فرماندار رشت با اشاره به مشکلات متعدد اجتماعی، روانی و امنیتی شهروندان در نتیجه حضور و تردد آزادانه متکدیان در سطح شهر، اظهار داشت: کاهش آسیب‌های اجتماعی و بازسازی چهره عمومی شهر نیازمند توجه بیشتر به وضعیت سامانکده و ساماندهی متکدیان می باشد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان ، دکتر حمیدرضا امام پناهی صبح امروز (یکشنبه) در جلسه کمیته ساماندهی شهرستان که با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار گردید؛ ایجاد هماهنگی‌های لازم در اقدامات دستگاه‌های مرتبط را پیش شرط موفقیت در برنامه های ساماندهی متکدیان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی معرفی و عمده معضلات را ناشی از حضور سازماندهی شده متکدیان حرفه‌ای و غیربومی دانست.

فرماندار رشت با اشاره به بروز مشکلات متعددی نظیر القاء حس ناامنی های بهداشتی، امنیتی و اقتصادی و ارائه منظر نامناسب از شهر گردشگر پذیری مانند رشت در نتیجه حضور و پرسه آزادانه متکدیان گفت: رفع کمبودهای سامانکده و ساماندهی متکدیان و آسیب‌دیدگان اجتماعی، از جمله مقدمات ضروری در کاهش آسیب‌ها و رفع آلودگی دیداری از چهره شهر می باشد.

وی با ذکر اقدامات خوب انجام شده درخصوص افزایش ظرفیت سامانکده و انتقال آن به خارج از بافت مسکونی فشرده شهری، ادامه داد: انشاءالله در روزهای آتی شاهد بهره‌برداری از مرکز جدید سامانکده و در مکان جدید خواهیم بود.

 امام پناهی با بیان این مطلب که بخش بزرگی از متکدیان هرروزه سطح شهر، افراد حرفه‌ای و غیربومی می باشند، افزود: این افراد، سازماندهی شده و سوءاستفاده از مهربانی و دلسوزی همشهریان، بهره کشی از کودکان و توسل به شیوه های غیر اخلاقی ترحم برانگیز، در پی کسب درآمد آسان و قابل توجه بوده و در واقع به پدیده نازیبای تکدی گری به عنوان شغل می نگرند.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با یادآوری لزوم تفکیک متکدیان حرفه ای از آسیب‌دیدگان اجتماعی، گفت: در میان نیازمندان واقعی حمایت، با سالمندان، معلولین جسمی، ناتوانان ذهنی و افراد دارای اختلالات روانی مواجه ایم که نیازمند همکاری دستگاه‌ها برای شناسایی، جمع آوری و تعیین تکلیف آنها می ‌باشیم.

وی تاکید کرد: این آمادگی وجود دارد تا در هماهنگی با واحدهای تولیدی و صنعتی، نسبت به معرفی و بکارگیری افراد آسیب دیده واقعی و واجد شرایط اقدامات لازم صورت پذیرد.

 امام پناهی با اشاره به اینکه جمع قابل توجهی از متکدیان سطح شهر دارای اعتیاد هستند، اظهار داشت: این افراد ابتدا به مراکز ۱۶ برای ترک اعتیاد و سالم‌سازی ارجاع و سپس به مراکز نگهداری معرفی خواهند شد.

 وی بازگرداندن این افراد به کانون خانواده‌ و پذیرش دوباره آنها در اجتماع را اولویت نخست متولیان امر ذکر نمود.

در خلال این جلسه، روسا و نمایندگان دستگاه‌های عضو مانند شهرداری، مرکز بهداشت، بهزیستی، تعاون و کمیته امداد به گزارش اقدامات انجام شده و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات دستگاه متبوع خود پرداختند.