در جهت افزایش رفاه اجتماعی و سلامت سالمندان، پیش از ظهر امروز نشست مشورتی با حضور مسئولان استانی با محوریت «کمپین دستیابی به جامعه پاسخگو به نیازهای سلامت سالمندان» در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

به گزارش صفیر گیلان؛در این نشست، دکتر ارسلان سالاری-رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۳٫۲ جمعیت کشور را دارا است، اظهار کرد: نرخ سالمندی افراد ۶۵ سال و بالاتر،  ۸٫۹ درصد  و نرخ سالمندی افراد ۶۰ سال و بالاتر  ۱۳٫۲۵ درصد است، ازاین‌رو  ما پیرترین استان کشور هستیم.

وی با بیان اینکه بیشتر سالمندان استان بی‌سوادند و میزان بی‌سوادی در زنان بیشتر از مردان و در روستا بیشتر از شهر است، افزود: درصد تاهل در مردان سالمند، بیش از ۲ برابر زنان سالمند و در شهر و روستا تقریباً برابر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیشترین سالمندان در گروه سنی ۶۹-۶۰ سال قرار دارند، گفت: ۳۱درصد مردان سالمند شهری و ۵۲درصد مردان سالمند روستایی، همچنان شاغل‌اند.

 دکتر سالاری با اشاره به شیوع کرونا در کشور و به ویژه در گیلان اظهار داشت : تا کنون بالغ بر ۲۰ هزار بیمار بستری  در بیمارستان های استان را شاهد بودیم و میزان مرگ و میر در افراد سالمند نیز بالا است که این امر، نشان دهنده آسیب پذیر بودن سالمندان است.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشرفت جامعه بشری ، بهبود وضعیت بهداشتی درمانی و افزایش امید به زندگی نهایتا موجب افزایش درصد جمعیت سالمند شده است، افزود : در سال ۱۴۰۰ ، سهم سالمندی جمعیت از مرز ده درصد، عبور  خواهد کرد.

دکتر سالاری با اشاره به  تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی،  اظهار داشت  :  افراد ۶۰ سال و بالاتر به عنوان افراد سالمند تلقی می شوند. بر اساس منابع علمی جمعیت، زمانی که ۸% جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲% جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهد ، پدیده سالمندی در جمعیت استقرار می یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اهمیت و ضرورت توجه به سالمندی ، انواع بیماری ها ازجمله فشار خون بالا، بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان ها، بیماری های تنفسی، اختلالات بینایی، شنوایی و تروما “ضربه”، مشکلات دهانی و اختلالات روحی و روانی مانند افسردگی و … از جمله مشکلات جسمی و روانی سالمندان  عنوان کرد.

وی ادامه داد: افراد سالمند در دوران پیری و کهولت سن نیاز به مراقبت بیشتر، توجه به سلامتی و محبت دارند و باید هم جامعه و هم دولت این دوران را برای آنها آسان کنند.  اما همه امور به دولت ، منتهی نمی‌شود و بخشی از وظایف سازمانی بر عهده دولت است.

دکتر سالاری با تاکید به اینکه  بخشی از امور هم مربوط به بحث درمان و پوشش درمانی بیمه‌ها است که همه بیماری‌های سالمندان را پوشش نمی‌دهند، یاد آور شد: در پرداخت حقوق‌ها  همسانی وجود ندارد و مشکلاتی برای سالمندان ایجاد می‌کند.

وی در خاتمه با اشاره به لزوم استقرار یک نظام پاسخگو در برابر نیازهای سالمندان ابراز امیدواری کرد، بتوانیم جامعه ای سالم و سعادتمند در پرتو نظام سلامت پاسخگو، عدالت محور و نوآور داشته باشیم.

در ادامه این نشست، دکتر آبتین حیدر زاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز هدف این نشست را ایجاد یک نظام پاسخگو برای مشکلات سالمند عنوان کرد و گفت : دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال تدوین یک برنامه علمی در خصوص سالمندان و بحث کمپین سالمندان است که پس از مدل سازی در گیلان، امید است این برنامه در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به این که از سال ۱۴۲۰ شمسی، جمعیت ایران به سنین سالمندی ( ۶۰ سال و بالاتر )  خواهد رسید ، اظهار داشت :  بنابراین در فرصت کمتر از سی سال، باید کشور را برای مواجهه با پدیده سالمندی آماده کرد و در این خصوص ، لازم است به بحث سلامت سالمندی نیز به عنوان یکی از مهمترین اولویت ها در برنامه های سلامتی و بهداشتی کشور پرداخته شود.

دکتر کیوان محمدی – رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در نشست امروز سالمندی را یک بحث فراموش شده در جامعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه در دستگاه مدیریتی جامعه ما، اهمیت زیادی به مساله سالمندی داده نشده است .

وی در ادامه با اشاره به برنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در سال ۱۴۲۰ ، یاد آور شد؛  این سازمان  در نظر دارد با تغییر کاربری تعدادی از مدارس را که در سطح استان بلا استفاده مانده اند  به خانه سالمندان تبدیل کند  که با این اقدام،  بسیاری از جوانان  استان اعم از پزشک ، پرستار و …  جهت ارایه خدمت در خانه سالمندان مشغول بکار خواهند شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تاکید بر اینکه برای این اقدام، در وهله اول باید ذهنیت مردم را نسبت به خانه سالمندان تغییر داد،   برای نهادینه کردن این مهم ، کمک و حمایت رسانه ها به ویژه صدا و سیما را خواستار شد.

دکتر  حسین نحوی نژاد-  مدیر کل سازمان بهزیستی گیلان نیز با بیان اینکه سالمندی یک پدیده است ، شاخص پیری در گیلان را دو برابر کشور اعلام کرد  و گفت: مساله سالمندی ، بحثی تخصصی است و سالمند کسی است که شرایط خاصی از لحاظ  جسمی ، روحی ، روانی  و بعد معنوی با سایر افراد تفاوت  دارد.

لازم به ذکر است : نشست استانی ” استقرار جامعه پاسخگو در  برابر سلامت سالمندان استان ”  صبح امروز ، یکشنبه بصورت ویدیوکنفرانس، با حضور  رییس اداره سلامت سالمندان وزارت  بهداشت،  رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، معاون بهداشتی دانشگاه و جمعی از مسوولان استانی و دانشگاهی  در سالن اجلاس ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.