اختصاصی صفیر گیلان؛از دهم فروردین ماه ۱۳۵۸ تا به امروز ۳۴ انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است که تقریبا حتی در مقاطع زمانی مثل ابتدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی هم انتخابات با کم ترین مشکل ممکن و در کمال امنیت و آرامش برگزار شده است. بنام خداوند بخشنده و مهربان […]

اختصاصی صفیر گیلان؛از دهم فروردین ماه ۱۳۵۸ تا به امروز ۳۴ انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است که تقریبا حتی در مقاطع زمانی مثل ابتدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی هم انتخابات با کم ترین مشکل ممکن و در کمال امنیت و آرامش برگزار شده است.

بنام خداوند بخشنده و مهربان
از دهم فروردین ماه ۱۳۵۸ تا به امروز ۳۴ انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است که تقریبا حتی در مقاطع زمانی مثل ابتدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی هم انتخابات با کم ترین مشکل ممکن و در کمال امنیت و آرامش برگزار شده است.

و حال قرار است در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس دهم همزمان در سراسر کشور برگزار شود تا بار دیگر مردم با حضور در این عرصه نسبت به تعیین سرنوشت خود و کشور در آینده تصمیم گیری کرده و نفرات مورد نظر خود را راهی نهادهای قدرت و تصمیم گیر کنند.
در این برهه از زمان نمی توان از تاثیرات رسانه ها غافل ماند زیرا ورود رسانه یعنی شور و نشاط در انتخابات و حضور مردم بواسطه رسالتی که خبرنگاران دارند می تواند با حضور حداکثری همراه شود.
و نکته قابل تامل اینکه آیا خبرنگاران می توانند از رسالتی که دارند دور شده و با هر شکل و رنگی که دوست دارند خبر رسانی کرده و با نوشتار خود جامعه را به سمت دیگری سوق دهند.
و در این برهه از زمان که دشمن با تمام قدرت و در فضایی دیگر به جنگ علیه اعتقادات و دین ما برخواسته و با قدرت در رسانه ها ورود کرده آیا دادن اطلاعات نادرست و پخش آن در جامعه کمک به دشمن نیست.
و در عصر حاضر، که رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی به دلیل تاثیرگذاری عمیق شان، سریع و گسترده در حوزه های مختلف انسانی از جمله اخلاق وارد شده و رابطه ای دو سویه یافته اند با بی اخلاقی ورود کنند .
رسانه ها از جمله امروزه سایتها و کانالهای و فضاهای مجازی خبری با توجه به ماهیت تاثیرگذاری خود می توانند نقش بسیار مهمی در بازسازی اخلاق در جامعه ایفا کنند که متأسفانه در جامعه ما تاکنون این اتفاق چندان میسر نشده است چرا که هنوز تعریف درستی از رسانه و کارکردهای آن به ویژه در حوزه اخلاق در نزد صاحبان این حرفه و متولیان آن، ارائه و مدون نشده است.
اخلاق رسانه ای نقطه تلاقی علم اخلاق و عمل رسانه با ارتباط جمعی است. اخلاق رسانه ای امری درونی و مرتبط با ارزش ها و هنجارهاست و بدین مفهوم درونی است که مجموعه قواعد و اصول اخلاق باید توسط ارتباط گر و سازمان ارتباطی رعایت شود و از این منظر با حقوق و قانون رسانه ها متفاوت است.
رسانه اخلاقی هم رسانه‌ای است که برای رسیدن به هدف، استفاده از هر وسیله‌ای را مجاز نداند. اخلاق رسانه ای ایجاب می کند اطلاعات در جای خود استفاده شوند و از ارائه آمار و اطلاعات سلیقه ای و غلط و یا وارونه جلوه دادن حقایق جلوگیری شود.
اصول اخلاق رسانه ای را مجموعه قواعدی تعریف می کنند که دست اندرکاران رسانه ها به صورت داوطلبانه در انجام کار حرفه ای رعایت می کنند بدون آن که الزام خارجی داشته باشند و یا در صورت تخلف، دچار مجازات های قانونی گردند.
پایبند نبودن به اصول اخلاق رسانه ای سبب می شود ارزش و شأن رسانه و جایگاهش در نزد افکار عمومی و صاحبان قدرت نزول پیدا کند.
در سال های اخیر بویژه در حوزه مطبوعات بارها شاهد بی بند و باری های اخلاقی از سوی برخی رسانه ها و پایگاها و فضای مجازی خبری بودیم که جا دارد مسئولان این عرصه از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود کرده و فضا را برای آنان که هیچ اطلاعی از عرصه کار خود ندارند داشته و ساماندهی را در این بخش شاهد باشیم
و در پایان به عنوان مسئول بسیج رسانه شهرستان فومن از تمامی زحمت کشان و فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی عاجزانه در خواست دارم تا با ورود روشنفکرانه و قلمی بدور از غرض ورزی درجهت روشنگری افراد جامعه گام برداشته و بتوانیم برای آبادانی شهرمان و کشورمان گام برداریم.
زلیخا صفری راسته کناری
مسئول بسیج رسانه شهرستان فومن