اختصاصی/صفیر گیلان؛فرهاد نیک نهاد عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانهای کشور  و عضو شورای شهر ماکلوان با اشاره به اینکه بیش از ۳۹  هکتار از اراضی شهرستانهای فومن و شفت جزء مناطق حفاظت شده محیط زیست معرفی شده و این نوار مستقیم  از حسین کوه  و گشت رودخان فومن  تا سیاهمزگی در شهرستان شفت را در […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛فرهاد نیک نهاد عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانهای کشور  و عضو شورای شهر ماکلوان با اشاره به اینکه بیش از ۳۹  هکتار از اراضی شهرستانهای فومن و شفت جزء مناطق حفاظت شده محیط زیست معرفی شده و این نوار مستقیم  از حسین کوه  و گشت رودخان فومن  تا سیاهمزگی در شهرستان شفت را در بر گرفته است گفت: شورای عالی محیط زیست کشور باید به این مقوله توجه و تغییراتی را در این حوزه برای رفاه حال ۱۹ روستا  دو شهرستان داشته باشد .

photo_2018-03-01_03-26-11

وی افزود:مناطق گشت‌رودخان  فومن و سیاه‌مزگی شهرستان شفت، به دلیل برخورداری از مناطق جنگلی بکر و با ارزش از نوع هیرکانیبه عنوان مناطق حفاظت‌شده مشخص شده اند. در مناطق حفاظت شده گشت‌رودخان گونه‌های ارزشمند جنگلی شامل سرخدار، انجیلی، بلوطنمدار، ممرز ،راش و گونه‌های جانوری مانند پلنگ، مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، گرگ  و …. محافظت می شوند گفت: این محافظت از نگاه ما نیز ارزشمند است.

نیک نهاد از نامه نگاری های اعضای شورای استان به رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور خبر داد و گفت:این طرح  نوار حفاظتی نیاز ضروری به بازنگری دارد و   پیگیری نماینده ها نیز مهم است .

باید از ظرفیت خانوارها و ساکنین روستایی برای راه اندازی اقامتگاه و اماکن پذیرایی بهره برد. 

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها با اعلام این مطلب که نگاه ما این است که مسئولین در بخش تفریحی حوزه گردشگری ورود کنند گفت: بخش رفاهی و خدماتی می تواند توسط مردم صورت بگیرد به عنوان مثال با سیاست گذاری استاندار در شهرهای کوچک می توان از ظرفیت خانوارها و ساکنین برای راه اندازی اقامتگاه و اماکن پذیرایی بهره برد. 

عضو هیات رئیسه شورای عالی استانها در ادامه افزود: شهرستان فومن دارای سه شهر بوده اعم از شهر فومن، ماکلوان و شهر تاریخی ماسوله که  هر ساله بین ۷تا ۱۰میلیون مسافر وگردشگر وارد گیلان می شود که حدود ۷۰ درصد برای دیدن این سه شهر و قلعه رودخان (قلعه تاریخی)  به این شهرستان آمده و مهمان شهرهای ذکر شده هستند.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال هم اکنون حدود ۵ میلیون گردشگر به صورت سالانه وارد شهرستان فومن می شود گفت: قطعا با چنین نگاهی رشد چشمگیری در آمار گردشگران شاهد خواهیم بود.

فرهاد نیک نهاد افزود: امروز مسافرین زیادی وارد گیلان می شوند اما از آنجا که امکانات مناسبی برای مسافرین مهیا نکردیم و شرایط اقامتی مناسبی نداریم در صنعت گردشگری و درامدزایی حاصل از آن چندان موفق نبوده ایم.

عضو شورای شهر ماکلوان  با تاکید بر ضرورت تقویت خانوارها و حمایت از کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی در شهرهای کوچک خاطر نشان کرد: با تغییر شرایط در شهرهای کوچک می توان شرایط مهاجرت را به صورت معکوس انتظار داشت.

وی از نگاه  دکتر سالاری استاندار گیلان، در بحث بوم گردی و تقویت مناطق روستایی وبرنامه های خوبایشان  که اگر مستمر و الزامی باشد گفت:دستگاه ها و بانک ها هم حمایت کنند و برای سرپرستان خانوار در شهرهای کوچک امکانات و تسهیلاتی در نظر بگیرند که درامدشان بیشتر شود به اندازه امروز نیاز به ایجاد کسب و کارهای بزرگ احساس نمی شود.

مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک نیاز به تقویت دارند و این امر مستلزم این است که مسئولین ما نگاه مردمی داشته باشندو بدنه دولت باید کمک کند ما هم همگی وظیفه داریم به دولت کمک کنیم.

بازنگری  قوانین دست و پا گیر بنیاد مسکن گامی برای رهایی روستائیان ازمشکلات

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها به مشکلات برخی قوانین بنیاد مسکن اشاره و افزود:قوانین بنیاد مسکن  باید مشابه انچه در ماده ۱۰ شهر سازی است را در برنامه داشته باشد.

وی به ماده  ۴ در بنیاد مسکن که در این ماده اراضی قابل واگذاری برای متقاضی فاقد خانه در روستاهاست اشاره و افزود: این ماده به نرخ روز برای روستائیان حساب می شود که نیاز به پیگیری است.

نیک نهاد قانون صلح و  ما عوض را  که می گوید زمینها برای تفکیک یا تغییر کاربری باید ۴۰درصد به بنیاد مسکن داده شود را از دیگر مشکلات مردم روستاها با بنیاد مسکن دانست و  گفت: امروز این مشکلات باعث مهاجرت روستائیان شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها در نظر گرفتن عوارض را از اشکالات دیگر قانون در بنیاد مسکن خواند و گفت: اگر عوارضی برای روستایی در نظر گرفته می شود باید در اختیار دهیاریها برای خدمات دهی به همان روستا داده شود.غیرو نیز دیده شوند.

 

وی با اشاره به اینکه در طرح هادی روستایی فقط مسکن در نظر گرفته شده گفت: باید در کاربریها معاش روستایی مثل دامداری ،کشاورزی،چای،نوغان و غیرو دیده شوند و با پیگیری نماینده ما در روستاها کاربری مختلف داشته باشیم. 

 

طرح “کاداستر” در منابع طبیعی اشکالاتی را به همراه دارد

فرهاد نیک نهاد با اشاره به اینکه طرح”کاداستر ” باید به گونه ای طراحی شود که مردم روستا دوباره به مشکل برنخورند گفت:امروز مردم روستاها هم سند و هم نستق زمین را دارند ولی این سند و نستق با نقشه های منابع طبیعی که من اعتقاد دارم عکس است نه نقشه  ،مطابقت ندارد.

وی بحث سیانت از جنگل را یک امر ضروری خواند و گفت: در اجرای قوانین ما مشکللات داریم و  مردم ما و روستائیان عزیز هنوز از بحث اصلاحات اطلاعات و اگاهی ندارند .

 

ایشان عمده مشکلات روستائیان را در منابع طبیعی و بنیاد مسکن دید و گفت: در این بخش نماینده گان با جدیت ورود کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها   با اشاره به اینکه مردم روستاها در بخش تامین آب شرب ،کمیته امداد،دکل مخابراتیو ارتقاء آن ،برق معابر،بخش ورزشی و غیرو با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

عضو شورای شهرستان فومن با بیان اینکه ماسوله شرایط خاص دارد و باید در برنامه ریزی ها بیشتر دیده شود چون منطقه توریستی و گردشگری است گفت: میراث فرهنگی و گردشگری باید ورود کند و برنامه یکساله خود را در اختیار شورا و شهرداری قرار دهد./

گزارش؛زلیخا صفری