صفیر گیلان؛کانون تخصصی مشاوره‌ای و مددکاری خادمیاران رضوی گیلان از بهمن‌ماه سال گذشته هم‌زمان با سراسر کشور دست به ابتکار زده و به افراد نیازمند و محروم و کم‌بضاعت مشاوره رایگان با رمز آقا حساب کرده ارائه می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛دهه کرامت امسال از ۲۲ خرداد تا یکم تیر ماه با شعار «خدمت کریمانه؛ گره‌گشایی به‌رسم اهل‌بیت علیهم‌السلام» در سراسر کشور برگزار شد. هم‌زمان با این دهه برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی از سوی آستان قدس رضوی و سازمان‌های وابسته به این نهاد با همکاری دیگر ارگان‌ها برگزار شد.

یکی از این اقدامات که معمولاً در دهه کرامت رونق بسیار زیادی دارد، مسئله مشاوره و مددکاری به افراد نیازمند در مناطق کم‌برخوردار است که می‌تواند مثمر ثمر آن ‌هم در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی باشد.

کانون تخصصی مشاوره‌ای و مددکاری خدمت رضوی گیلان یکی از این مراکز است که خادمیاران آن با تمام توان و انرژی بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی در این ایام به افراد بی‌بضاعت مشاوره رایگان ارائه دادند.

جواد اسماعیل‌پور یکی از اعضای اصلی کانون تخصصی مشاوره‌ای و مددکاری خدمت رضوی گیلان است که با او به گفتگو می‌نشینیم.

کانون تخصصی مشاوره‌ای و مددکاری رضوی گیلان از چه تاریخی شروع به فعالیت کرد؟
این کانون جدیدالتأسیس در مرکز کانون خدمت رضوی گیلان از بهمن ‌ماه سال گذشته و به ‌صورت کشوری شروع به فعالیت کرده است که در این مرکز از ۱۶ مشاور، روانشناس و مددجو در حوزه‌های مختلف استفاده‌ شده و هر کدام از این افراد خادمیار آقا امام رضا‌(ع) هستند و در ماه در کلینیک به چند نفر مشاوره رایگان ارائه می‌دهند.

برخی از افراد که برای مشاوره به کلینیک خادمیاران رضوی گیلان مراجعه می‌کنند با جمله «آقا حساب کردند» مواجه می‌شوند، در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهید؟
هزینه مددکاری و مشاوره در کشور بسیار زیاد است. به این دلیل برخی از افراد کم‌بضاعت که با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و نیاز به مشاوره آنان ثابت شده است به کلینیک مددجویان و مشاوران فعال در کانون خدمت رضوی گیلان مراجعه کرده و به نیت امام هشتم(ع) به‌صورت رایگان مشاوره می‌شوند.

علت تأسیس این مجموعه این است که در کشور برخی از افراد دارای اعتیاد بوده و یا به بیماری‌های خاص مبتلا هستند که برای امید داشتن به زندگی نیاز به مشاوره دارند ولی اغلب به دلیل عدم توانایی مالی از مراجعه به مشاوره امتناع می‌کنند. لذا ما در این مرکز تخصصی به این قبیل افراد هم مشاوره ارائه می‌دهیم.

برای شناسایی افراد محروم و کم‌بضاعت در این مرکز تخصصی چه برنامه‌هایی دارید؟
یکی از اهداف ما در آینده حضور مستمر در مناطق روستایی و محروم استان گیلان است تا از این طریق بتوانیم با شناسایی بهتر افراد نیازمند به مشاوره به حل مشکلات آنان کمک کنیم.

در صحبت‌های خود به ارائه مشاوره رایگان به معتادان اشاره کردید در حالی‌که بخشی از مشکلات جامعه افزایش آمار طلاق است در این مورد هم برنامه‌ای دارید؟
متأسفانه در کشور آمار طلاق به‌شدت در حال افزایش بوده و بنیان خانواده به سمت فروپاشی می‌رود. به این منظور یکی از اهداف ما در این مرکز ارائه مشاوره به زوجین جوان و خانواده‌ها است. مشکلات زناشویی، تحصیلی، ازدواج، کسب‌وکار، اعتیاد، درمان افسردگی و مابقی اختلافات روان‌شناختی از جمله حوزه‌های فعالیت این مرکز است که به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

ساعت کاری مراجعه به کلینیک مشاوره‌ای و مددکاری کانون خادمیاران رضوی گیلان چگونه است؟
در این مرکز در دهه کرامت از ساعت ۱۵ الی ۱۹ به مددجویان مشاوره ارائه می‌شد و در دیگر ایام سال نیز در ساعاتی که کلینیک باز باشد مشاوران ما آماده خدمت به مردم هستند. ضمناً به‌صورت تلفنی هم خدمات ویژه به افراد ارائه می‌شود.

سهم دستگاه‌های فرهنگی در گیلان در انجام فعالیت مشاوره‌ای کانون خادمیاران رضوی گیلان چقدر است؟
چون اقدامات ما زیر نظر آستان قدس رضوی است، کانون‌های خدمت رضوی گیلان‌ همکاری‌های خوبی با ما داشته‌اند و با دیگر نهادهای استان ‌هم رایزنی‌هایی صورت گرفته است.