سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جشن فجر انقلاب اسلامی، تأسیس این دانشگاه را از برکات و مولود انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: در چهل سال اخیر، شاهد توسعه همه‌جانبه در حوزه سلامت استان، به‌ویژه در بخش‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گیلان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان ، دکتر محمدتقی آشوبی- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در آیین گرامیداشت چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی ایران در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت، دهه فجر را طلوع خورشید درخشان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و تبلور شکوه نهضت مردمی دانست و اظهار کرد: دهه فجر، مطلع خیزش امت اسلام علیه نظام سراسر کفر و استبداد و سرآغازی برای عزت و سربلندی ملت بزرگ ایران است.

وی با اشاره به شکوه و عزت کشور ایران در پرتو انقلاب اسلامی ایران، افزود: در این مسیر چند دهه انقلاب، ایران اسلامی توانسته به قله‌های پیشرفت و توسعه به‌ویژه در علم و فناوری، بهداشت و سلامت و عمران آبادانی در حوزه‌های مختلف دست‌یافته و شتاب روزافزونی به خود بگیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، سلامت و امنیت، گفت: برای حفظ و پایداری انقلاب اسلامی، زحمات زیادی کشیده شده و خون‌های زیادی برای استقرار و به ثمر نشستن این انقلاب اسلامی بر زمین ریخته شده، ازاین‌رو باید با جهاد تبیین کارهای بزرگی که در طول این چهار دهه برای آبادانی کشور عزیز ایران انجام شده برای مردم بازگو کرد.

وی افزود: در حوزه سلامت استان نیز باید با توسعه مشارکت، در جهت برقراری عدالت و ارتقای نظام سلامت، بی‌وقفه تلاش کرد.
دکتر آشوبی، اشاره‌ای به پیشینه دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بدو تأسیس تاکنون کرد و افزود: پیش از انقلاب اسلامی، استان گیلان شاهد حضور پزشکان خارجی ازجمله هندی، بنگلادشی پاکستانی بود، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی ایران، نه‌تنها پزشک خارجی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی حضور ندارند، بلکه با گسترش زیرساخت‌ها و تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه‌های مختلف تخصصی و فوق تخصصی، علاوه بر درمان بیماران داخل کشور، ظرفیت پذیرش و درمان بیماران سایر کشورهای منطقه و توسعه توریسم سلامت در کشور نیز فراهم‌شده است.

وی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان را از برکات و مولود انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان با هشت دانشکده، ۴۸۴ عضو هیئت‌علمی و ۵۷۶۸ دانشجو، فعالیت می‌کند و شاهد توسعه همه‌جانبه در حوزه سلامت استان به‌ویژه در بخش‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیراپزشکی و… نسبت به قبل از انقلاب اسلامی هستیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تلاش برای استقرار نظام سلامت ارزان و قابل‌دسترس برای عموم مردم جامعه دانست و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، بیمارستان‌های دولتی در استان از ۱۳ به ۲۵ بیمارستان، تعداد تخت‌های بستری از ۱۵۴۰ به ۳۹۰۳، تخت ویژه از ۱۲ به ۳۴۷، تخت اتاق عمل از ۲۰ به ۱۴۱ و بلوک زایمانی از ۹ به ۲۴ بلوک، افزایش‌یافته است که همه این‌ها از برکات نظام اسلامی است.

دکتر آشوبی از فعالیت ۱۱۱ درمانگاه و همچنین ۴۱۳۵ مطب پزشکی در استان گیلان خبر داد و گفت: در پرتو انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر، ۲۰۲۷ پزشک متخصص، ۲۱۰۸ پزشک عمومی، ۳۸۲۰ پرستار، ۳۸۴ کارشناس و کاردان اتاق عمل، ۴۷ بهیار، ۷۰ کمک بهیار و ۱۱ کمک پرستار در استان گیلان به خدمت مردم مشغول هستند.
وی همچنین به توسعه پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در گیلان پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: پیش از انقلاب در استان گیلان تنها چهار پایگاه اورژانس با ۱۵ دستگاه آمبولانس فعالیت می‌کردند، اما اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی، ۷۸ پایگاه اورژانس با ۱۱۶ دستگاه آمبولانس به مردم استان، خدمات پیش بیمارستانی ارائه می‌کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین از برخورداری این استان از یک بالگرد اورژانس هوایی، یک اتوبوس آمبولانس و ۶ موتورلانس خبر داد.

