س از آنکه انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت شهید  محمد مهدی به جمع انقلابیون پیوست و در همه راهپیمایی و تظاهرات شرکت می کرد.

اختصاصی/صفیر گیلان/گیلان ‌سال‌های مبارزه مردم ایران با حکومت پهلوی با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود و مردم ایران بخصوص جوانان و نوجوانان گیلانی، نقش بسزایی در پیروزی جریان ارزشمند انقلاب شکوهمند اسلامی داشتند.

‌‌جوانانی که به رهبری معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) در برابر همه سختی‌ها و شکنجه‌ها ایستادند و رژیمی را که هیچکس جرأت مخالفت با او را نداشت سرنگون کردند.

جوانانی که روزها و شب‌ها در سلول‌های وحشتناک ساواک، از درد به خود می‌پیچیدند و با صدای باز شدن قفل در، منتظر شکنجه‌های بیشتر و شکسته شدن استخوان‌های خود زیر چکمه ظالمان و کفتارهای انسان‌نمای ساواک بودند.

اما روزهای شکنجه و درد و خون به پایان رسید و مجاهدت مجاهدان نتیجه داد و آه مظلومان دودمان پهلوی را به باد داد و در این بین مردم مجاهد گیلان نیز از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و با جان و مال خود در راه رسیدن به این پیروزی غرور آفرین ایثارگری نمودند.

در این میان جوانان گیلانی نیز در این وادی در جای جای کشور وارد میدان شدند و از جان خود گذشتند بدون اینکه به مادیات دنیوی دل ببندند.

تهران در روزهایی که انقلاب اسلامی به اوج  مبارزات خود رسیده بود، آبستن حوادثی شد که هر یک ضمن ثبت در دفتر تاریخ انقلاب اسلامی ایران در روند پیروزی انقلاب نیز تأثیرگذار بود، یکی از این حوادث، واقعه ۲۲ بهمن ۵۷ هنگام تسخیر پادگان جی  بود.

شهید محمد مهدی راهنما/شهید ۲۲ بهمن سال ۵۷

شهید محمد مهدی راهنما در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال  ۱۳۴۲  در روستای چوبر شفت به دنیا آمد . از کودکی علاقه وافری به خانواده اهل بیت (ع) داشت و هر سال در مراسم عزاداری واقعه عاشورا شرکت فعالانه و نقش موثری در برگزاری این مراسم داشت.

او درس آزادگی و جوانمردی و مردانگی را در مکتب سرور و سالار شهیدان آقا ابا عبدا… الحسین (ع) آموخته بود .

شهید راهنما همواره در مقابل ظلم و ستم ایستادگی می کرد و طرفدار حق و حقیقت بود .

این شهید انقلاب هیچگاه کسی را از خود آزرده نساخت و نسبت به همه مهربان و دلسوز بود .

همه دوستان و آشنایان او را دوست داشتند و برای او احترام خاصی قائل بودند.

شهید راهنما از دوره نوجوانی برای کار به تهران رفت و در یک کارگاه خیاطی مشغول به کار شد.

پس از آنکه انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت شهید   محمد مهدی به جمع انقلابیون پیوست و در همه راهپیمایی و تظاهرات شرکت می کرد.

سرانجام محمد مهدی راهنما این جوانی که هنوز سن ۱۶ سالگی خود را جشن نگرفته بود با تمام ارزوهایی که بر سینه داشت  در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۵۷ هنگام تسخیر پادگان جی (امامزاده عبدالله، تهران)

بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید و رسالت عظیم الهی خود را به انجام رساند. روحش شاد.

گفتنی است که طبق روایت ها  در این روز رخدادهای ۲۲ بهمن ۵۷ در تهران از سقوط یک به یک کلانتری‌ها، پادگان‌های نظامی، ساختمان مجلس و… به دست انقلابیون  همراه بود و باد مخالف علیه پادگان‌های نظامی تهران وزیدن گرفت و بسیاری از پادگان‌ها توسط مردم تصرف شد. خبر حکایت از سقوط پادگان‌های حشمتیه، عشرت‌آباد، عباس‌آباد، جی، مهرآباد،‌ ژاندارمری شاهپور و غیره داشت .

*امروز برای اولین بار در ویژه برنامه های  سالروز پیروزی انقلاب و در جشن چهل و چهارمین سالروز جش پیروزی مسئولان شهرستان در مزار شهدای مبارک آباد حضور یافتند و با قرائت فاتحه و اهدای گل، به مقام شامخ شهدا  و شهید محمد مهدی راهنما ادای احترام کردند.

بحریست بحر عشق که هیچکس کناره نیست        آنجا جز آنکه جان بسپارند چاره نیست

آن دم که دل به عشق دهی خوش بود               در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری