دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان عنوان کرد:

ابر آسیب امروز جامعه،مواد مخدر است/آسیب های اجتماعی همچون طلاق ، خودکشی،قاچاق،سرقت، کودک آزاری و …ریشه در اعتیاد دارد

  پرینت
ابر آسیب امروز جامعه،مواد مخدر است/آسیب های اجتماعی همچون طلاق ، خودکشی،قاچاق،سرقت، کودک آزاری و …ریشه در اعتیاد دارد
شناسه خبر : 46801 | تاریخ انتشار : 08 تیر 1400 - 11:26 | 348 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، از اعتیاد به عنوان یک ابرآسیب یاد کرد و متذکر شد: اعتیاد منشا بسیاری از جرایم از جمله قاچاق، حمل و نگهداری مواد مخدر، سرقت، خفت گیری، کودک آزادی و همسرآزاری و… است و آسیب های اجتماعی همچون طلاق و فرار از خانه و خودکشی ارتباط مستقیم با اعتیاد دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛ اسماعیل حیدری آزاد، در جمع خبرنگاران مواد مخدر و روان گردان ها را یک تهدید استراتژیک و چندوجهی و سیستماتیک برای همه اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان دانست و اظهار کرد: مواد مخدر از جمله مسائل اساسی و بحران های جدی عصر حاضر تلقی می شود و کشور ما از این امر مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر همواره خسارت های بی شماری را در ابعاد فردی، خانوادی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی به جامعه تحمیل کرده است، افزود: برای مهار، کنترل و مدیریت اعتیاد اقدام به سرمایه گذاری اساسی در عرصه کاهش تقاضا با محوریت پیشگیری از بروز مصرف در لایه های مختلف جامعه کردیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، با تاکید بر لزوم پیشگیری از اعتیاد از طریق تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل خطرزا با اجرای برنامه های طبقه بندی شده در لایه های مختلف اجتماعی، تصریح کرد: برنامه های همگانی برای جمعیت سالم و برنامه های موردی برای گروه های در معرض خطر مصرف مواد مخدر در کانون های مختلف اعم از خانواده و مدرسه و محله و دانشگاه و… مورد تاکید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

حیدری آزاد، با اشاره به آخرین وضعیت اعتیاد در استان گیلان، خاطرنشان کرد: بررسی های صورت گرفته براساس نتایج شیوع شناسی اعتیاد نشان می دهد که میزان شیوع مصرف مواد مخدر در کشور و استان گیلان به ترتیب ۵.۴ و ۲.۹۳ است.

وی با بیان اینکه گیلان رتبه هفدهم میزان مصرف مواد مخدر را در کشور دارد، گفت: می توانیم با اجرای مستمر و دقیق برنامه ها و سیاست های فرهنگی و پیشگیری و توسعه امکانات درمانی میزان اعتیاد را در استان کاهش دهیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، از اعتیاد به عنوان یک ابرآسیب یاد کرد و متذکر شد: اعتیاد منشا بسیاری از جرایم از جمله قاچاق، حمل و نگهداری مواد مخدر، سرقت، خفت گیری، کودک آزادی و همسرآزاری و… است و آسیب های اجتماعی همچون طلاق و فرار از خانه و خودکشی ارتباط مستقیم با اعتیاد دارد.

وی با اشاره به تفاوت ارتکاب جرم در اعتیاد به مواد صنعتی و سنتی، اضافه کرد: اصولا مصرف مواد مخدر صنعتی هیجانات را افزایش می دهد و توهم زاست و لذا می تواند منجر به اتفاقات ناگوار و جرایم بیشتر شود.

حیدری آزاد، با بیان اینکه معتادان مجرم و غیر مجرم از نظر اقتصادی با هم فرق دارند، گفت: وضعیت اقتصادی در ارتکاب جرم معتادان موثر است، یعنی اگر مصرف کننده مواد مخدر از بنیه اقتصادی ضعیف تری برخوردار باشد دست به ارتکاب جرم می زند تا هزینه های مصرف مواد را تامین کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و یادآور شد: برای مهار، کنترل و مدیریت اعتیاد بر کاهش تقاضا از طریق پیشگیری از مصرف مواد مخدر تمرکز داریم.

وی با اشاره به کاهش سن اعتیاد و فراهم بودن بستر دسترسی به انواع مواد مخدر برای نوجوانان و جوانان، اظهار کرد: متاسفانه هر روز به مواد مخدر جدید صنعتی اضافه می شود. همچنین از یک طرف کشور ما ۲۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان دارند که جزو بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر در جهان شناخته می شوند و از طرف دیگر، دشمنان این مرز و بوم برنامه های مفصلی را برای رشد پرورش خشخاش و ایجاد آشپزخانه  های تولید مواد مخدر صنعتی در کشورهای همسایه دنبال می کنند.

حیدری آزاد، خانواده را نخستین بستر در مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد دانست و خاطرنشان کرد: آموزش مهارت های فرزندپروری برای والدین در دوران کودکی اولیه، کودکی میانی و نوجوانی اولیه بسیار مهم است، زیرا فرزندان بیش از ۴۳۰۰ ساعت در سال در خانه هستند و مداخلات پیشگیرانه خانواده علاوه بر توانمندسازی فرزندان، به تاب آوری و مهارت های زندگی سالم کمک می کند.

وی با بیان اینکه آموزش مهارت های فرزندپروری باید در سبد خانواده های ایرانی قرار گیرد تا یک رابطه مثبت و مراقبانه بین والدین و فرزندان وجود داشته باشد، عنوان کرد: همچنین با کمک آموزش و پرورش از طریق مدارس طرح «یاریگران زندگی» را برای دانش آموزان دنبال می کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، نگهداری از معتادان متجاهر را نیازمند مکان های مناسب با اعتبارات مکفی و افراد متخصص دانست و یادآور شد: براساس قانون برنامهششم و مصوبه ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر وظیفه نگهداری از معتادان متجاهر به بهزستی واگذار شده است لذا طرفیت مرکز نگهداری ماده ۱۶ استان گیلان ۵۰ نفر است که باید به ۳۰۰ نفر افزایش یابد.

حیدری آزاد، پیشگیری از اعتیاد را نیازمند سواد سلامت دانست و تصریح کرد: تنها سواد خواندن و نوشتن سبب عدم گرایش افراد به مواد مخدر نمی شود و باید با افزایش دانش و آگاهی سازی و ارتقای مهارت شناختی و فعالیت های علمی پیشگیری، سواد سلامت جامعه را بالا ببریم و عدم مصرف مواد مخدر تبدیل به گفتمان عمومی شود؛ البته هم مردم هم مسئولان باید سواد سلامت داشته باشند و شاهد بسیج همگانی در امر آگاهی بخشی و پیشگیری باشیم.

برچسب ها
نوشته های مشابه
جامعه‌سازی و انسان سازی از اثرات اجتماعی شهید و شهادت است
اصناف گیلان، موافق بی بندو باری در حوزه عفاف و حجاب نیستند
قدرت بسیج،گستردگی بسیج با نگاه همدلی و امید آفرینانه برای جامعه کار و تولید استان است
رشد ۷۹/۷ درصدی در اولین حراج خرده فروشی سال ۱۴۰۳
رسانه حرکت رو به جلو، کم هزینه و پرفایده را برای استان و کشور رقم بزند/نظارت بر دستگاه ها از مطالبات دستگاه قضایی
معرفی ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری جدید در اکسپو ۲۰۲۴
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.