دکتر آشوبی، گیلان را یکی از استان‌های پیشتاز در گسترش خانه‌های بهداشت در کشور برشمرد و گفت: در پس گسترش این خانه‌های بهداشت، میزان مرگ‌ومیر کودکان کمتر از یک سال یا کمتر از یک ماه، کاهش محسوسی داشته است.
وی با بیان اینکه در دوران پاندمی کرونا و افزایش بار بیماری، به نظام شبکه بهداشت کمتر توجه شد، افزود: امروز قدرت ایران در مدیریت و کنترل بیماری کرونا، استفاده بهینه از شبکه بهداشت و درمان و توسعه نظام شبکه است که چنین ظرفیتی در بسیاری از کشورها وجود ندارد.

دکتر آشوبی همچنین به افزایش امید به زندگی از ۵۷ سال به ۷۵.۴ سال، افزایش تعداد خانه‌های بهداشت از ۶۰ به ۹۵۹ خانه بهداشت، احداث ۱۹۷ مرکز بهداشتی، افزایش شبکه بهداشت و درمان از ۱۲ به ۱۷ شبکه و احداث ۱۴۶ پایگاه بهداشتی شهری و روستایی را از دیگر شاخص‌های موردتوجه در دوران انقلاب اسلامی ایران دانست.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در ابتدای انقلاب، تنها ۱۵ داروخانه در کل استان وجود داشت، افزود: امروزه تعداد داروخانه‌های مستقر در سراسر استان به ۴۹۷ داروخانه افزایش‌یافته و این در حالی است که شرکت‌های تولید، فراوری و پخش دارو از یک کارخانه به پنج کارخانه تولید و فراوری و شرکت پخش نیز از پنج شرکت به ۴۶ شرکت پخش فراورده‌های دارویی افزایش‌یافته است.
وی همچنین با اشاره به رشد حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به‌پیش از انقلاب، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به برکت انقلاب اسلامی هم‌اکنون دارای ۱۸ مرکز تحقیقاتی مصوب وزارت بهداشت، سه واحد توسعه تحقیقات بالینی مصوب و ۹ هسته تحقیقات مصوب است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در استان خبر داد و افزود: علی‌رغم اینکه این صندوق تازه در استان راه‌اندازی شده، گیلان از استان‌های پیشرو در ارائه خدمت به ذینفعان آن شده است.
دکتر آشوبی، نداشتن بیمارستان جنرال را یکی از ضعف‌های نظام سلامت استان برشمرد و گفت: مجوز احداث بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی در رشت از وزارت بهداشت اخذشده و باید در فرصت محدود، عملیات اجرایی آن آغاز گردد تا در سریع‌ترین زمان ممکن در خدمت مردم عزیز گیلان و مسافران و گردشگران این استان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تلاش دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای ارتقای نظام سلامت استان است، تصریح کرد: ارتقای نظام سلامت، مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌های مناسبی است و در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک، احداث و توسعه زیرساخت‌های آموزشی و درمانی موردنیاز را در استان شروع کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین از پیگیری‌ها برای اخذ مجوز جذب نیروی انسانی خبر داد و گفت: حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در نظام سلامت استان از طریق برگزاری آزمون استخدامی جذب خواهند شد.
وی همچنین با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور مبنی بر استفاده از ظرفیت جوانان در عرصه‌های خدمت به مردم، گفت: علاوه بر استفاده از تجربیات موفق اساتید و نخبگان پیشکسوت دانشگاه، در نظر داریم تا از ظرفیت جوانان متعهد، متخصص، نخبه و انقلابی در عرصه‌های مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز استفاده کنیم.