فکری از طرح زراعت چوب صنوبر در ۱۴۰۰ هکتار از منابع طبیعی شهرستان شفت برای اشتغالزایی بیش از ۲۵۰ نفر  خبر داد و گفت: برای این امر ما ۶۴۰ هکتار زمین را تسطیح  و ۴۰ کیلومتر حصار کشی  و بیش از ۳۰۰ هکتار را نهال کاری که البته در سطح شیب دار ما گونه جنگلی  را برای حفظ خاک و کاهش حوادث طبیعی چون سیل و رانش زمین کاشتیم.

اختصاصی/صفیر گیلان؛عبدالله فکری رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت در گفتگو با خبرنگار صفیر گیلان با اشاره به اینکه شهرستان بیش از ۳۲ هزار هکتار جنگل و ۱۲ هزار هکتار مرتع دارد گفت:این جنگل قسمتی جز جنگل های هیرکانی محسوب می شود که انواع گونه های بومی نظیر راش،ون،افرا،آزاد و سایر گونه ها را در خود جای داده است.

فکری از هم مرز بودن شهرستان در حوزه منابع طبیعی با شهرستان فومن و رودبار  و رشت خبر داد و گفت:تمام تلاش ما این است تا با برنامه ریزی این جنگلها که موهبت الهی هستند حفظ و نگهداری شود تا نسل های آینده از آن بهره ببرند.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت حفظ منابع چوب را مهمترین رویکرد این سازمان خواند و گفت: در راستای صیانت از جنگلها و با برنامه ریزی ما دو پاسگاه ایست بازرسی را در شالما و مبارک آباد  برای بررسی خودروهای حامل چوب در عبور و مرور داریم که این ضابطان قضایی با همکاری نیروی انتظامی و سپاه شیفتی در آماده باش هستند.

وی کاهش قاچاق چوب را به دلیل حضور غرق بانان در دل جنگل یک امر مهم برای منابع طبیعی دانست و گفت: عقیده ما بر این است که درختان از مبداء قطع نشوند زیرا قطع بیش از حد درختان باعث به هم خوردن چرخه اکسیژن و کربن دی اکسید میشه ، نه اینکه درخت بریده شود و بعد ما افراد را دستگیر کنیم و امار قاچاق چوب را بالاتر داشته باشیم.

فکری از توقیف ۷۸ دستگاه حامل چوب قاچاق در شهرستان خبر داد و گفت: بازدید از کارخانجات صنایع سلولزی  در طول هر یک ماه  و نیز اخذ مجوز حمل چوب  از منابع طبیعی از دیگر اقدام این نهاد اداری است.

وی از برگزاری جلسات کالای قاچاق  در راستای صیانت از جنگل و اراضی ملی را مهم خواند و گفت:جلسات کالای قاچاق چوب با حضور فرماندار و دادستان و دیگر نیروهای شهرستان برگزار می شود.

وی از مسدود کردن راههای قاچاق چوب در شهرستان خبر داد و گفت:ما نقاط خالی جنگلی را باید احیاء کنیم تا منابع طبیعی شهرستان بر اثر رانش و یا آتش سوزی و یا قاچاق از بین نرود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت از برنامه ریزی کشیک ایام نوروز در نقاط بحرانی قاچاق چوب و حریق  که شناسایی شدند خبر داد و افزود: در این راستا با اطلاع رسانی های انجام شده تا امروز کمترین حریق را در سطح جنگل و منابع طبیعی شهرستان داشتیم.

فکری از مجهز نمودن دهیاری ها در مناطق حساس جنگلی خبر داد و گفت: با این برنامه ریزی اگر حریق در سطح منابع جنگلی شهرستان اتفاق بیافتد اولین گروهی که اعزام می شوند بومیان منطقه هستند که توسط دهیاری هماهنگ می شوند.

وی در بخشی دیگر از این گفتگو به تکریم ارباب رجوع اشاره و افزود: در این راستا  ما به جهت تکریم ارباب رجوع سامانه اخذ پروانه چرا را در سامانه سماک و برای ۴۴ هزار هکتار منابع طبیعی شهرستان ۳۸۰ همیار که کارت دریافت نموده و دوره آموزشی را گذراندن در سه حوزه با ما همکاری دارند.

فکری از اتمام پروژه کاداس در شهرستان در راستای رفع تداخلات بین منابع طبیعی و جهاد شهرستان خبر داد و افزود: در راستای تسهیل طرح هادی ما ۲۷ روستا را با بنیاد مسکن مکاتبات انجام شده تا مشکل روستائیان رفع گردد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت در حوزه خدمات باغی و باغداران از مجوز دادن به ۷۰۰ نفر خبر داد و گفت: این مجوز برای باغداران که تولید چوب دارند ایجاد اشتغال را نیز به همراه دارد.

