وی با اشاره به شرایط آغاز نهضت و واکنشها نسبت به حرکت امام افزود: در همان ابتدای حرکت، برخی جریانها حتی در حوزه علمیه قم حرکت امام را انکار میکردند اما امام بر یک مبنای مهم ایستاد و آن همراه کردن مردم بود، نخستین شهید این حرکت نیز یک طلبه بود و این نشان میدهد که نهضت از متن مردم و روحانیت برخاست.
زادبر با اشاره به نقش گیلانیها در نهضت امام خمینی(ره) بیان کرد: برخلاف تصور برخی که گمان میکنند نقش گیلانیها از سال ۸۸ آغاز شده، نقش این مردم بسیار پیشتر و به همان سالهای ۴۱ و ۴۲ برمیگردد؛ زمانی که طلاب گیلانی در رساندن نامهها و پیامهای امام به علما و بدنه حوزه نقشی جدی داشتند.
پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلابها در این بود که امام پس از پیروزی مردم را کنار نگذاشت، گفت: امام بعد از ۲۲ بهمن نگفت مردم کنار بروند؛ بلکه در پیچیدهترین بحرانهای ابتدای انقلاب نیز بر نقش مردم تکیه کرد، تنها سه روز پس از پیروزی انقلاب، بحرانها با سقوط پادگان مهاباد و سپس سایر حوادث آغاز شد و در حالی که نه قانون اساسی، نه رئیسجمهور و نه ساختارهای رسمی سیاسی شکل نگرفته بود، امام با اتکا به مردم کشور را پیش برد.
وی با اشاره به توطئههای مختلف علیه انقلاب اسلامی تصریح کرد: ترور، کودتا، جنگ، تحریم و نفوذ؛ همه این ابزارها برای زمین زدن جمهوری اسلامی به کار گرفته شد، از ترور شهید مطهری تنها چند ماه پس از انقلاب تا شهادت دهها دانشمند، فرمانده و شخصیت برجسته در طول این سالها و از کودتای نقاب در تیر ۵۹ تا جنگ ۸ ساله، همه برای ساقط کردن نظام طراحی شده بود، اما همین مردم بودند که انقلاب را حفظ کردند.
زادبر با اشاره به نقش محوری مردم در مشروعیت و تداوم نظام اسلامی افزود: امام برگزاری رفراندوم را بلافاصله پس از پیروزی انقلاب ضروری دانست و تأکید کرد مردم باید نوع حکومت را تعیین کنند، پس از آن نیز انتخابات متعدد از رفراندوم قانون اساسی تا انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در همان سالهای ابتدایی برگزار شد و این مردم بودند که پایههای نظام را ساختند.
پژوهشگر تاریخ با اشاره به حوادث سال ۸۸ خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب درباره فتنه ۸۸ فرمودند کشور تا لب پرتگاه رفت؛ چون طراحی شده بود تا مردم در برابر نظامی که خودشان آن را برپا کرده بودند قرار بگیرند اما همان مردم در ۹ دی به میدان آمدند و بساط فتنه را جمع کردند، در همین گیلان نیز مردم در ۸ دی زودتر از بسیاری نقاط کشور وارد میدان شدند و از نظام و ولایت دفاع کردند.
وی در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی مردم گیلان در دفاع از هویت ملی و دینی افزود: مردم گیلان سابقهای درخشان در تاریخ ایران دارند؛ از مقاومت در زمان اشغال ایران در دوران مشروطه و جنگ جهانی گرفته تا نقش برجسته شهدا در دفاع مقدس و دفاع از حرم، نمونه روشن هویتسازی این خطه، میرزا کوچک خان جنگلی است که نماد دفاع از استقلال و هویت ایران است.
زادبر با تأکید بر اینکه امروز کشور درگیر یک جنگ ترکیبی است، گفت: جنگ امروز فقط نظامی نیست؛ جنگ هویتی، رسانهای و روانی است، دشمن تلاش میکند هویت نسل جوان را تغییر دهد؛ نسلی که اگر تاریخ خود را نشناسد، نسبت به گذشته و هویت ملی و دینیاش بیتفاوت میشود.
پژوهشگر تاریخ با اشاره به موضوع حجاب و نمونههای تاریخی مرتبط با گیلان بیان کرد: پیش از کشف حجاب رضاخانی نیز مردم گیلان نسبت به این موضوع حساسیت داشتند و وقتی به ارزشها توهین میشد واکنش نشان میدادند، حتی در دوره رضاخان نیز زنان گیلانی برای حفظ حریم خود مقاومت کردند و هزینه دادند.
وی با اشاره به جنگ اخیر و شهادتهای صورت گرفته گفت: در جنگ اخیر نیز بخش قابل توجهی از شهدای کشور از نیروهای هوافضا و پدافند بودند و بسیاری از آنان جوانان دهه هفتادی و هشتادی هستند، این نشان میدهد نسل جدید برخلاف ادعاهای دشمن همچنان پای انقلاب و ایران ایستاده است.
زادبر با ابراز نگرانی نسبت به تضعیف هویت نسل نوجوان افزود: مهمترین وظیفه امروز دفاع از هویت نسل نوجوان و جوان است، نباید اجازه داد نوجوان ۱۵ ساله گیلانی نسبت به تاریخ و هویت خود بیتفاوت شود، جنگ فرهنگی اگر جدی گرفته نشود، خطرناکتر از جنگ نظامی است.
پژوهشگر تاریخ با تأکید بر امید و مسئولیتپذیری تاکید کرد: در کنار همه تهدیدها، نشانههای امید فراوان است، دهه هفتادیها و دهه هشتادیها نشان دادهاند که اهل ایستادگیاند، آنچه کشور را حفظ میکند مردم هستند و هر جا مردم به میدان آمدهاند، کشور از بحران عبور کرده است
Friday, 26 December , 2025