صفیر گیلان،مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از ثبت ملی آیین ضیافت فاطمی شهرستان شفت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

اختصاصی/صفیر گیلان، آئین پاسداشت ثبت ملی میراث ضیافت فاطمی از ساعت ۱۸:۳۰ امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین‌ماه در محل مسجد جامع ولی‌عصر (عج) شهرستان شفت با حضور پر شور مردم برگزار شد .

ولی جهانی  امروز در جمع نماز گزاران و روزه داران شهرستان شفت در مسجد جامع شهرستان قبل از مراسم افطار با اشاره به اینکه  «آئین سنتی و مذهبی ضیافت فاطمی شهرستان شفت در سال گذشته و پس از تهیه و ارسال آن توسط معاونت میراث‌فرهنگی استان گیلان در فهرست آثار میراث ناملموس کشور قرار گرفت.»گفت: مراسم آیینی پخت آش نذری حضرت فاطمه زهرا (س) و ضیافت فاطمی شهرستان شفت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است.

وی افزود؛ آیین ضیافت فاطمی و مهارت پخت آش نذری حضرت فاطمه زهرا از جمله آیین‌های سنتی و ریشه دار شهرستان شفت به شمار می‌رود و لازم است این مجموعه فرهنگ ارزشمند به شکل اصیل به نسل‌های آتی منتقل شود.

جهانی اظهار کرد،با توجه به اهمیت این موضوع، تکمیل پرونده مراسم آیینی پخت آش نذری حضرت فاطمه زهرا (س) و ضیافت فاطمی در شهرستان شفت در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان قرار گرفت و پرونده به تهران ارسال و در نشستی با حضور مسئولان کشوری به احترام نامه فاطمه زهرا و دیدن فیلم این مراسم این اثر ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان گفت: این اثر ارزشمند فرهنگی در آستانه نیمه شعبان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور قرار گرفت.

 

لازم به ذکر است مراسم آئینی پخت آش نذری حضرت فاطمه زهرا (س) (ضیافت فاطمی) شهرستان شفت در ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ با شماره ۲۶۷۵ در ردیف فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

عکس/زلیخا صفری

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری