شد.

در این همایش که با حضور جمعی از مدیران و کارکنان ادارات شهرستان، معلولین و خانواده های ایشان همراه بود، شرایط حیات اجتماعی به ویژه زندگی و تحصیل معلولین در شهرستان مورد توجه قرار گرفت.

فکور فرماندار شهرستان در این همایش، با بیان این که باید این روز را گرامی داشت، از زحمات و خدمات افرادی که در بحث معلولین دست اندرکار هستند، به ویژه سازمان بهزیستی، قدردانی نمود.

وی اظهار کرد: معلولیت نافی حقوق انسانی و شهروندی نیست. همه دارای حقوق یکسان هستیم و به یک میزان حق داریم از امکانات، آموزش، بهداشت و… برخوردار شویم.

فرماندار شهرستان با اشاره به مناسب سازی تردد افراد معلول در ادارات، پارک ها و اماکن عمومی، گامی مهم در راستای رعایت حقوق معلولین و ایجاد بستر جهت حضور و مشارکت این افراد در فضای عمومی است، افزود: باید شرایط را در شهرستان برای فعالیت معلولین مساعدتر کنیم.

فکور آگاه سازی به منظور پیشگیری از معلولیت را مورد توجه قرار داد و هدف از دعوت از سخنران علمی در این همایش را آگاه سازی درخصوص پیشگیری از معلولیت عنوان کرد.

اهتمام و هم افزایی دستگاه های متولی جهت ورود معلولان به بازار کار

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ضمن تشریح اهداف برگزاری این همایش، درخصوص وضعیت معلولین و خدمات مختلف ارائه شده به ایشان در شهرستان به ویژه از سوی این اداره گزارش داد.

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد، خواستار اهتمام و هم افزایی دستگاه های متولی و همچنین خانواده ها جهت ارتقای خدماتی شد که به منظور آموزش، پرورش و آماده سازی معلولین برای ورود به بازار کار ارائه می شود.

 

احداث کلینیک های تخصصی و ارائه خدمات توانبخشی  نیاز مبرم دانش آموزان معلول شهرستان

رئیس آموزش و پرورش شهرستان نیز با تاکید بر انجام غربالگری ها و سنجش های تشخیصی مختلف که زمینه ساز شناسایی و هدایت افراد به مراکز ویژه معلولین می شود، خواستار جدیت و پیگیری خانواده ها در بحث غربالگری شد.

بیتا با بیان این که مدرسه شهید اصغری در روستای سند و مدرسه تلاش در شهرستان به ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان معلول می پردازد، اظهار کرد: احداث کلینیک های تخصصی و ارائه خدمات توانبخشی از نیازهای مبرم دانش آموزان معلول شهرستان است.

از برنامه های دیگر این همایش، سخنرانی دکتر کشاورز متخصص ژنتیک پزشکی بود.

  • نویسنده : تنظیم/زلیخا صفری