احیا، حفاظت و توسعه پایدار با زراعت چوب در ۱۴۰۰ هکتار از منابع طبیعی شهرستان شفت

وی اظهار کرد در راستای وابستگی مردم به چوب جنگلی و تامین منابع سلولزی کارخانجات چوب بری ما در هفته منابع طبیعی زراعت چوب را در سطح شهرستان اجرایی نمودیم.

فکری از طرح زراعت چوب صنوبر در ۱۴۰۰ هکتار از منابع طبیعی شهرستان شفت برای اشتغالزایی بیش از ۲۵۰ نفر  خبر داد و گفت: برای این امر ما ۶۴۰ هکتار زمین را تسطیح  و ۴۰ کیلومتر حصار کشی  و بیش از ۳۰۰ هکتار را نهال کاری که البته در سطح شیب دار ما گونه جنگلی  را برای حفظ خاک و کاهش حوادث طبیعی چون سیل و رانش زمین کاشتیم.

وی افزود: در حوزه زراعت چوب مزائده واگذاری زمین های منابع طبیعی شهرستان با رصد بازرسان سازمانی  و مزائده در سطح ملی  با وسیقه های سنگین برگزار می شود و شهرستان هیچ دخل و تصرفی در امر واگذاری ندارد.

فکری از واگذاری زمین  های زراعت چوب به دهیاری ها به جهت ایجاد اشتغال و نیز تولید خبر داد و گفت: چون صنوبر ۱۰ ساله برداشت می شود ما با واگذاری زمین به روستائیان با نظارت دهیاری در راستای کاشت سیفی جات و دیگر تولیدات کشاورزی مثل کدو و غیره گام برداشتیم تا به مردم منطقه هم ثمره این اراضی در راستای  تولید و اشتغال برسد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت با بیان اینکه در راستای فرهنگ سازی کاشت نهال ما با ادارات تفاهم نامه امضا  و ۸ دوره کلاس آموزشی با مدارس حاشیه جنگلی داشتیم و بهمین منظور ما جشنواره مقالات و نقاشی دانش آموزان حاشیه مدارس جنگلی را برگزار خواهیم کرد و از اثار برتر تجلیل خواهد شد.

پویش مردمی احیای جنگل‌های هیرکانی

این مسئول اظهار کرد؛همزمان با سراسر کشور کاشت بیش از ۳ هزار اصله نهال در خرفکل شفت طرح پویش کاشت نهال به تعداد ۱ میلیارد اصله در طول ۴ سال در سطح کشور و به تبع آن سطح شهرستان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ نهال غرس با همکاری مردم بومی منطقه و جمعیت هلال احمر و مسئولان  را داشتیم.

*****

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت از ساماندهی مراتع و نیز مشخص نمودن ۱۵ مرتع در کتابچه مرتع داری شهرستان خبر داد و گفت: ۴۶ مرتع نیز برای ساماندهی در دست اقدام است.

وی از اجرایی شدن دو پروژه حوزه آبخیزداری خبر داد و گفت: این پروژه ها با اعتبار ۷۳۰ میلیون تومان در شهرستان با همکاری فرمانداری و دیگر ارگان اجرایی شد.

فکری از همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان به ویژه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد و گفت: در این راستا ما با اهدای زمین ۲۰۰ متری در منطقه امام زاده اسحاق شهرستان شفت برای نصب دکل هواشناسی همکاری ویژه داشتیم تا شهرستان ازاین امر که تا امروز محروم بوده برخوردار شود.

کاشت نهال به نام شهید توسط پدران و مادران شهدا در شفت

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت از اجرای برنامه ها در هفته منابع طبیعی شهرستان که ادیدار و حضور در منزل  پدر و مادران شهدا شهید والامقام مهدی جوانپرست، مادر شهید علی رضا فروزش شالدهی و مادر شهید والامقام سید قاسم موسویان  خبر داد و گفت:  به مناسبت گرامیداشت روز شهدا و به یاد شهدای والا مقام ۳ اصله نهال میوه به نام خود آن شهیدان در محوطه منازل کاشته شد.

وی از توزیع نهال بین مسافران و گردشگران نوروزی در شفت و نیز بازدید سرزده فرماندار شفت از سرجنگل بانی بخش مبارک آباد  دهستان چوبر شفت و بازدید و از زحمات پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری که شبانه روز در حفاظت از انفال الهی( جنگل ها و مراتع) فعالیت دارند و همچنین از تابلو خیابان جنگلبان که به منظور پاسداشت و یاد خاطره شهدای جنگلبان استان گیلان نصب و با حضور مسئولان رونمایی  خبر داد

 فکری در پایان با دعوت از مردم برای همکاری در حفظ و احیای جنگل‌ها گفت: از اقشار مختلف مردم دعوت می‌کنیم با حضور خود در پویش بذرکاری جنگل‌ها و مناطق تعیین شده توسط ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها برای احیا و توسعه جنگل ها نقش‌آفرینی کنند.

گزارش تصویری هفته درختکاری توسط منابع طبیعی شهرستان شفت

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری